Gå til innhold

Alt om overklokking...


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Eg har lett rundt om på forumet etter ein stad der ein kan lære alt grunnleggande om overklokking. (Ikkje berre grunnleggande, då...) Så eg tenkte berre at eg kunne lage ein tråd der folk kan legge inn alt dei veit om overklokking, både guidar for nybegynnarar og andre innlegg for vidarekommne...

 

Det er sikkert ganske mange som ikkje veit f. eks. korleis overklokke ein CPU, GPU RAM o.l. og det hadde vore greitt å fått alt slikt i èin og samme tråd... Så dersom det er nokon som har noko på hjertet som dei vil dele med andre kan dei berre poste i veg her!

 

PS. Eg håpar at eg ikkje står fram som nokon allvitande overklokkar, for det er eg absolutt ikkje... ;) Eg laga denne tråden for å få hjelp til ting eg lurer på, samtidig som den kan vere til hjelp for andre. Så eg håpar på mange seriøse innlegg! :)

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det vil ikkje seie at denne tråden herved er stengt. Folk kan berre poste i veg, både spm. og guidar, dersom dei ønsker...

 

Takk til grisslyx for innlegg :thumbup: , men det var ikkje berre nybegynnerguidar som kunne komme her. Dei litt meir vidarekomne må berre skrive og diskutere i veg, så kan alle andre lese det og lære av det...

Lenke til kommentar

To råd for god oc: tålmodighet og oversikt.

 

Gidder man ikke å prøve alle kombinasjoner finner man kanskje ikke den rette.

 

Og vet man ikke hva man allered har prøvd og hvilket resultat det ga kan man ikke trekke de slutningene som kan hjelpe deg videre.

 

PS, biosen biter ikke. Så lenge man ikke svir av noen komponenter med alt for høy volt kan man ikke ødelegge noe med å tukle i bios. I værtste fall må man resette den. Så utforsl piosen, prøv foskjellige ting. Slå opp på google om du lurer på hva ting i bios gjør. Man må bli litt "skitten" på hendene skal det bli noe god oc.

Lenke til kommentar

Jeg begynte å overklokke litt idag. Det jeg fant ut var lurt var å sette opp en liste der du skriver ned bios instillingene (FSB, volt, timings osv) Derretter ser du om du kan boote med disse instillingene.

 

Klarer du det tar du en 5min test med Prime95. For å overvåke prosessor bruker du CPU-Z og for å se temperatur bruker du realtemp.

 

Etterhvert som du klarer å kjøre Prime95 øker du forsiktig FSB/volt osv og tester igjen. Tilsutt ender du med en crash og da stiller du bare settings litt tilbake der det sist var stabilt.

 

Toppresultatet anhenger av kjøling, Hovedkort og type prosessor/ram

Lenke til kommentar

Toppresultatet anhenger av kjøling, Hovedkort og type prosessor/ram

 

Der kjem vi inn på noko anna og... Skal snart oppgradere CPU og HK, og lurer rett og slett på kva som kan vere smart... Det bør vere greitt å overklokke og hovedkortet må helst ha støtte for SLI då eg sikkert skal anskaffe meg ein GPU til om ei stund.

 

Eg tenkte på ein E8400, men er ikkje heilt sikker på HK enda... Forslag?

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
Der kjem vi inn på noko anna og... Skal snart oppgradere CPU og HK, og lurer rett og slett på kva som kan vere smart... Det bør vere greitt å overklokke og hovedkortet må helst ha støtte for SLI då eg sikkert skal anskaffe meg ein GPU til om ei stund.

 

Eg tenkte på ein E8400, men er ikkje heilt sikker på HK enda... Forslag?

Synd det der... Skal du ha SLI trenger du et nvidia-brikkesett, og de er ustabile på standard hastighet, men enda verre dersom du overklokker. (Har ikke prøvd selv, men sett at en del har skrevet det her på forumet.)

Lenke til kommentar

SLI er en egen vitenskap, 790i som er toppmodellen trenger en ny bios før det er forsvarlig å kjøpe. 780i bruker ddr2 og er stort sett greit. 680i er gammelt og litt tricky.

 

Så skal du ha sli med E8400, som er et bra valg, ville jeg kjøpt 780i eller ventet til 790i er friskmeldt. 790i bruker ddr3, så da må du legge litt penger på bordet om du skal ha noen brukbare brikker.

Lenke til kommentar
SLI er en egen vitenskap, 790i som er toppmodellen trenger en ny bios før det er forsvarlig å kjøpe. 780i bruker ddr2 og er stort sett greit. 680i er gammelt og litt tricky.

 

Så skal du ha sli med E8400, som er et bra valg, ville jeg kjøpt 780i eller ventet til 790i er friskmeldt. 790i bruker ddr3, så da må du legge litt penger på bordet om du skal ha noen brukbare brikker.

 

Tja... Eg har faktisk sett litt på 780i, men var ikkje heilt sikker på det... Men dersom eg kuttar ut SLI då? Nokon bra kort eg kan tenke på då?

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
SLI er en egen vitenskap, 790i som er toppmodellen trenger en ny bios før det er forsvarlig å kjøpe. 780i bruker ddr2 og er stort sett greit. 680i er gammelt og litt tricky.

 

Så skal du ha sli med E8400, som er et bra valg, ville jeg kjøpt 780i eller ventet til 790i er friskmeldt. 790i bruker ddr3, så da må du legge litt penger på bordet om du skal ha noen brukbare brikker.

 

Tja... Eg har faktisk sett litt på 780i, men var ikkje heilt sikker på det... Men dersom eg kuttar ut SLI då? Nokon bra kort eg kan tenke på då?

Hvis du har tid og råd så anbefaler jeg deg å vente til Juli med å oppgradere PC. Da kommer nemlig HD4870 skjermkort!

 

HD4870 + et X48 basert hovedkort kunne gjøre susen ;) X48 fins vel både med DDR2 og DDR3 ettersom jeg vet.

Lenke til kommentar
SLI er en egen vitenskap, 790i som er toppmodellen trenger en ny bios før det er forsvarlig å kjøpe. 780i bruker ddr2 og er stort sett greit. 680i er gammelt og litt tricky.

 

Så skal du ha sli med E8400, som er et bra valg, ville jeg kjøpt 780i eller ventet til 790i er friskmeldt. 790i bruker ddr3, så da må du legge litt penger på bordet om du skal ha noen brukbare brikker.

 

Hadde lyst på ett 790i selv men var litt skeptisk pga. 680 og 780 sitt rykte, så drev og kikket litt tundt, så vidt jeg har forstått så er 790i en helt annen greie, og ifølge disse er den mer en bare friskmeldt.

 

http://enthusiast.hardocp.com/article.html...W50aHVzaWFzdA==

Lenke til kommentar

Opps, har ikkje fått lest noko på eit par dagar, men takk for svar likevel :)

 

Core2DuoDude: Eg har allereie kjøpt meg nytt skjermkort... Gigabyte 9800GTX, så det blir nok ikkje nytt på meg på ei stund, nei... :innocent:

 

Eg skal ikkje ha meg nytt HK enda heller, men sannsynligvis om eit par månar. Eg vil berre prøve å sette meg litt inn i det no, så eg har litt meir peiling når eg skal kjøpe det :p

 

Men eg er enda ikkje sikker på om det blir med eller uten støtte for SLI... :hm: Eg har jo litt lyst på SLI, men det blir nok ikkje med det første uansett, så kanskje eg berre skal droppe det (kortet mitt er jo i grunnen eit godt kort...) og heller satse på eit som klokkar bra... Men eg ikkje sikker enda. Får tenke litt meir på det. ;)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har nettopp føtt age of conan, og det lagger til tider veldig..

 

Jeg har en amd Phenomon Triple- Core Prossesor 2.10 GHz

 

En Geforce 8500 GT 512 mb

 

Så jeg lurte på om noen visste om et godt overklokkings program til begge disse komponentene.

 

 

Detter blir FØRSTE gang jeg overklokker og jeg har splitter ny pc og jeg vil helst ikke svi av alle delene mine så kom med ting jeg ikk må gjøre også.

 

 

Tusen takk:)

Lenke til kommentar
Hei, jeg har nettopp føtt age of conan, og det lagger til tider veldig..

 

Jeg har en amd Phenomon Triple- Core Prossesor 2.10 GHz

 

En Geforce 8500 GT 512 mb

 

Så jeg lurte på om noen visste om et godt overklokkings program til begge disse komponentene.

 

 

Detter blir FØRSTE gang jeg overklokker og jeg har splitter ny pc og jeg vil helst ikke svi av alle delene mine så kom med ting jeg ikk må gjøre også.

 

 

Tusen takk:)

 

Når det gjelder K10-klokking har vel AMD et program som de fleste bruker. (AMD Overdrive elns). Skjermkortet ditt er det bra klokkepotensiale i, men jeg VET endel low-endkort komemr uten aktiv kjøling, noe som vil bli en begrensing etter hvert om det er tilfellet for ditt kort. Ser på HWBot at snittklokken på 8500 (i overklokekt tilstand) ligger på 700 MHz, og er endel som kjører over 800 på luft også, så er mye uforløst potensiale der.

 

Jeg ville prøvd atitool for å klokke gpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...