Gå til innhold

Hjelp til bildetagning under vanskelige lysforhold

Anbefalte innlegg

Hei, er ikke sikker på om dette er rette fora for å diskutere dette i, men jeg satser på at det går bra.

Jeg var nylig på en skatekonkuranse i Chirstiania i en innendørs pool, for å ta noen bilder. Kameraet jeg har er et eos 350D med kitobjektiv. Det var relativt dunkel belysning, og endel røyk i lokalet, kombiner det med raske bevegelser i rampen gjør det til vanskelige forhold å fotografere i.

Problemet var at jeg rett og slett ikke klarte å få kameraet til å fokuser på det jeg ville fokusere på, det bare jobbet og jobbet. Selv på 18, og 55mm. Og blitsen var ikke sterk nok til å lyse opp lokalet, og høy ISO ga dårlige blider. Jeg prøvde å ta bilder i TV, med en lav eksponeringstid, og hvitbalansen "i midten". Hvilket ikke fungerte så bra. Lang lukkertid fungerer jo som kjent dårlig under bevegende objekter.

Spm 1) Hva kunne jeg gjort annerledes for å få dugelige bilder? Hvilde innstilinger ect.

Spm 2) Litt mer generelt spm, som regelt når jeg tar bilder innendørs blir bildene "gulaktige". Føler det ikke blir de rette fargene. Hvordan kan jeg forbedre innstillingene? Se bildet, vet ikke om dere skjønner. Men nesten alle innendørsbilder blir den fargen, "ansett" omgivelser.

Takk for svar - Stian

post-4203-1210513197_thumb.jpg

Endret av Senitel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avveter kommentarer før jeg ser bildet.

Når du laster opp et bilde, går du på rullgardinmenyen rett ovenfor for å administrere bildet. Trykk på det lille pluss-ikonet. Da vil det stå [attach...] i innlegget. Denne linjen kan flyttes dit du vil. Når du legger ut innlegget, vil [attach...] erstattes med bildet.

Lenke til kommentar
Spm 1) Hva kunne jeg gjort annerledes for å få dugelige bilder? Hvilde innstilinger ect.

Du kan bare gjøre så mye med innstillingene. Resten er opp til fysikkens lover.

Ved en gitt mengde lys er det teoretisk sett mange kombinasjoner av innstillinger som vil gi korrekt eksponering. I praksis forholder det seg noe annerledes pga begrensninger i kameraene/optikken.

Ved å øke ISO-verdien øker du lyssensitiviteten på kameraet (egentlig bare forsterkningen men det ser vi bort i fra). Dette tillater deg å ha kortere lukkertider og/eller mindre blenderåpninger. Når vi i tillegg har dette med bevegelsesuskarpheter ved lange lukkertider og/eller bevegelser av motivet så presenterer dette klare begrensninger på hvor lange lukkertider man kan benytte seg av. Tommelfingerregelen sider jo at lengste lukkertider (for de aller fleste) er 1/(ant mm * crop).

Da ender du opp med at lukkertiden blir låst et sted i praksis og man må stille på de andre innstillingene for å oppnå korrekt eksponering. I ditt tilfelle har du da blenderåpning og ISO igjen. Ved å stille blenderåpningen til maks har du ikke mer å gå på her heller og du må begynne å kompensere med ISO-verdiene. Til syvende og sist kan du bare gå så langt.

Mulighetene for å kunne kompensere videre for og oppnå rett eksponering er da å enten kjøpe et nytt objektiv med større blenderåpning eller skaffe seg et nytt kamerahus som tillater bruk av høyere ISO-verdier. Et annet alternativ er blits. Vi kommer tilbake til det senere.

Gitt at du hadde (har ikke sjekket) en største blenderåpning på f/3.5 så har du litt å gå på der ved kjøp av et nytt objektiv. Dog må du antagelig ned i ~f/1.4 (2+1/2 steg) for å komme vesentlig bedre ut. Da kan du redusere ISO-verdien fra 1600->320 ca. Det vil gi betydelig mindre støy. Eventuelt kan du redusere ISO-verdien fra 1600->800 og øke lukkertiden et steg, f.eks fra 1/30 -> 1/60 (har sett bort fra det 1/2 steget her).

Som du ser gir det deg meg spillerom for korrekt eksponering. Dog ikke uten problemer i form av dybdeskarphet, man må være pinelig nøyaktig med fokus i slike tilfeller (bonus er at AF typisk blir bedre med et mer lyssterkt objektiv). Alternativ 2, nytt kamerahus som tillater høyere ISO-verdier er ikke det jeg anser for å være den beste løsningen, men det kan være en i enkelte tilfeller.

Dette da enkelte kameraer har mindre markant støy på høyere nivåer. Dermed kan man gjerne bruke ISO 1600 helt greit på ett kamera, mens det er nesten utenkelig å bruke på et annet. Om man i tillegg kanskje kan bruke ISO 3200 så har man 'tjent' ett steg og kan dermed redusere lukkertid eller blender.

Den tredje muligheten er da en ekstern blits. Disse har ofte AF-hjelpelys som hjelper kameraet å fokusere i mørket, de er mye kraftigere enn den innebygde blitsen og de har ofte mulighet for å kunne stille blitsen mot taket. På denne måten får du spredd blitslyset mer i lokalet og det vil ikke bli så dominerende mot motivet. Ulempen med blits er at om man ikke har stålkontroll på den så ender man ofte opp med å drepe det 'naturlige' lyset som er på stedet, og dermed kanskje ødelegge bildet. Får ta mer om dette i et annet innlegg om det skulle være ønskelig.

Anbefaling:

1. Snus litt på et mer lyssterkt (fast)objektiv til bruk til innendørs fotografering.

2. Vurder å gå til anskaffelse av en blits.

Spm 2) Litt mer generelt spm, som regelt når jeg tar bilder innendørs blir bildene "gulaktige". Føler det ikke blir de rette fargene. Hvordan kan jeg forbedre innstillingene? Se bildet, vet ikke om dere skjønner. Men nesten alle innendørsbilder blir den fargen, "ansett" omgivelser.

Den gulaktige fargen kommer av at hvitbalansen ikke er riktig.

Lys har forskjellige farger, men øynene våre er fantastisk flinke til å kompensere for dette. Det gjør at vi ofte ikke oppfatter at lyset er 'annerledes' enn hva vi tror.

Et kamera har en hvitbalanse, dvs hva er hvitt i dette lyset ?

Ved å manuellt stille hvitbalansen på kameraet ditt når du skal ta innendørs bilder vil du ofte få et bedre og mer korrekt resultat. Dette gjøres svært enkelt på de fleste kameraene.

Hos meg går jeg inn i hvitbalanse-menyen, og tar et 'prøvebilde' av noe hvitt, derifra kan jeg lete frem den innstillingen som gir det korrekte bildet, eller jeg kan stille det manuellt til jeg mener det er rett.

Håper dette forholdsvis lange svaret gav deg noen svar, eller flere spørsmål.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Hei, er ikke sikker på om dette er rette fora for å diskutere dette i, men jeg satser på at det går bra.

Jeg var nylig på en skatekonkuranse i Chirstiania i en innendørs pool, for å ta noen bilder. Kameraet jeg har er et eos 350D med kitobjektiv. Det var relativt dunkel belysning, og endel røyk i lokalet, kombiner det med raske bevegelser i rampen gjør det til vanskelige forhold å fotografere i.

Problemet var at jeg rett og slett ikke klarte å få kameraet til å fokuser på det jeg ville fokusere på, det bare jobbet og jobbet. Selv på 18, og 55mm. Og blitsen var ikke sterk nok til å lyse opp lokalet, og høy ISO ga dårlige blider. Jeg prøvde å ta bilder i TV, med en lav eksponeringstid, og hvitbalansen "i midten". Hvilket ikke fungerte så bra. Lang lukkertid fungerer jo som kjent dårlig under bevegende objekter.

Det der har vi alle slitt med. Innebygget blitz har ikke allverden rekkevidde, og kit-objektivet er ikke spesielt lyssterkt. Nå har jeg ikke spesielt peil på canon-utstyr, men når lyset er svakt så vil du stort sett ha noe som oppnår mellom f/2 og f/1.4. Da må du nesten løs på fastoptikk, og da blir utfordringen at du ikke har zoom å jobbe med. Det er rett og slett ikke lett å ta gode bilder under slike forhold. Ikke for å skremme deg, men for å gjøre det klart at du ikke er en håpløs fotograf. :) Og det går også an å skaffe seg en kraftig blitz, men da risikerer du å bli upopulær hos både utøvere og publikum. Det er ikke så kult å bli blenda, og du saboterer jo lysshowet også.

Men om du kjenner gutta (litt), så kan du jo avtale fotosession en annen dag. De fleste liker jo å få noen fete bilder der de ser skikkelig proffe ut!

Hvitbalanse med tilgjengelig lys innendørs er ikke så enkelt for våre stakkars kameraer. Du kan f.eks. lære deg å sette manuell hvitbalanse med et gråkort, eller så kan du bare skyte i RAW og justere hvitbalansen etterpå.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar! Føler jeg fikk svar på det jeg lurte på.

Jeg satt å knotet med alle mulige instillinger, og erget meg mer og mer over at jeg gikk glipp av fantastiske fotografier.

Jeg skal prøve meg litt fram ang hvitbalanse framover, trodde egentlig den instillte seg automatisk, men det kommer vel an på hvilket program man tar bilde i.

Et spm ang hvitbalanse sånn helt på tampen, de fleste kameraer kommer jo med forhåndsinstillte hvitbalanser (ute/natt/inne osv) er disse noe man bruker, eller er det best å stille inn selv?

Lenke til kommentar

Hei,

kameraene har AWB (automatic whitebalance), dessverre fungerer ikke dette optimalt under alle forhold. De forhåndsinnstillte hvitbalansene kan i mange tilfeller vise seg å være brukendes. Trikset er å ta et prøvebilde av noe hvitt/grått med disse innstillingene før du tar bildet slik at du kan se om det er korrekt eller ikke.

Det kan ofte være en fordel å stille det selv, for da VET du at det er korrekt. (Tilsvarende om du bruker WB-preset og har sjekket at det er ok under de lysforholdene, da vet du også at det er rett). AWB derimot kan forandre innstillingene fra bilde til bilde.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Då dette først og fremst ser ut til å vere ein diskusjon om fotograferingsteknikk, og ikkje tilbakemelding/kritikk av eit bilete. passar fotograferings kategorien betre. Tråden blir derfor flytta dit.

Eventuelle tilbakemeldingar på dette kan dykk ta på PM. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...