picatta Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) Jeg har lenge drømt om å sette opp en hjemmeserver på kottet med følgende arbeidsoppgave: Streame mediafiler til lokale maskiner. Torrent klient. Printerserver. Backup av lokale maskiner. Eksternt lagringsmedium. Serveren vil ikke brukes til tyngre oppgaver enn listet opp, og siden jeg regner med at maskinen vil stå på døgnet rundt året rundt håper jeg på en strømvennlig maskin. Denne serveren vil være koblet mot resten av nettverket via WLAN, da helst 802.11n (draft) standarden. Mitt problem er at jeg ikke har en eneste erfaring med servere ifra før, og jeg aner ikke hvor vidt 802.11n standarden er god nok for å streame og laste opp/ned store filer med. Jeg har sett meg ut en billig lettvekter her, og lurer på om denne vil holde for mitt bruk. CPU: Intel Pentium® Dual-Core E2160 1.8GHz MB: MSI P6NGM-L PSU: Mist 500W 802.11n: D-Link RangeBooster N 650 Wireless PCI Noen her som har erfaring med ett slikt oppsett for en enkel server? Endret 11. mai 2008 av picatta Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Vurder ett via mini-itx oppsett om du virkelig vil ha en strømgjerrig server. Selv drar jeg min med en 60W dcdc-psu, ala det man finner i vanlige bærbare. Klarer fint alt det du har listet opp. Med riserkort får du to pci-spor som vil være nok til din bruk. Det er utrolig hvor bra en liten effektgjerrig server kan dra torrenten om man setter det opp rett. Min takler 1.3MB/s begge veier med store svermer uten at cpu-en blir belastet mye, og det er en liten 666mhz C3. ubuntu-server vil ofte være ganske så kostnadseffektivt om du skal ha en liten effektgjerrig server, billigere enn en lovlig windows-lisens, og billigere totalt sett om du ikke er så nøye med lovlige lisenser - det krever ikke mye maskin for å holde igang os-et og da har du mer kraft til det du vil bruke serveren til! Lenke til kommentar
Deezire Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Ikke noe problem å streame innhold via 802.11n-standarden. Du har ikke vurdert prosessor i LV/UV-klassen fra Intel? Lenke til kommentar
picatta Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Har ikke hørt om LV/UV-klassen ifra intel så har ikke fått vurdert det nå. Men finner ingen sider på nettet om denne klassen, har du en link til info eventuelt ett nettsted som selger denne? Lenke til kommentar
Deezire Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Når jeg tenker meg om så er det nok svært få hovedkort i vanlig ATX-utførelse som kjører med UV/LV-prosessor. Det er primært veldig veldig små PCer og håndholdte. Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Streaming av vanlig "lavkvalitets" filmer funker fint, men skal du streame 720p o.l. kan du få et lite problem med hastigheten. Kan hende dette skjer bare hos meg, men jeg gikk på en bommert da jeg prøvde å kjøre en Blu-ray-plate på servern nede, og streame opp til bærbar som så skulle vise på tv. Kanskje 5% av bildet ble vist i ordentlig. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Svært overdimensjonert PsU for ett slikt oppsett da..? Er det støynivået du tenker på? Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Personlig så mener jeg at trådløst ikke egner ser til streaming av media. Teoretisk er det ikke noe problem, men praksis er noe annet. Selv så kjører jeg alle maskiner som skal spille av eller streame mediafiler på eget Gbit nettverk pga stabilitet. Og om du skal kjøre torrents på maskina så kan vel dette begrense linja ganske raftig også? Eller er det bare adsl modemet som har dette problemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå