Timster Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) Hei. Har 2 Hitachi Deskstar 320gb SATA hdd'er som jeg ønsker å sette opp i Raid 0. Disse står nå i som 1 i "master" (med OS)og 1 i "slave" (bare data). Skal bruke den integrerte Raid kontrolleren på mitt MSi K9N SLi Platinum til jobben og lurer på om det er et brukbart valg eller vil jeg ikke merke store ytelses forskjellen uten et raid kontroller kort? Er ikke så opptatt av sikkerhet da det ikke er så mye viktig jeg lagrer. ( og uansett, hvor ofte ryker en disk for den saks skyld?) Har floppy drive btw;) Så da lurer jeg på, hvordan gjør man dette? Har ikke erfaring med Raid fra før men skal prøve å forstå som best jeg kan:) Endret 11. mai 2008 av Timster Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Raid0 er overvurdert Selv har jeg kjørt raid0 til osdisk i årevis, men merket ikke noe stor forskjell når jeg i fjorhøst gikk over til enkeltdisker. For å ordne raid, ta sikkerhetskopi av alt du har på diskene, og lek deg i raidoppsettsmenyen til hovedkortet ditt. (Alt du har på diskene må slettes når du skal gjøre om til raid0 uansett.) Så egentlig vil jeg ikke annbefale raid0, lite vits og mye stress om "shit happens." Raid1 og raid5 kan jeg glatt annbefale, men regner med at det ikke akkurat er noe du vurderer med dine disker og dine behov Lenke til kommentar
Timster Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) Takker for svar:) blir nok til å teste det ut:) skal formatere strax uansett så hvorfor ikke:P Men vil det funke med om jeg bare gjør instillinger i BOIS og installer OS? Endret 11. mai 2008 av Timster Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Raid0 er overvurdert Selv har jeg kjørt raid0 til osdisk i årevis, men merket ikke noe stor forskjell når jeg i fjorhøst gikk over til enkeltdisker. For å ordne raid, ta sikkerhetskopi av alt du har på diskene, og lek deg i raidoppsettsmenyen til hovedkortet ditt. (Alt du har på diskene må slettes når du skal gjøre om til raid0 uansett.) Så egentlig vil jeg ikke annbefale raid0, lite vits og mye stress om "shit happens." Raid1 og raid5 kan jeg glatt annbefale, men regner med at det ikke akkurat er noe du vurderer med dine disker og dine behov Helt enig, så lenge du kjører Raid fra HK så har det ingenting for seg, jeg tror at det beste er nok å kjøre Raid med kontrollerkort og Sas disker, men dette blir en noe dyrere løsning. Eventuelt raid med kontrollerkort og S-ata disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå