Gå til innhold

Objektivtips til EOS 350D, zoom

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter med et eos 350d, og et kitobjekiv som jeg vil bytte ut med en ny zoomlinse. Etter å ha kikket litt på div tester, anbefalinger fra venner og generelt litt på forumet har jeg funnet et objektiv som jeg har lyst på.

Det skal legges til at jeg er slett ikke proff på dette, så vurderingene mine har kanskje blitt gjort på feile grunnlag. Derfor henvender jeg meg til dere, guruene, med ønske om svar og evt alternativer.

Jeg skjønner det kan være vanskelig for dere å svare, siden behov er forskjellige. Objektivet jeg skal kjøpe skal være en erstatter, ikke ett tilleggs objektiv, for der jeg har. Bruksområdet vil være variabelt, jeg liker å ta bilder av mennesker, ute og inne. Samt natur, både om dagen og kvelden. Jeg har sett på to objektiver:

Sigma Zoomobjektiv 18-200mm F3.5-6.3 DC ca 2800,-

Sigma Zoomobjektiv 18-200mm F3.5-6.3 DC OS ca 3500,-

Jeg har fått med meg såpass at det er kjekt å ha OS, men er det værdt spranget på 800,-?

Og hva vil det si for meg at objektivene har redusert crop sensor?

Tusen takk for svar!

Edit: Er åpen for andre muligheter også, men vil ikke gå opp i pris.

Endret av Senitel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samt natur, både om dagen og kvelden.

Jeg har fått med meg såpass at det er kjekt å ha OS, men er det værdt spranget på 800,-?

OS er verdt 800,- ekstra ja, spesielt når du tar bilder om kvelden når det er lite lys.

Og hva vil det si for meg at objektivene har redusert crop sensor?

Ingenting sålenge du ikke har planer om å oppgradere til fullformat, da anbefales det uansett å kjøpe skikkelig kvalitets optikk

Lenke til kommentar

Generelt er det ganske mange kompromisser man må godta hvis man skal ha et så stort brennviddeomfang i en zoom.

Men, til denne prisen er det vel ikke mulig å gjøre det på en annen måte.

De konkrete objektivene har jeg riktignok liten kjennskap til, så skal ikke anbefale noe konkret der.

Lenke til kommentar

Med kompromisser så snakker vi om designmessige kompromisser.

Et superzoom objektiv av denne typen blir aldri så bra som mer beskjedene zoomer eller igjen fastoptikk.

Det er de optiske konstruksjonene som lider mest av dette. Bildene blir gjerne litt uskarpe (spesielt i kantene) på ekstremverdiene på objektivet. Objektiver er skjelden/aldri like gode over hele området, de blir designet med et 'hovedområde' der de yter best, også har de områder utover det hvor de yter mindre bra. Jo mindre zoomfaktor (lengste brennvidde/minste brennvidde) de har jo mindre kompromisser trenger man å inngå.

I tillegg har man dette med hvor lyssterkt et objektiv er. Med en største blenderåpning på f/6.3 ved 200mm så er det klart at dette ikke er et objektiv som vil være optimalt (på 200mm) i skumring/dårlig belysning.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Finnes det mer lysvennlige objektiver på 200mm, uten å måtte spise suppe resten av året?

Mener du da at jeg heller bør gå ned litt på zoomen, og opp i blenderåpning? Evt, har dere noen linser å anbefale da?

Lenke til kommentar
Finnes det mer lysvennlige objektiver på 200mm, uten å måtte spise suppe resten av året?

Mener du da at jeg heller bør gå ned litt på zoomen, og opp i blenderåpning? Evt, har dere noen linser å anbefale da?

Canon 50-250 IS har fått god kritikk og koster rundt 2500kr.

I tillegg får du autofouks på telesiden, noe kameraet ditt ville hatt problemer med når blenderen er f6,3.

Lenke til kommentar

Hei,

www.pbase.com har bilder tatt med de aller fleste kameraer/objektiver.

Velg "Cameras" over bildet mitt på siden og let deg frem der til ønsket objektiv.

Skal du ha et 'alt i ett' objektiv så har du ikke mange valg. Da MÅ du inngå disse kompromissene. Alternativet er på kjøpe (totalt sett) flere objektiver, som f.eks har jeg 18-55mm + 50-200mm + 35mm.

35mm er HELT klart best, men fastoptikk er ikke for alle.

18-55 og 50-200 gjør at jeg får dekket hele området fra 18mm til 200mm men jeg får bedre bildekvalitet og lysstyrke enn hva man oppnår med de fleste superzoomer.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Men da må jeg vel igjen inngå et kompromiss med vidvinkelen?

Hva med et 11-300 f/1.4? hehe

Er det noen sider der man kan se bilder tatt med ulike objektiver?

Har du ikke allerede en 18-55?

Ved å velge en alt-i-ett løsning får du stort sett noe som er sånn halvbra over hele området,

og som er dårligere enn det du allerede har.

Lenke til kommentar

Min samboer hadde samme problem,men endte opp med Canon 18-55 IS

og 55-250 IS og det fungerer kjempe på hennes 350d.

du får litt bedre blender, og bedre opptiske egenskaper på denne kombinasjonen til en pris av ca 4000,-

lykke til

Lenke til kommentar

Jeg regner med du har Canon 18-55 nå (den uten IS).

Den med IS er betraktelig bedre, men det er jo akkurat samme brennvidde.

Det ser jo ut som om du har lyst å leke litt med teleobjektiver, så da kan det kanskje være en tanke å se på 55-250mm IS som nevnt over.

Da dekker du området fra 18-250mm med dine 2 objektiver.

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS - 2280kr

Dersom du ikke er veldig sulten på å få mer tele så er det antagelig mer å 'tjene' bilde- og bruksmessig på å vurdere f.eks Tamron 17-50/2.8. Den er mer lyssterk og gir litt mer fleksibilitet mtp bilder innendørs og i dårlig belysning.

Jeg tror forøvrig at mer informasjon om hva du ser for deg å bruke kameraet til, og hva du vil ha kan være til god hjelp her.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

For å svare deg Beej, så stemmer det at jeg har 18-55 uten is.

Skjønte jeg deg riktig da du anbefalte Tamron 17-50 foran canon 18-55is?

Jeg ser tydeligere bruker begrensingene ved å ha ett objektiv med så mye zoom, og har begynt å vurdere å heller gå til innkjøp av to objektiver. (dog, det har jo også sine logistikk messige bakdeler) Et annet "problem", eller utfordring blir jo da å vite hvilket objektiv man skal ta med seg ut på tur.

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan ang hva jeg ønsker å knipse. Vet ikke om det blir litt for difust, og det kan også tenkes at få (rimelige) linser vil kunne dekke mine behov. Hovedsaklig vil ta bilde av mennsker, både portretter og aktivitetsbilder (ute&inne / dag&natt). Så liker jeg også å ta bilde av arkitetktur, natur, solnedganger, og dyr.

Benytter anledningen til å takke for alle svar, noen gjør meg klokere og andre mer forvirret :D

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
For å svare deg Beej, så stemmer det at jeg har 18-55 uten is.

Skjønte jeg deg riktig da du anbefalte Tamron 17-50 foran canon 18-55is?

Ja, egentlig gjør jeg det.

Dette objektivet får gode tilbakemeldinger, og har den fordelen at det har en største blenderåpning på f/2.8 over hele brennviddeomfanget. Det betyr i praksis at dette objektivet et mer lyssterkt enn 18-55 IS.

Nå kan det diskuteres hvor mye de 1/2->2 blenderstegene utgjør i praksis mot IS som kompenserer ca 3 steg, men du vil i tillegg med f/2.8 få litt mer "kunstnerisk frihet".

Her blir det veldig mye opp mot bruk å vurdere hva man faktisk trenger.

18-55mm IS får man nesten til halv pris, så da har man jo kanskje muligheten til å kjøpe et annet objektiv utenom uten å overskride budsjettet ditt.

Kan komme tilbake til dette i et senere innlegg dersom det er ønskelig. Prøver å unngå å drukne deg i alt for mye informasjon frem og tilbake.

Et annet "problem", eller utfordring blir jo da å vite hvilket objektiv man skal ta med seg ut på tur.

Ja, dette kan være et dilemma. Men her må man prioritere litt.

Enten kan du ta med deg normalzoomen (~18-55) som er fin til landskap og generelle bilder. Eller kan du ta med deg telezoomen, som forøvrig kan brukes til landskap den og. Men det krever mer av fotografen å finne bildet i bildet da man får et mindre utsnitt. Vidvinkel er det man tradisjonelt sett bruker på mange landskapsbilder. Det er dog lov å bryte med tradisjoner. Telezoomen kan være fin til naturbilder av fugler, dyr, blomster med mer.

Eller man tar med seg begge og driter i at det er litt mer å bære på.

Hovedsaklig vil ta bilde av mennsker, både portretter og aktivitetsbilder (ute&inne / dag&natt). Så liker jeg også å ta bilde av arkitetktur, natur, solnedganger, og dyr.

Problemet her det dette med "inne" og "natt".

Da snakker vi dårlig belysning og skal man ta bilder av mennesker i aktivitet, eller i det hele tatt, så trenger man lyssterke objektiver. Dette for å kunne få korte nok lukkertider til å fryse bevegelsene. IS hjelper ikke om motivet er i bevegelse, dessverre. Da er det ren lysstyrke som teller. Dette går i favør av Tamron 17-50/2.8, men selv om den akkurat går inn i klassen under 'raske' objektiver så er den ikke VELDIG mye mer lyssterk enn 18-55.

Solnedganger er helt kurrant egentlig, uansett hva du måtte velge, her kan stativ/støtte kompensere for manglende IS.

Arkitektur stiller som oftest krav til at man må ha en vidvinkel (om det da ikke er arkitekturiske detaljer du vil ta bilder av), som i tillegg bør være forholdsvis rett-tegnede. Dette da man lett ser forvregninger når man tar bilder av bygninger som ofte har mange rette linjer, som ofte kommer ut mot kantene på bildet.

Til dyr igjen er det hovedsaklig teleobjektiver som blir benyttet. Dersom dette er hovedområdet du ønsker å fokusere på, så taler det for 55-250mm IS, og kanskje dersom du føler behovet, å bytte ut 18-55mm -> 18-55mm IS.

Budsjettet setter sine begrensninger akkurat nå, for det du ønsker å fotografere et et vidt spekter av ulike ting som alle setter sine krav til utstyr (man kan ofte jobbe rundt disse kravene, men det krever mer av fotografen).

I starten her ville du ha et superzoom-objektiv. Dette tilfører deg kun mer tele, mens resten blir status quo. Innkjøp av 55-250mm IS vil oppfylle dette, med 18-55'en, som du har, er du da dekket fra 18mm - 250mm.

Jeg har litt vanskelig for å komme med en anbefaling her, egentlig. Dette da du selv ikke virker helt sikker på hva du ønsker. Akkurat nå tror jeg du har litt lyst på et teleobjektiv.

Det er ingenting i veien for å kjøpe et teleobjektiv, og så ta en 'betenkningspause'.

Da kan du etterpå vurdere hva du ønsker å gjøre med det andre...

Altså om du ønsker å bytte ut 18-55mm med 18-55 IS, eller Tamron 17-50/2.8 eller om du vil beholde 18-55mm og heller kjøpe noe skikkelig lyssterk fastoptikk til innendørs/skumring-bilder av mennesker o.l.

Jeg beklager at jeg ikke kan gi deg noen rett frem "Kjøp DETTE"-svar.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...