Gå til innhold

Jeg vil bli lege

Anbefalte innlegg

Min drøm har alltid vært å bli lege/doktor forsker. Jeg har alltid vært facinert av kroppen, blodet DNA osv. Snittet mitt for tiden er 5,2 men nå har jeg fått en intusisjon om at jeg må begynne på TAF(tekniske allmenne fag) for å få litt variasjon i skolehverdagen. Jeg vet da at snittet mitt vil synke litt, men jeg har alltid hatt lyst til å studere i utlandet for eksemple Polen. Hvor gode karakterer må jeg ha for å komme inn i Polen

mvh

sneipen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min drøm har alltid vært å bli lege/doktor forsker. Jeg har alltid vært facinert av kroppen, blodet DNA osv. Snittet mitt for tiden er 5,2 men nå har jeg fått en intusisjon om at jeg må begynne på TAF(tekniske allmenne fag) for å få litt variasjon i skolehverdagen. Jeg vet da at snittet mitt vil synke litt, men jeg har alltid hatt lyst til å studere i utlandet for eksemple Polen. Hvor gode karakterer må jeg ha for å komme inn i Polen

mvh

sneipen

Ta en titt på tråden min, det finnes mye informasjon der. Du trenger ikke noe "snitt" for å komme inn i Polen , Ungarn og Tjekkia. Men å overlever er noe annet.

vaio ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke satset på norge, i trondheim er snittet 7,3

dvs 6 i alle fal på vgs, så gå 1-2 år til på vgs og ta enda flere fag med gode karakterer og ta førstegangstjenesten og da er man så gammel at man har alderspoeng og da har du nesten 7,3 i snitt.

Galskap

Lenke til kommentar

dvs 6 i alle fal på vgs, så gå 1-2 år til på vgs og ta enda flere fag med gode karakterer og ta førstegangstjenesten og da er man så gammel at man har alderspoeng og da har du nesten 7,3 i snitt.

Galskap

wtf?

Lenke til kommentar

Bare mange nok vil inn så heves snittet automatisk.

2004 for eks Medisin, Universitetet i Oslo, høst: 70.7

Man har ikke så mange konkurransepoeng når man er 18-19 og ferdig med vgs

Det vil varriere ja, da jeg gikk vgs var det 2 stk der som gikk vgs på 5te året pga man måtte begge i polen.

Betyr ikke dette at man går 3 år på vgs med toppkarakterer, fullfører mil tjeneste , har noen alderspoeng osv og fortsatt kommer man ikke inn.

Endret av War
Lenke til kommentar

Dette er litt feil. For det første er det ikke snitt det er snakk om, men 73 konkurransepoeng. Ja det er noe helt annet, selv om snittet ditt utgjør mesteparten av poengene.

Du trenger heller ikke 6 alle fag, men ja du må ha meget gode karakterer. 73 er også på sekundærkvoten, det ordinære opptaket er på ca. 64 poeng.

Lenke til kommentar

Galskap

wtf?

Reipar is getting a Heart attack... :wee:

Lenke til kommentar

mvh

sneipen

Det varierer fra sted til sted hvilke krav de ulike universitetene i Polen stiller, men stort sett går det på rundt 4 i snitt og en vellykket opptaksprøve/intervju. Enkelte universiteter krever også spesifikke fag som 2MX, 3KJ osv. Sjekk www.ansa.no for mer info.

Det er også kanskje verdt å nevne at jeg har hørt en del om polske universiteter. Blant annet at det er veldig lett å klare seg der, det foregår mye korrupsjon/planlagt fusking der og mange forlater universiteter i Ungarn og Tjekkia til fordel for Polen pga dette når de stryker der. I tillegg har jeg hørt at de fleste av de norske turnuskanditatene fra Polen måtte repetere(!) turnusperioden sin i år.

Lenke til kommentar

mvh

sneipen

Join the club :p

Lenke til kommentar
Min drøm har alltid vært å bli lege/doktor forsker. Jeg har alltid vært facinert av kroppen, blodet DNA osv.

Vil bare tipse deg om at hvis det å praktisere som lege ikke er det viktigste for deg, men du er interessert i faget så finnes det andre spennende utdannelser også:

Master of Science in Molecular Medicine

Nevrovitenskap

Helsefagvitenskap

Masterprogram i humanbiologiske fag - Medisinsk cellebiologi

Masterprogram i humanbiologiske fag - Human fysiologi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...