Gå til innhold

Behov for billige, lange, optiske kabler?? Redigert..

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om jeg skulle bestille endel optiske kabler, for å selge de videre. Da lurte jeg på om det var noen interresse for rimeligere optiske kabler, og ikke minst lengden på de.

Hvem av disse kunne du tenke deg:

(Prisene er veeeldig sånn cirka! Inklusive frakt.)

Enkel og grei kvalitet:

10m 500,-

8m 450,-

6m 350,-

(sansynligvis uaktuelt)

Dette tror jeg er de jeg velger å selge:

Litt bedre kvalitet:

5m 350,-

10m 550,-

Høres dette greit ut?

Jeg vil vite litt om etterspørselen først..

Hvilken ville du bestillt?

Hadde du villet betale mer, hvis prisene var litt høyere?

(f eks. 50 kr høyere)

Hvilke lengder tror du slår ann??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun delvis riktig.

For det første: Det kan skje feil i overføringen (bitfeil), som det er innebygde metoder for å oppdage/rette på. Men jeg har aldri fått skikkelig svar på om kvalitet på optiske kabler gjør stor forskjell i antall bitfeil.

Husk at ALLE måter å overføre/lagre digital informasjon på, gjøres ANALOGT på en eller annen måte (fysisk).

For det andre har dyrere kabler den egenskapen av at de er laget av bedre materialer, med bedre innkapsling. Dermed blir den mer motstandsdyktig mot tidens preg, og knekker ikke så lett. Ja rett og slett tåler litt mer, rent fysisk.

Men vil gjerne ha tilbakemelding på om noen kunne vært interressert i slike billige kabler! og hvilke lengder! og hvilken pris...

Lenke til kommentar
Husk at ALLE måter å overføre/lagre digital informasjon på, gjøres ANALOGT på en eller annen måte (fysisk).

Helt feil. Digital informasjon overføres digitalt. F.eks spenning under 1V = 0, spenning over 3V = 1. Finnes ikke noe analogt i det.

Lenke til kommentar

Nei det er faktisk riktig.

Alle metoder å lagre/overføre 1-ere og 0-ere er i bunn og grunn "analoge".

Det er fysisk UMULIG å skifte fra -3V til +3V med et direkte sprang.

Spenningskurven vil aldri kunne gå HELT loddret opp eller ned. Derfor kan det oppstå feil. Enere og nullere må defineres i intervaller. Midt i mellom (f.eks -0,5 til + 0,5 Volt) kan det være "udefineret".

Men jeg orker ikke diskutere dette her, det er ikke det temaet er.

Lenke til kommentar
Det er fysisk UMULIG å skifte fra -3V til +3V med et direkte sprang.

Jada, men det har da absolutt ingenting med analog overføring å gjøre.

Definisjonene er ganske klare (her tatt fra Microsoft Bookshelf):

analog: Pertaining to or being a device or signal having the property of continuously varying in strength or quantity, such as voltage or audio.

digital: Related to digits or the way they are represented.

Du overfører bare ikke data på en fiberoptisk kabel med et kontinuerlig variabelt signal.

Lenke til kommentar

Jada, men det har da absolutt ingenting med analog overføring å gjøre.

Du overfører bare ikke data på en fiberoptisk kabel med et kontinuerlig variabelt signal.

på en måte er det kontinuerlig variabelt signal; det varierer mellom lys og ikke lys. Kan være enig i at det er forskjellige definisjoner av digitalt/analogt.

Men tilbake til TEMA takk...

Optisk toslink kabel, funger kun opptil 10m. Må nok finne på noe annet hvis du skal overføre 100 m.. Men jeg tror du bare tuller jeg.

Lenke til kommentar

En LED eller laser vil også bruke tid på å skrus på/av, så over føringen er ikke perfekt.

Over et langt strekke vil en optisk kabel også degradere lyset, men her snakker vi som regel om kilometer eller mil før noe slikt skjer i optiske fibere.

Disse "lavkvalitets" fibrene, hva slags kabeltype er de? Kan jo ikke si noe om pris med en slik beskrivelse, for alt vi vet kan jo dette være plastikk :)

Hvem terminerer kablene? Det har jo masse å si for signaloverføringen at dette gjøres korrekt og nøye.

mvh,

Idar

Lenke til kommentar

idander: Jeg tror du nå snakker om glass-fiber, som brukes i telecom industrien, med tykkelse på et hårstrå på kjernen.

Det jeg snakker om her er Toslink.

De har en rekkevidde på rundt 10m.

Alle disse toslink kablene er laget av plastik, i hvert fall etter det jeg vet.

Også de svindyre. (kjernen er hele 1mm tykk).

Maks overføringskapasitet: 6 Mbps

Bølgelengde på lyset: 660nm

Når det gjelder terminering, så er de med "Litt bedre kvalitet" ferdig terminert. De billigste tenkte jeg å terminere selv, hvis det lar seg gjøre. Driver å undersøker saken. Disse to rimeligste er slik som på bildet:

http://www.elfa.se/images/ct_hires/A12425_1.JPG

PS! Har egentlig kun tenkt å satse på de lengste. (kan ikke kunkurrere på pris for de korte).

Noen som har behov for lange kabler? til de prisene?

Lenke til kommentar

Kanskje et litt dårlig eksempel med det bildet fra Elfa, tatt i betraktning at de selger 10 meter av den avbildede kabelen til 325,- og 5 meter til 92,-. Under 230,- for 10 meter om man gidder å terminere selv... :D

På den annen side ville jeg ikke utelukket å betale litt for en optisk kabel som ikke ser ut som den vil knekke bare man ser på den. Har satt slik kabling mellom PC og Stereo på vent av denne årsak. Å bla opp 3K+ til en eller annen Hi-Fi sjappe som skal selge Monster e.l. blir uaktuellt.

Lenke til kommentar
.

Det jeg snakker om her er Toslink.

De har en rekkevidde på rundt 10m.  

Alle disse toslink kablene er laget av plastik, i hvert fall etter det jeg vet.

Også de svindyre. (kjernen er hele 1mm tykk).

Jeg tviler på at markedet er :woot: etter lange optiske kabler. Kvaliteten på en en lang toslink 10m av dårlig kvalitet er ikke noe som taler i fordel heller. sKal man ha ett 10m strekk, bør kabelen være av glass, og da er den en helt annen prisklasse >1000kr.

Lenke til kommentar
Kanskje et litt dårlig eksempel med det bildet fra Elfa, tatt i betraktning at de selger 10 meter av den avbildede kabelen til 325,- og 5 meter til 92,-. Under 230,- for 10 meter om man gidder å terminere selv...  :D  

Kanskje er det nettopp det jeg har tenkt jeg skal gjøre... bestille i større antall, og terminere selv, og selge videre. Det finnes mange late mennesker her i verden, som kanskje trenger en lengre optisk kabel, og betaler for å få det hjem i postkassen sin fiks ferdig, og da rimeligere enn de fleste andre.

Skal man bare bestille en kabel fra elfa, kommer jo frakt i tillegg + mva,

Så totalt blir det faktisk ikke 325, men 470,- for en kabel.

Dermed kan jeg dra nytte av at det kanskje er mulighet for å selge noen selv, og tjene littegrann. (pga rabatter ved større volum, og fraktkostnad som fordeles).

Lurer faktisk på om man må ha et spesielt verktøy for å terminere selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...