Docholliday Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) Hei trenger eit bilderedigerings programm som er veldig enkelt og greit, trengrer nok ikkje alle redigeringsmulighetene som er her i værden men de vanligste må til. Må også kunne sortere noe bilder med de. Dette er til min far som ikkje er noe ræser på pcen ei heller på engelsk så eg trenger eit tips til eit programm som er på NORSK og der man kan få tak i norsk litteratur til. Som "bildebehandlingsporgrammet" for idoiter eller hva den serien heter. Gjør ikkje noe om programmet koster noe men mange tusen er uaktuelt. Hadde satt pris på å få noen tips om hvilket programm dere annbefaler og hvilken litteratur som han kan lese og finne hjelp og informasjon i. HUSK at alt må vere på norsk. Endret 12. mai 2008 av Docholliday Lenke til kommentar
grizley Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Hei trenger eit bilderedigerings programm som er veldig enkelt og greit, trengrer nok ikkje alle redigeringsmulighetene som er her i værden men de vanligste må til.Må også kunne sortere noe bilder med de. Dette er til min far som ikkje er noe ræser på pcen ei heller på engelsk så eg trenger eit tips til eit programm som er på NORSK og der man kan få tak i norsk litteratur til. Som "bildebehandlingsporgrammet" for idoiter eller hva den serien heter. Gjør ikkje noe om programmet koster noe men mange tusen er uaktuelt. Hadde satt pris på å få noen tips om hvilket programm dere annbefaler og hvilken litteratur som han kan lese og finne hjelp og informasjon i. HUSK at alt må vere på norsk. Hva med Photoshop Elements? Den koster ca. 7-800 kr, og er etter min mening enkel i bruk. Den finnes ikke med norsk språk så vidt jeg vet, men den finnes i svensk versjon. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) Du kan sjekke ut Picasa. Programmet er på norsk, men eg er usikker på om det er noko norsk dokumentasjon. Enkelt skal det iallfall vere. Redigert: Picasa er forresten gratis, og ein kan laste ned ein prøveversjon av Photoshop Elements, so ein kan prøve programmet før ein eventuelt kjøper. Endret 11. mai 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Faststone Image Viewer er ikke veldig avansert på bildebehandling men det er i hvert fall meget brukervennlig og på norsk. Last ned norsk versjon (v3.2) her: http://www.faststone.org/FSViewerDownload.htm Norsk språk velges i programmet. Photofiltre er et annet program som finnes i Norsk utgave. Flere tips: http://home.no.net/eikland/ Lenke til kommentar
Docholliday Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Beklager dårlig overskrift "topic" Hadde det noe travelt og var på vei ut døra for å komme på Orrleik Som sagt er ute etter eit veldig enkelt og lettfattelig programm, der man kan finne ei lærebok på norsk til. Håpte noen av dere hadde brukt det selv eller noe slikt. Har lagt inn picasa for ei stund siden men dette er til ein mann på 66år som ikkje kan noe om pc annet enn å legge kabal og slikt. Har fått han til å bli med på div datakurs fremmover så han kan "beherske" windows (er vel ingen som kan gjøre det men) Eg kan intet om fotoprogramm heller å eg gidde ikkje sette meg ned med fotoprogramm ene og alene for å lære meg det å så lære det videre, og han er ikkje som meg at han bare kan sette seg ned å prøve ut de forskjellige funksjonene i eit programm og etterhvert få til det man vil. Så trenger eit programm der man kan få noe litteratur til. Fant denne som eg regner med kan virke ok: http://www.haugenbok.no/katverk.cfm?kpr=3_...&cid=176800 Regner ikkje med at det er så stor forskjell på 5 og 6 at det ikkje kan hjelpe. Adobe Photoshop Elements 6.0 kunne det vert noe å legge inn med svensk språk? Lenke til kommentar
grizley Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det du kan gjøre er å gå inn på Adobe sine nettsider, og laste ned en prøveversjon av Photoshop Elements 6.0 på svensk. Da har faren din mulighet til å teste programmet i 30 dager Lenke til kommentar
Docholliday Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Funker det å redigere RAW format med elements eller må du over på CS versjonene da? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Funker det å redigere RAW format med elements eller må du over på CS versjonene da? Elements fungerer meget godt med RAW filer. Tror nok at det er program som kan passe faren din meget godt. Tom Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) [quote Elements fungerer meget godt med RAW filer. Tror nok at det er program som kan passe faren din meget godt. Tom Engelsk sperra er nok en stor hindring når det gjelder å finne gode lærebøkeer. Det tror jeg gjelder det aller merste av billedbehandlingsprogrammer. Hvis ikke Papen er helt engelsk analfabet vil jeg og anbefale Elements sammen med The Photoshop Elements 6 Book for Digital Photography av Scott Kelby. Der er alt enkelt og rett på sak forklart, med bilder som illustrerer teksten godt, samtidig som språket ikke er så alt for vanskelig. Han myker og opp med litt lettfattelig humor. Det finnes forresten ei bra bok på norks. Nemlig Magnar Fjørtoft sin Digital Fotografi i praksis. Den går igjennom det aller meste av billedbehandling fra a-å. Men den er kanskje ikke ideell som håndbok fordi den kanskje er litt for generell for Papens bruk. Den hjelper han altså ikke til å finne fram i det konkrete programmet han måtte velge. Men hva med å sende Papen på kurs i Elements? Det, samme med Fjørtoft sin bok, er kanskje det han trenger. Endret 13. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Funker det å redigere RAW format med elements eller må du over på CS versjonene da? Elements fungerer meget godt med RAW filer. Tror nok at det er program som kan passe faren din meget godt. Tom Har den samme RAW redigreingsmuligheter som CS3? Trodde den hadde en nedstrippa versjon av ACR - "meget godt" blir vel å ta i syns jeg, men dette avh selvsagt av behov også. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Funker det å redigere RAW format med elements eller må du over på CS versjonene da? Elements fungerer meget godt med RAW filer. Tror nok at det er program som kan passe faren din meget godt. Tom Har den samme RAW redigreingsmuligheter som CS3? Trodde den hadde en nedstrippa versjon av ACR - "meget godt" blir vel å ta i syns jeg, men dette avh selvsagt av behov også. Det er riktignok færre knapper å skru på enn i forhold til CS3; men de knappene som mangler, er stort sett forvirrende for de fleste Elements brukerne. Selve konverteren er jo den samme. Tom Lenke til kommentar
Docholliday Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Takk for innspill. Nei tru ikkje det er vits å komme med engelsk bok til han i det hele tatt. Han skulle forklare noen turister at det var tordenvær på vei ei gang vi var på campingferie for mange år siden og det ente med at han forklarte det som: Bom bom sky, mens han pekte opp. De forstod etter ei stund men tru ikkje eg orker oppstyret med ei engelsk bok Men eg har bestilt to bøker til han som er på norsk. Bli kjent med Adobe Photoshop Elements 5.0 av Geir Juul Aslaugberg. Eit kompendie på ca 70 sider og ei som heter Digital fotografi i praksis av Magnar Fjørtoft Den siste regner eg ikkje med han kan bruke så mye i forhold til hjelp i bilderedigeringsprogramm. men sikkert ein del tips og triks å få med seg generelt. Da er det bare å bestille Photoshop elements 6 og håpe han får det til etter hvert. Endret 13. mai 2008 av Docholliday Lenke til kommentar
arthon Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Det er rimelig tungt å starte å lære fotoredigering fra null utifra en bok. Svenske http://www.moderskeppet.se/ har et veldig bra video kurs for nybegynnere som man kan følge direkte fra web gratis; Link; Gratis grundkurs för dig som är nybörjare i Photoshop? Lär dig i din egen takt på video. Som att ha en riktig lärare, med skillnaden att du kan pausa, spola och se om. Basisfunksjonene er vel omtrent de samme i Elements. Hvis man ønsker å lære mer kan man kjøpe DVD kurs for vidrekommende. I tillegg finnes Programvareskolen av Harald Bjellvåg som selv om det er for Photoshop CS kan basis kapittlene fint brukes for Elements. Endret 14. mai 2008 av arthon Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Det er rimelig tungt å starte å lære fotoredigering fra null utifra en bok.Helt klart. Som absolutt nybegynner er det etter min mening fire funksjoner man bør starte med:- Crop tool: brukes for beskjæring av bilder. Varierer litt hvor avansert denne funksjonen er, men de fleste programmer kan forhåndssette størrelsen av bilde, enten i cm, tommer eller pixler. Et tips er her å bruke standard formater, som 10x13cm, 10x15cm, 10x18 cm og 13x18cm (etc). Da er det mye lettere å finne rammer til bildene dersom man ønsker å printe det, samt at dette er formater som øyet er vant til å se, og derfor ofte blir bra. - Levels: for justering av toneomfang, hvit/sort-punkt i bildet og gamma. Kan også brukes til generell fargekorreksjon i bildet dersom man utfører operasjonene på hver fargekanal. - Curves: gjør egentlig det samme som levels, men på en mer grafisk måte, og brukes derfor til litt andre ting, som justering av kontrast i bildet. Kan også brukes til generell fargekorreksjon. - Unsharp Mask eller Smart Sharpen: brukes til oppskarping av bilder, og styrken bestemmes av amount og radius. Jeg bruker ofte ca 2-3.0 i radius og 50-120% amount når det er bilder i full oppløsning som skal brukes til print, reduserer spesielt radius en del, men også amount når jeg redigerer bilder til web. Når man behersker disse fire noenlunde godt, er man godt utrustet til basic bildebehandling, og man kan utforske andre funksjoner som shadow/highlights, og begynne med lag og masker for å utføre operasjoner på deler av bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå