FCW Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Kjører sw RAID5 i Linux server utgaven. Device file /dev/md0 RAID level Redundant (RAID5) Filesystem status Mounted on /DataRAID Usable size 1465151808 blocks (1.36 TB) Persistent superblock? Ja Parity algorithm Default Chunk size 4 kB RAID status clean Partitions in RAID SCSI device B partition 1 SCSI device C partition 1 SCSI device D partition 1 SCSI device E partition 1 Problemet nå er at jeg leser om chunk size i denne guiden, og at i Raid 5 er det anbefalt 128kb og ikke 4 som jeg har. Hvis jeg forstår dette riktig så må systemet jobbe hardere med lese/skrive operasjoner i forhold til chunk størrelser over 4 kb, stemmer det?? Jeg opplever både lese og skrive hastighet som svært bra... 1000 kr spørsmålet er om jeg skal leve med dette eller om det på sikt kan ha negative konsekvenser (slitasje på disker?) for systemet. Takknemlig for synspunkter! FC Lenke til kommentar
FCW Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Leser i denne artikkelen at: So what is a reasonable chunk size? It depends on your average I/O request size. Here’s the rule of thumb: big I/Os = small chunks; small I/Os = big chunks. Så her er det egentlig filstørrelsen som avgjør?? Jeez...er det en eller annen RaidGuru som kan oppklare litt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå