Xecuter Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Jeg begynner å lure på om det er på tide med et distrobytte for meg. Bruker nå Ubuntu 8.04 og har brukt det siden 5.10, med unntak av et halvår der jeg brukte OpenSuSE. Grunnen til bytter er at jeg mistenker at maskinen min ikke lengre holder mål. Har en AMD Athlon XP 2000+ og 2 GB RAM, som brude være nok i utgangspunktet. Klarer ikke å kjøre Jack perfekt nok, og mistenker nå Ubuntu som synderen. Jeg har behov for en lettere distro, og lettere skrivebordsmiljø. Mine krav: - Lettvekt - Bruker mye studio o.l. så trenger en rt-kernel, helst i pakkesystemet - Et godt pakkesystem - Skrivebordet må kunne lett håndteres, enkelt å style o.l. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Du har ikke vurdert xubuntu da? Det er noe lettere men med den samme pakkemengden. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Jo, men jeg vil liksom ha noe nytt. Og siden jeg mistenker Ubuntu som synderen, blir det antakeligvis ikke bedre av et skrivebordsbytte. Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Hvis du allerede er kjent med Ubuntu, og har lyst på en utfordring samtidig som du ønsker å beholde pakkesystemene, kan du prøve deg på Debian. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Alternativt, hvis du føler deg klar for å sette opp ditt eget system, kan du prøve deg på archlinux. Det krever litt innsats, men du får et responsivt system uten mer dilldall enn du velger å legge inn selv. Denne linken kan være verdt å se på. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Arch ser ganske interessant ut. Liker denne KISS-teorien egentlig. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) KISS teorien er kanskje det beste jeg har funnet. Har brukt arch i et helt halvår nå (), og er vanvittig fornøyd. Utrolig mye jobb i starten, men det er verd det Endret 12. mai 2008 av Mads-b Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Har ikke noe imot litt jobbing o.l., tvert i mot. Er jo derfor jeg i det hele tatt bruker linux. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hvis du ikke er redd for å ta i ett tak anbefalles arch ja. Veldig god pakkebehandler, raskt og kun så stort du vil ha det. Fine distroen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå