Gå til innhold

Hvorfor er Amerika mer religiøst enn Europa?

Anbefalte innlegg

og trodde på Gud.

Hvilken? :)

Det er 34000 bare i den kristne tro.... eller 34000 grener av samme tro.... Eller er gud thor og odin? Zevs?

Det er flere hundre tusner av guder en kan tro på, måtte du velge den riktige!!!

:D

Edit :

Hørte den amerikanske (?) versonen av John Lennoms sang Imagine....

Isteden for "..and no religion too!" er det dubbet inn " ... and ONE religion too!"...

De får det til disse amerikanerne.. :D;)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jefferson var nok like mye ateist som en av vårt lands store menn; Henrik Wergeland som forøvrig skrev følgende:

Jeg troer verken på gjenferd eller fanden

jeg troer det spøger indenfore panden

Noe jeg forsåvidt kan si meg enig i :D

Lenke til kommentar
Ateister var de nok ikke, men de hadde sannsynligvis vært det i dag. De fleste trodde på høyere makter. Kanskje hadde de antipatier mot organisert religion, men de var fortsatt overtroiske, og trodde på Gud.

Jeg vil påstå at Thomas Jefferson var ateist, hvor mye krever man egentlig for at de skal bli sett på som ateister? Jeg mener ikke at de andre var ateister, de var snarere deister (som jeg sier). Jeg svarte til din kommentar om at de var "religiøse fundamentalister", noe som er langt ifra riktig.

Lenke til kommentar
Nei, de tidlige amerikanerne var religiøse fundamentalister som stakk av fra forfølgelse i Europa. De dro til USA for å få dyrke religion på sin egen måte.

Fullstendig feil. Hadde du hevdet at amerikanerne selv var religiøse fundamentalister hadde jeg vært enig, men founding fathers derimot var mer eller mindre deister/ateister.

Kilder: Finnes utallige kilder av brev, sitater, bøker og diskusjoner mellom Thomas Jefferson og broren hans. Det er skrevet flere bøker om hans ateistiske syn, noen av de er: Thomas Jefferson Writings, The Adams-Jefferson Letters, The Papers of Thomas Jefferson, Thomas Jefferson: A strange case of mistaken identity.

De fleste fremstod i offentligheten (som sagt) som kristne, men ved å se på brev de har utvekslet mellom familie og venner ser man at de var langt ifra religiøse fundamentalister.

Det er mange kjente sitater av founding fathers der de uttaler seg om religion, her er noen av Benjamin Franklin: "Lighthouses are more helpful then churches.", "I have found Christian dogma unintelligible. Early in life, I absenteed myself from Christian assemblies".

Takk :) Så slapp jeg å gjøre det selv. Det stemmer nok det du sier at de fleste var deister og ikke ateister som jeg opprinnelig skrev. Men det finnes svært mye litteratur som hevder at Jefferson var en ateist.

Lenke til kommentar
hvor mye krever man egentlig for at de skal bli sett på som ateister?

At de ikke trodde på Gud eller andre overnaturlige ting.

Jeg svarte til din kommentar om at de var "religiøse fundamentalister", noe som er langt ifra riktig.

Alle var ikke det, men flere av dem var nok det.

Lenke til kommentar
At de ikke trodde på Gud eller andre overnaturlige ting.

Og hva forteller de tekstene og bøkene du har fått så langt? Jeg tror ikke Thomas Jefferson kunne være klarere.

Alle var ikke det, men flere av dem var nok det.

Å sette "religiøse fundamentalister" i samme setning som "founding fathers" går ikke. Alle var sekulære, noen var kanskje mer deister/ateister/teister enn andre, men INGEN var religiøse fundamentalister. Fundamentalisme er motsetningen til sekularisme, det er derfor denne påstanden blir så latterlig. Det hadde isåfall gått direkte imot alt de har bygget opp, og alle grunnverdiene og lovene de har satt.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Alle var sekulære, noen var kanskje mer deister/ateister/teister enn andre, men INGEN var religiøse fundamentalister. Fundamentalisme er motsetningen til sekularisme, det er derfor denne påstanden blir så latterlig. Det hadde isåfall gått direkte imot alt de har bygget opp, og alle grunnverdiene og lovene de har satt.

Slett ikke. At de mente at religionsutøvelse skulle være fri kom av at deres religion hadde blitt undertrykket der de kom fra. De hadde lært av dette, og om de hadde vært de verste ekstremistene i historien så skjønte de fortsatt at andre måtte få tro på det de selv ønsket.

Lenke til kommentar
Alle var sekulære, noen var kanskje mer deister/ateister/teister enn andre, men INGEN var religiøse fundamentalister. Fundamentalisme er motsetningen til sekularisme, det er derfor denne påstanden blir så latterlig. Det hadde isåfall gått direkte imot alt de har bygget opp, og alle grunnverdiene og lovene de har satt.

Slett ikke. At de mente at religionsutøvelse skulle være fri kom av at deres religion hadde blitt undertrykket der de kom fra. De hadde lært av dette, og om de hadde vært de verste ekstremistene i historien så skjønte de fortsatt at andre måtte få tro på det de selv ønsket.

Ønsker kilder for den svada-en du spyr ut, den er fullstendig motsigende for hva jeg har referert til så langt. Jeg ønsker ikke kilder til at deres religion var undertrykket fra før av eller hva den var, jeg vil vite hvor du har fra at de var fundamentalistiske religiøse. Jeg finner det vanskelig å tro hvordan de kan være det når de sier det stikk motsatte, og alt som blir skrevet om det sier det motsatte.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar
Så hva kommer det av at USA er så religiøst i motsetning til Europa?

Tror det kommer av patriotisme mer enn religion. USA er "verdens beste nasjon", og intet annet sted enn nettopp i Amerika er man så opptatt av dette "faktum", så for å holde alle innbyggere mest mulig patriotiske må man samles rundt noe, og ingenting er nærmere det enn religion (utenom, kanskje sport) i så henseende. Alle samles rundt Jesus istedenfor forferdelige Muhammed som så blir motpolen, den grusomme. "Vår Gud er bedre enn deres Gud", og alt dette barnslige vrøvlet.

Lenke til kommentar
Så hva kommer det av at USA er så religiøst i motsetning til Europa?

Tror det kommer av patriotisme mer enn religion. USA er "verdens beste nasjon", og intet annet sted enn nettopp i Amerika er man så opptatt av dette "faktum", så for å holde alle innbyggere mest mulig patriotiske må man samles rundt noe, og ingenting er nærmere det enn religion (utenom, kanskje sport) i så henseende. Alle samles rundt Jesus istedenfor forferdelige Muhammed som så blir motpolen, den grusomme. "Vår Gud er bedre enn deres Gud", og alt dette barnslige vrøvlet.

Det er hva jeg kaller fotball argumentet.

Lenke til kommentar

I USA er det en annen ting som settes meget stor pris på og det er markedsøkonomi.

Siden en ikke har en statssubsidiert kirke måtte de sørge for finansiering på andre måter og i verdens mest hardnakkede markedsøkonomi er det da kun en ting som gjelder.

Salg.

Og hvordan kan en så øke salget? Jo, en må gjøre produktet interessant, atraktivt og trekke kunder, ellers går hele forretningsvirksomheten til grunne.

En kan godt si at i diverse avarter av kristendom i USA er blandt de mest vellykkede foretakene i verden i dag.

Det er nok en stor del av grunnen etter det jeg har lest og hørt om emnet fra folk over dammen som har studert litt på dette fenomenet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...