Pricks Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 For den jevne nordmann er verden Norge. Tro ikke at vi er noe mindre nasjonalistiske og selvopptatte. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 For den jevne nordmann er verden Norge. Tro ikke at vi er noe mindre nasjonalistiske og selvopptatte. Må nå være lov å håpe og tro... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 For den jevne nordmann er verden Norge. Tro ikke at vi er noe mindre nasjonalistiske og selvopptatte. Det er nok så, men vi klarer ihvertfall å sette fingren på et såpass stort kontinent som afrika hvis noen spør hvor det er på et verdens kart... ihvertfall de fleste av oss.... Og for den jevne nordmann er ikke verden bare norge nei, ihvertfall ikke for de folkene jeg kjenner... Men det kommer vel kanskje litt an på hvor i landet du bor eller? Amerikanerne er vel de eneste som faktisk har "world series" innen for sine egne grenser og bare sier jo litt... Riktig nok er amerika stort, men det er langt i fra hele verden, som den jevne amerikaner ser ut til å tro.... Har faktisk ikke truffet andre fra andre land som kan så utrolig lite om verden som amerikanere.... Enda jeg har reist en del og truffet en del folk fra forskjellige nasjoner... Men det er jo et veldig objektivt syn da, men det er det jeg har opplevd så langt i livet. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Det er nok av nordmenn som ikke har peiling på geografi. USA er jo uansett gigantisk, og har alt fra syden-temperatur til iskald snø. USA er på en måte hele verden plassert på en plass. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 At man tilfeldigvis aldri har lært seg hvor Afrika ligger sier egentlig ingenting, annet enn at man aldri har lært seg hvor Afrika ligger. Som Pricks vil fram til, kan det like gjerne gjelde en nordmann. Men samtidig tror jeg ikke det, for utdanningssystemet her til lands fokuserer en smule mer på verden og mindre på Norge, enn det man tilsynelatende gjør i USA. Iallfall tilsier mine erfaringer at dette er tilfelle, men det er ikke sikkert det er representativt for den gjennomsnittlige nordmann. Norge er dog et lite land som er sterkere tilknyttet omverden, hvor USA i mye større grad er selvstendig (på alle mulige vis), for man har omtrent alt man trenger der borte, og trenger ikke å bry seg så hardt om resten av verden. Lenke til kommentar
selurdog Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Av min oppfatning virker det som at Amerika er så religiøst at man nesten kan sammenligne det med slik fanatisme vi ser i islamske land. Ateister er en utstøtt gruppe som er nærmest tabu å inrømme, som gjør at mange blir redde og forblir skapateister. Av polls jeg har sett som tar for seg religiøsitet er ateister nede på 3 %! Dette er helt motsatt av europa som har hatt en utrolig økning av antall ateister de siste generasjonene. Likevel er Amerika et av de mest teknologiske og moderne nasjonene i verdenen. Så hva kommer det av at USA er så religiøst i motsetning til Europa? Bor selv i Indiana, og er ikke enig i at USA er mer religiøst enn Europa. Forskjellen ligger i at mange her borte kaller seg kristne, går i kirken på søndag og er som folk flest resten av uka. At katolisismen er mer utbredt her borte enn i Norge har nok noe med det hele å gjøre. I Norge er det ihvertfall slik at bare de som virkelig er kristne gir seg ut for å være det. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Bor selv i Indiana, og er ikke enig i at USA er mer religiøst enn Europa.Forskjellen ligger i at mange her borte kaller seg kristne, går i kirken på søndag og er som folk flest resten av uka. At katolisismen er mer utbredt her borte enn i Norge har nok noe med det hele å gjøre. I Norge er det ihvertfall slik at bare de som virkelig er kristne gir seg ut for å være det. Tja, du kan jo si (om det er tilfelle) at du er ateist/sekulær humanist/agnostisk ateist eller av annen areligiøs oppfatning og se hvilken respons du får. I Norge får du ikke mye respons, men sier du sånt i statene får du somregel endel respons av så mangt et slag har jeg erfart Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Bor selv i Indiana, og er ikke enig i at USA er mer religiøst enn Europa.Forskjellen ligger i at mange her borte kaller seg kristne, går i kirken på søndag og er som folk flest resten av uka. At katolisismen er mer utbredt her borte enn i Norge har nok noe med det hele å gjøre. I Norge er det ihvertfall slik at bare de som virkelig er kristne gir seg ut for å være det. Tja, du kan jo si (om det er tilfelle) at du er ateist/sekulær humanist/agnostisk ateist eller av annen areligiøs oppfatning og se hvilken respons du får. I Norge får du ikke mye respons, men sier du sånt i statene får du somregel endel respons av så mangt et slag har jeg erfart Kanskje ikke lenge før du må krysse av på hvilken religion du tilhører på det stupide papiret du må krysse av om du er en kjeltring eller ikke og hvis du der krysser for ateist kommer du ikke inn i landet... Ateismen brer seg som ild i tørt grass i USA også, de ligger bare litt etter i tid... Tro hadde en oppblomstring etter 9/11 i USA men den er på vei tilbake igjen, gudskjelov nær sagt.. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Kanskje ikke lenge før du må krysse av på hvilken religion du tilhører på det stupide papiret du må krysse av om du er en kjeltring eller ikke og hvis du der krysser for ateist kommer du ikke inn i landet... Det skjemaet får meg til å glise uavbrutt hver gang, jøsses. Skulle gjerne hatt en passiar med de som utviklet de mest "intelligente" spørsmålene der, hæhæ Lenke til kommentar
Winniee Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Av min oppfatning virker det som at Amerika er så religiøst at man nesten kan sammenligne det med slik fanatisme vi ser i islamske land. Ateister er en utstøtt gruppe som er nærmest tabu å inrømme, som gjør at mange blir redde og forblir skapateister. Av polls jeg har sett som tar for seg religiøsitet er ateister nede på 3 %! Dette er helt motsatt av europa som har hatt en utrolig økning av antall ateister de siste generasjonene. Likevel er Amerika et av de mest teknologiske og moderne nasjonene i verdenen. Så hva kommer det av at USA er så religiøst i motsetning til Europa? Fordi du ikke kommer langt opp i karrieren din ved å ikke tilhøre en religion. Det som er bs der borte er ikke at det er så få ateister (det fins polls som viser til 10-20% ateister i USA), men heller at 99% av de som .."påstår" de tror på gud er sterkt religiøse, om de er kristen, muslim eller annet. Dette da ledere, i både stat, private arbeidsmarker, sterk og viktig næring, er ledet av sterkt religiøse personer som sikrer seg å ha sterkt religiøse personer i styret. Slik holder de et gjerngrep om religionen sin. "Dumme folk ser på troen på gud som riktig. Smarte folk ser på det som tull. Rike folk ser på det som nyttig." Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Religion is what keeps poor people from killing the rich. – Napoelon Bonaparte Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Når jeg bodde i North Dakota, var det alltid noen som ville redde meg fra å brenne i helvete. Det bra med dette var at de sa det på en så koselig måte at jeg nesten ble smigret. "Seriøst, du må begynne å tro på Gud. Jeg er for glad i deg til at du kan brenne i helvete". Hvem kan ikke bli glad for å høre noe slikt? Uansett, ikke alle ateister i USA har det like lett: Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Har en liten teori om at man alltid beveger seg bort fra noe. I europa har man beveget seg fra streng religion mot ateisme, og i USA har man beveget seg fra ateisme mot streng religion. F. eks. var sannynligvis de fleste "founding fathers" ateister, og hadde rullet seg i graven om de hadde sett det amerikanske samfunnet i dag. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 F. eks. var sannynligvis de fleste "founding fathers" ateister, og hadde rullet seg i graven om de hadde sett det amerikanske samfunnet i dag. De var Deister, men de hadde nok rullet litt for det om. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 De var Deister, men de hadde nok rullet litt for det om. Offentlig prøvde de å unngå å bli stemplet under en tro, i værste fall deister. Thomas Jefferson er uten tvil en ateist, de andre kan vel kalles deister. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 i USA har man beveget seg fra ateisme mot streng religion Nei, det tror jeg slett ikke er tilfelle. Hva baserer du denne påstanden på? F. eks. var sannynligvis de fleste "founding fathers" ateister, og hadde rullet seg i graven om de hadde sett det amerikanske samfunnet i dag. Nei, de tidlige amerikanerne var religiøse fundamentalister som stakk av fra forfølgelse i Europa. De dro til USA for å få dyrke religion på sin egen måte. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Her var det mange motstridende påstander, gitt. Hva med noen kildehenvisninger, folkens? Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Nei, de tidlige amerikanerne var religiøse fundamentalister som stakk av fra forfølgelse i Europa. De dro til USA for å få dyrke religion på sin egen måte. Fullstendig feil. Hadde du hevdet at amerikanerne selv var religiøse fundamentalister hadde jeg vært enig, men founding fathers derimot var mer eller mindre deister/ateister. Kilder: Finnes utallige kilder av brev, sitater, bøker og diskusjoner mellom Thomas Jefferson og broren hans. Det er skrevet flere bøker om hans ateistiske syn, noen av de er: Thomas Jefferson Writings, The Adams-Jefferson Letters, The Papers of Thomas Jefferson, Thomas Jefferson: A strange case of mistaken identity. De fleste fremstod i offentligheten (som sagt) som kristne, men ved å se på brev de har utvekslet mellom familie og venner ser man at de var langt ifra religiøse fundamentalister. Det er mange kjente sitater av founding fathers der de uttaler seg om religion, her er noen av Benjamin Franklin: "Lighthouses are more helpful then churches.", "I have found Christian dogma unintelligible. Early in life, I absenteed myself from Christian assemblies". Endret 10. juni 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 men founding fathers derimot var mer eller mindre deister/ateister. Ateister var de nok ikke, men de hadde sannsynligvis vært det i dag. De fleste trodde på høyere makter. Kanskje hadde de antipatier mot organisert religion, men de var fortsatt overtroiske, og trodde på Gud. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 og trodde på Gud. Hvilken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå