Gå til innhold

Hvorfor er Amerika mer religiøst enn Europa?

Anbefalte innlegg

Det at USA har flere religiøse kan også ha noe med hvem det var som flyttet til USA i stor grad også da.

Ja, overtroiske folk som trodde at det måtte være noe bedre på den andre siden ;-)

Det at USA har flere religiøse kan også ha noe med hvem det var som flyttet til USA i stor grad også da.

Ja, overtroiske folk som trodde at det måtte være noe bedre på den andre siden ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I byen jeg bor i (sentraltexas) kan jeg love deg at 99% er kristne, jeg nevner ikke at jeg er ateist til noen, men de som har funnet det ut spør hvordan det er mulig å ikke tru på noe.

Læreren min i samfunnsfag påstår at Muslimene tar over Europa, og at den eneste løsningen er at vi begynner å dra til kirka...

jeg vil tru at religiøsitet her er så mye større mest pga. at USA er et såpass nytt land i forhold til oss, og dermed har vel ikke den "mentale evulosjonen" gått like langt? vet ikke..

Texas og sør amerika generelt er jo ekstremt kristene, skjønner ikke hvordan du holder ut :) Hva er grunnen for at du ikke vil inrømme at du er ateist? Er det sjanse for utstøting e.l?

Vel, kun en må¨ned igjen..

Men med så mange trangsynte mennesker så holder jeg "religionen" min til meg selv når den kan ødelegge vennskap..

Viss de kaller seg kristne så bør de tilgi deg for en slik synd. ;)

Lenke til kommentar

Det er litt spesielt når det kommer til religion i USA. Skal du regen antall kristne der utifra alle som går i kirken, så får du et knusende høyt tall. Men mange amerikanere går i kirken som en sosial greie, der måter de folka i nabolaget. Mange av dem trenger ikke engang være noe særlig kristne, mer det vi kaller "sofakristne" her i norge, men det er forventet at du går i kirken på søndag. Hele greie stinker av "keeping up apperances". Det er untak, kjenner en familie i florida som aldri går i kirken, men mange amerikanere kaller seg kristne selvom de egentlig gir blanke i de fleste kristne tradisjonene. Merkelige greier.

Lenke til kommentar

USA har også en svakere velferdsstat, noe som kan føre til større utrygghet og behov for trygghet fra andre steder... religion!

Men det er nok også noe i det at kristendommen der borte har vært i et "marked med fri konkurranse", og derfor har kristne organisasjoner måttet være innovative for å få lurt folk til seg. Og de har vel lykkes i stor grad.

Lenke til kommentar

Dette er kjernen, men ikke bare at de var religiøse, men religiøse utgrupper som måtte dra til USA nettopp pga. religionen. Det gjør at de hadde helt andre forutsetninger enn vanlige kristne i Europa. Samtidig gjorde denne forflytningen noe med den religiøse demografien i Europa. De fikk mer, vi fikk mindre.

I tillegg kommer dette litt spesielle med fri konkurranse o.l som har gjort at de rett og slett tenker på en annen måte når det gjelder å spre budskapet.

Lenke til kommentar
Samtidig gjorde denne forflytningen noe med den religiøse demografien i Europa. De fikk mer, vi fikk mindre.

Strengt tatt var "alle" nordmenn (og andre europeere) kristne også etter et utflytterne hadde forlatt landet.

Lenke til kommentar

Man skal ikke fokusere overdrevent på det som folk sier der og da. Folk kan lire av seg så mangt under press. Det er svært få folk som er gjennomgående dumme, men alle kan tidvis oppføre seg dumt under spesielle omstendigheter. Alle gjør vi til syvende og sist det vi selv tror er best.

Det er en ganske spesiell situasjon å bli konfrontert av verdens mest beryktede religionskritiker på tv. Slikt blir selektiv propaganda, og gir sjelden eller aldri en helhetlig forståelse av vedkommende som person.

Lenke til kommentar

Wow. Det var en sinnsykt interessant video. Kanskje Bill er en sterk, sterk tilhenger av "tro på tro"-varianten ; han legger ikke så mye vekt på at det man tror på er sant, men mener at verden blir et bedre sted av at man tror. Det er jo tross alt også et utgangspunkt.

Jeg syns fremdeles at fyren har en merkelig måte å se verden på. Hva er dette med at religion skal gjøre deg så synsykt moralsk og snill? :nei: Historien er full av religiøse folk som har gjort noen mildt sagt umoralske handlinger. Som filmen selv viser, så er o reillys argumenter mot 9/11 konspiratorer faktisk like valide når det kommer til religiøse mennesker. Folk som tror på noe selvom det ikke er noe håndfast bevis, selvom du konfronterer dem med bevis for det motsatte. Jeg tror rett og slett o reilly ikke er så reflektert som han prøver å være. Ikke at vi alle er fullstendig objektive, men hans egne verdensyn gjennomsyrer alt han sier. Men, nå er vel greia til programmet at o reilly at skal be folk holde kjeft, som han selv sier, så en kan vel ikke forvente så mye objektivitet.

Jeg vet ikke hva det er, men fyren er bare så utrolig irriterende :hrm:

Endret av NinjaTom
Lenke til kommentar
Samtidig gjorde denne forflytningen noe med den religiøse demografien i Europa. De fikk mer, vi fikk mindre.

Strengt tatt var "alle" nordmenn (og andre europeere) kristne også etter et utflytterne hadde forlatt landet.

Det var nøyaktig det jeg sa.

Men de som dro til USA for å få lov til å praktisere religionen sin fritt var mye mer fanatiske enn de som ble igjen og som ikke hadde noe behov for å dra et sted for å få praktisere religionen sin.

Tenk hva som hadde skjedd i dag hvis islamister (i motsetning til vanlige muslimer) begynte å bli forfulgt i Europa, Afrika og Midtøsten. Så kan du tenke deg at Amerika ble oppdaget på nytt, og det er helt fri religionsutfoldelse der. Da plutselig kan alle islamistene dra til Amerika, og de vil sette sitt preg på Amerika på samme måte. Fremtidige Amerikanske muslimer vil da være mye mer fanatiske enn de muslimene som ble igjen, og som ikke trengte å flykte.

Lenke til kommentar
Kort fortalt: Folk flest i USA ser ut til å drite en lang marsj i hva som er rett og hva som er galt -- på alle plan.

Nå er det viktig å huske at for den jevne amerikaner ER verden USA.... Hadde noen amerikansk kompiser for noen år tilbake og ikke en eneste en av dem klarte å putte fingeren på afrika på verdens kartet... og det til tross for at det sto afrika med store bokstaver over hele kontinentet... :no:

Ble skikkelig oppgitt over dem for alt de kunne og alt de egentlig brydde seg om var amerika og atter amerika... Enda de var her i landet i sikkert ti år de fleste av de, gift med norske kvinner som de var.. Sitter i etterkant igjen med følelsen at de var mer enn villige til å være både professorer og ingeniører, men de var ikke villige til å jobbe for å bli det de ville bli.. :( de skulle bare bli det liksom...

Trist egentlig hvordan det går i utfor bakke med den nasjonen om dagen og til mer utfor de sklir til mer kristne ser de ut til å bli til vi har en kristen al queda nasjon der borte... Hvis vi ikke allerede har det... Huff.

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...