Myagos Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Av min oppfatning virker det som at Amerika er så religiøst at man nesten kan sammenligne det med slik fanatisme vi ser i islamske land. Ateister er en utstøtt gruppe som er nærmest tabu å inrømme, som gjør at mange blir redde og forblir skapateister. Av polls jeg har sett som tar for seg religiøsitet er ateister nede på 3 %! Dette er helt motsatt av europa som har hatt en utrolig økning av antall ateister de siste generasjonene. Likevel er Amerika et av de mest teknologiske og moderne nasjonene i verdenen. Så hva kommer det av at USA er så religiøst i motsetning til Europa? Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Ting skjer der borte nå! Det siste tallet jeg hørte var 10-12% ateister, men det var på Fox, så ta det med en klype salt. Uansett, Dawkins jobber fælt med USA om dagen, og temaet begynner å komme på dagsordenen. På diverse forumer jeg er på, virker det som nær halvparten av unge emerikanere er ateister. På youtube ser du også drøssevis av ateist-videoer, og det virker som om de er en gruppe på frammarsj. Ting ser lyst ut. USA begynner å få øynene opp for resten av verden. Og for fornuften. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Hvorfor USA er så jævla religiøst i forhold til Europa er et interessant spørsmål. Ser fram til svarene som forhåpentlig duker opp i denne tråden utover dagen. Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 I byen jeg bor i (sentraltexas) kan jeg love deg at 99% er kristne, jeg nevner ikke at jeg er ateist til noen, men de som har funnet det ut spør hvordan det er mulig å ikke tru på noe. Læreren min i samfunnsfag påstår at Muslimene tar over Europa, og at den eneste løsningen er at vi begynner å dra til kirka... jeg vil tru at religiøsitet her er så mye større mest pga. at USA er et såpass nytt land i forhold til oss, og dermed har vel ikke den "mentale evulosjonen" gått like langt? vet ikke.. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Fordi de ikke drrikker like mye appeslinjus, Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Ting skjer der borte nå! Det siste tallet jeg hørte var 10-12% ateister, men det var på Fox, så ta det med en klype salt. Uansett, Dawkins jobber fælt med USA om dagen, og temaet begynner å komme på dagsordenen. På diverse forumer jeg er på, virker det som nær halvparten av unge emerikanere er ateister. På youtube ser du også drøssevis av ateist-videoer, og det virker som om de er en gruppe på frammarsj. Ting ser lyst ut. USA begynner å få øynene opp for resten av verden. Og for fornuften. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Hvorfor USA er så jævla religiøst i forhold til Europa er et interessant spørsmål. Ser fram til svarene som forhåpentlig duker opp i denne tråden utover dagen. Det er selvfølgelig en oppmuntrende nyhet, men USA er et jævlig stort land på nærmere 300 millioner innbyggere, så det vil nok ta lang stund før vi ser en slikt ateistbris vi har i Europa nå. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) I byen jeg bor i (sentraltexas) kan jeg love deg at 99% er kristne, jeg nevner ikke at jeg er ateist til noen, men de som har funnet det ut spør hvordan det er mulig å ikke tru på noe. Læreren min i samfunnsfag påstår at Muslimene tar over Europa, og at den eneste løsningen er at vi begynner å dra til kirka... jeg vil tru at religiøsitet her er så mye større mest pga. at USA er et såpass nytt land i forhold til oss, og dermed har vel ikke den "mentale evulosjonen" gått like langt? vet ikke.. Texas og sør amerika generelt er jo ekstremt kristene, skjønner ikke hvordan du holder ut Hva er grunnen for at du ikke vil inrømme at du er ateist? Er det sjanse for utstøting e.l? Endret 11. mai 2008 av Myagos Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 I byen jeg bor i (sentraltexas) kan jeg love deg at 99% er kristne, jeg nevner ikke at jeg er ateist til noen, men de som har funnet det ut spør hvordan det er mulig å ikke tru på noe. Læreren min i samfunnsfag påstår at Muslimene tar over Europa, og at den eneste løsningen er at vi begynner å dra til kirka... jeg vil tru at religiøsitet her er så mye større mest pga. at USA er et såpass nytt land i forhold til oss, og dermed har vel ikke den "mentale evulosjonen" gått like langt? vet ikke.. Hehe, Texas er noe for seg selv. Du får gi læreren din et eksemplar av The God Delusion og debattere resten av gjengen i senk. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Jeg mener at for at verden skal utvikle seg videre så må all relgion bort. Få alle relgiøse i terapi/ til psykiater. Hvis detter forsetter kommer vi til å tro at jorda er 6000år alle sammen. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Ting skjer der borte nå! Det siste tallet jeg hørte var 10-12% ateister, men det var på Fox, så ta det med en klype salt. Uansett, Dawkins jobber fælt med USA om dagen, og temaet begynner å komme på dagsordenen. På diverse forumer jeg er på, virker det som nær halvparten av unge emerikanere er ateister. På youtube ser du også drøssevis av ateist-videoer, og det virker som om de er en gruppe på frammarsj. Ting ser lyst ut. USA begynner å få øynene opp for resten av verden. Og for fornuften. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Hvorfor USA er så jævla religiøst i forhold til Europa er et interessant spørsmål. Ser fram til svarene som forhåpentlig duker opp i denne tråden utover dagen. Det er selvfølgelig en oppmuntrende nyhet, men USA er et jævlig stort land på nærmere 300 millioner innbyggere, så det vil nok ta lang stund før vi ser en slikt ateistbris vi har i Europa nå. Jo, det vil ta en stund. Sannsynligvis minst en generasjon, og kanskje 2-3 generasjoner i bibelbeltet. Gjelder forresten ateistbrisen hele Europa, eller bare deler? De nordiske landene består jo så og si bare av ateister nå, men land som Spania og Italia klamrer seg fortsatt godt til Bibelen? Og hva med Øst-Europa? Så har vi den jævla innvandringen, da. Så godt som alle innvandrere er jo teister. Det blir spennende å se hva som skjer på virkelig lang sikt. Kanskje vil ateister og religiøse skille lag evolusjonsmessig? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Jeg mener at for at verden skal utvikle seg videre så må all relgion bort. Få alle relgiøse i terapi/ til psykiater. Hvis detter forsetter kommer vi til å tro at jorda er 6000år alle sammen. Tror det går omvendt. Altså at videre utvikling presser ut religion. Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 I byen jeg bor i (sentraltexas) kan jeg love deg at 99% er kristne, jeg nevner ikke at jeg er ateist til noen, men de som har funnet det ut spør hvordan det er mulig å ikke tru på noe. Læreren min i samfunnsfag påstår at Muslimene tar over Europa, og at den eneste løsningen er at vi begynner å dra til kirka... jeg vil tru at religiøsitet her er så mye større mest pga. at USA er et såpass nytt land i forhold til oss, og dermed har vel ikke den "mentale evulosjonen" gått like langt? vet ikke.. Texas og sør amerika generelt er jo ekstremt kristene, skjønner ikke hvordan du holder ut Hva er grunnen for at du ikke vil inrømme at du er ateist? Er det sjanse for utstøting e.l? Vel, kun en må¨ned igjen.. Men med så mange trangsynte mennesker så holder jeg "religionen" min til meg selv når den kan ødelegge vennskap.. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) Hvordan kan denne tråden ha 10 svar når den bare er vist 1 gang? Iverfar: Venner som ikke aksepterer deg om du er ateist, er ikke venner som er verdt å ta vare på. Myagos: Det skrives kristne, ikke kristene Endret 11. mai 2008 av flueprat Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 nja, vet ikke hvordan de ser på det når jeg ikk nevner det. Men i frykt for ikke å stifte vennskap så holder jeg det for det meste til meg selv; ) Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Er ikke farlig å stifte vennskap, vel? Peis på, kom ut at ateist-skapet! Du får garantert støtte av en del, og de som ikke aksepterer det: 1. tar feil 2. er latterlige 3. kan ta seg en bolle Ikke la kristenfundamentalistene vinne! Det er for jævlig at man skal holde ateismen sin skjult for samfunnet. Hvorfor dro du til den møkka-staten Texas, og ikke til en mer liberal stat på nordøst-kysten? Lenke til kommentar
Iverfar Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Var ikke noe jeg kunne velge gitt:P Utvekslingsår, random plassering. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 There is hope: http://www.aftenposten.no/meninger/signert...icle1843028.ece Herlig! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Pledge of allegiance var orginalt slik: I pledge allegiance to my Flag and the Republic for which it stands, one nation, indivisible, with liberty and justice for all. America Men i 1952, ble ordet "under God" lagt til. "IN GOD WE TRUST" ble lagt til $1 i 1957 Thomas Jefferson & Co var jo veldig imot at stat og kirke skulle være forbundet, men det har bare blitt verre i USA med tiden. Kanskje de opplever en tilbakegang nå? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) Presidenter og talere flest har også den trangen med å si "God bless America" hver eneste gang talen er over, noe jeg synes høres ganske latterlig ut. I noen stater kan man heller ikke bli medlem av speideren hvis man ikke er kristen og hvis man skal vitne i en rettsal må man alltid ta en hand på bibelen mens man lover gud at man ikke skal lyve. Likevel synes jeg det er litt rart å tenke på at Amerika har gått den religiøse veien. Vi i vest-europa har hatt ganske lik utvikling de siste årene, likevel har resultatet blitt helt motsatt. Endret 11. mai 2008 av Myagos Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) USA er grunnlagt av mer eller mindre agnostiskere/ateister founding fathers som legger klare skiller for stat og religion. Andre stater som England der kirken har lenge hatt makt i samfunnet, har nå blitt en av de mer ikke-religiøse statene. Slik jeg ser det: Jeg tror hovedforskjellen ligger i kirkene. I USA er kirkene veldig aktive og godt integrert i hverdagen. I USA drar flesteparten i kirken hver søndag, ikke bare fordi de tror på gud; men fordi det har blitt en del av samfunnet/hverdagen deres. I USA der kirken ikke har hatt noen fremtredende rolle har den vært mer u-autoritær enn i England, der kirken kanskje ble mer fryktet i det skjulte (vi snakker om 1800-1900). Hovedsakelig tror jeg det er blitt slik fordi den engelske/norske/svenske/osv-kirken har blitt veldig passiv, og er ikke lenger integrert inn i hverdagen som den er i USA. De som har vært i USA og i kirken kan sikkert bekrefte hvor mange samfunnsarrangementer som blir organisert gjennom/i kirken iforhold til hva vi ser her i Norge (eller England). Sakte men sikkert har kirken blitt mer og mer påvirkende for politikk i USA. For bare 58 år siden ble "In God We Trust" nasjonalmottoet til USA. George Bush støtter intelligent design, og forteller stadig om hvordan gud gav han "guidance" til Iraq/Afghanistan-krigene. Mens i England vurderes det å fjerne statskirken fullstendig. Endret 11. mai 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Det at USA har flere religiøse kan også ha noe med hvem det var som flyttet til USA i stor grad også da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå