_Daniel_ Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Som topic forteller, har tenkt meg en trykkluft kompressor, vil helst ha en grei kompressor til billigst mulig penge.. Den skal brukes til hobby-bruk og skifting av dekk på bil.. Har hørt det at Biltema kompressorene på 24 liter holder ikke til å skifte dekk, men med 50 liter'n så skal det vist være mulig.. Jeg har absolutt ikke peiling på dette, så søker derfor litt hjelp ifra folk som har erfaringer.. Jeg tenkte først på en Biltema kompressor'en på 24 liter med 3 HK.. Info: Luftbeholder: 24 l Motoreffekt: 3 hk Gjennoml. sylindervolum: 290 l/min Fri avgitt luftmengde: 230 l/min Maks. arbeidstrykk: 8 bar Sylinderantall: 1 Motordrift: Direkte Vekt: 27 kg El: 230 V/1-fas Pris; 2299;- MEN siden den fra Biltema har liten tank og er nyttesløs til dekkskift, så må jeg vel oppi 50 liter's tank, eller hva? Så litt på 50'litern til Biltema som også har 3 HK.. Info: Luftbeholder: 50 l Motoreffekt: 3 hk Gjennoml. sylindervolum: 310 l/min Fri avgitt luftmengde: 260 l/min Maks. arbeidstrykk: 9 bar Sylinderantall: 2. V-blokk Motordrift: Direkte Vekt: 60 kg El: 230 V/1-fas Pris; 4799;- Den syntes jeg ble LITT dyr, til jeg fant denne Info: Co/Tech SKM12-50-3M. 1-trinns, tosylindret, remdrevet kompressor med 50 l trykktank. Helautomatisk drift. Motor 230 V/2200 W. Gjennomstrømmet sylindervolum 295 l/min. Fritt avgitt luftmengde (ved 6 bar) 220 l/min. Maks. arbeidstrykk 10 bar. Med trykkregulator, doble manometre og hurtigkobling. Størr. 87x37x69 cm. Vekt 63 kg. Pris; 2995;- Denne er den jeg tror vil være best til mitt bruk, men er det sikkert at denne vil gi nok kraft til å dra ut mutterne ved hjulskifting? En annen ting jeg lurer på ang. dette; feks. "Gjennomstrømmet sylindervolum = 295 l/min" "Fritt avgitt luftmengde 220 l/min" Hva vil dette si? Komprimerer den 295 liter i minutet, og gir ut 220 liter i minutet? Det vil vel si at jeg alltid vil ha trykk på den siden den komprimerer mer enn hva den gir ut, eller er jeg heeeelt på jordet? Håper noen vil ta seg tid til å svare. Påforhånd takk. Til Admin's: litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men om det er helt på jordet her den er nå, så bare flytt den.. =) Lenke til kommentar
okasin Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Hmm dette har jeg svart på i tidligere innlegg.. Men kan svare fort Jeg har både den på 24 liter og den på 50 liter fra biltema.. Begge to holder til hjulskift.. men den på 24 liter går hele tiden om jeg bruker muttertrekker.. Den på 24 liter bruker jeg stort sett til småarbeid.. spikerpistol o.l. den på 50 liter bruker jeg til alt !! lakksprøyte.. spikerpistol.. slipemaskin.. osv.. Men den på Clas Ohlson som du ref til.. den hadde jeg gått for tvert !! Komprssorer er enkle greier.. ikke så mye som kan feile der gitt.. Og den var jo mye billiger enn hva jeg ga for min.. løp å kjøp, og er du ikke fornøyd, så bytt den,, Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Hmm dette har jeg svart på i tidligere innlegg.. Men kan svare fort Jeg har både den på 24 liter og den på 50 liter fra biltema.. Begge to holder til hjulskift.. men den på 24 liter går hele tiden om jeg bruker muttertrekker.. Den på 24 liter bruker jeg stort sett til småarbeid.. spikerpistol o.l. den på 50 liter bruker jeg til alt !! lakksprøyte.. spikerpistol.. slipemaskin.. osv.. Men den på Clas Ohlson som du ref til.. den hadde jeg gått for tvert !! Komprssorer er enkle greier.. ikke så mye som kan feile der gitt.. Og den var jo mye billiger enn hva jeg ga for min.. løp å kjøp, og er du ikke fornøyd, så bytt den,, Hm, så det du sier er at 24 liter og 50 liter'n er like så bra, eneste er det at motoren står å jobber mye mer på 24 literen enn hva 50 litern gjør..? Men arbeidstrykket er vel bedre på 50 litern, er den ikke det? Men om jeg skal skifte dekk på en bil, vil 24 litern klare å dra ut boltene eller er det ikke nok kraft nok til det? Vil gjerne ha en kompressor som hadde rått nok med kraft, som ville kunne dra ut boltene og stramme boltene igjen uten å dra til ekstra med muskelkraft.. =P Men, takk for et raskt og enkelt svar okasin! :-D Lenke til kommentar
okasin Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 jo du har helt rett i at arbeidtrykket er bedre på den 50 literen.. men jeg har også brukt den på 24 liter til å bytte dekk med.. men det går ikke like glatt som med den store (50 l).. Så gå for det største.. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 6-7 bar holder evig til det aller, aller meste. Trykket på stort sett alle kompressorer ligger jo rundt 8 bar, det som er interessant er fritt avgitt luftmengde, og tankstørrelse. Jo mindre tank du har, jo lengre må du vente mellom hver omgang med muttertrekkeren. Når tanken derimot er full så vil du ikke merke forskjell. Likevel, når det kommer til stykket så er luftkompressoren det siste i verkstedet som man bør være gnien på. Når du står der med trekkeren i hånda og ser på klokka i vente på at tanken skal fylles, så skjønner du hva jeg mener. Et tips; kjøp deg en god muttertrekker, det er veldig stor forskjell på dem. Mange muttertrekkere har samme støpeform utvendig, men forskjellig innmat. Jeg har f.eks. en Race-trekker som jeg er veldig godt fornøyd med, som ser helt lik ut utvendig som disse kinatrekkerne som selges overalt. Anbefaler deg også å ta en titt på Gebe-kompressorene som importeres av Gisle Krigsvoll til mange forhandlere. Dette er generelt sett veldig gode og solide kompressorer. Se f.eks. på Powerair 50/3SVC i denne katalogen: http://www.gasteck.no/webcronize/images/gasteck/315.pdf Lenke til kommentar
okasin Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 .. Jeg må bare nødt til å skyte inn noen ord her, selv om jeg har dårlig tid.. Jeg vil OVERHODE IKKE anbefale deg den Gebe kompressoren (Powerair 50/3svc).. kan i korthet si at jeg kjøpte en sånn en i fjor sommer.. og bytten den 3 ganger på en uke.. og den 4 gangen fikk jeg pengene igjen. 1 gangen kjølefinnene var knekt når jeg fikk den.. men det var greit nok.. den startet og gikk helt fint, men plutselig så stoppet den.. og jeg fikk ikke liv i den.. brukte den kun til spikerpistol.. så jeg byttet den, og fikk ny.. 2 gangen så var det kopperrøret som går over topp, bøyd og skadet.. men jeg rettet det ut og fikk satt det på plass.. Men denne ville heller ikke starte.. fant ut at det var pressorstaten.. byttet den selv.. men neste morgen så skulle jeg starte den opp, så gikk den i noen sekunder så gikk sikringa i huset.. så etter dette fikk jeg ikke startet den opp igjen uten at sikringa fløy (feil på vikklinger i motoren). vell bytte igjen.. 3 Denne gangen så gikk den noen dager.. (men versjonen jeg fikk denn gang så var luftfilterene knekket,, tror de har alvorlig transport problememer).. og tilkopplingene for luftslange var deffekt.. så denne gangen ga jeg opp, og kjørte tilbake og forlangte pengene tilbake.. det gikk greit.. så da dro jeg opp på biltema og kjøpte meg en.. siden jeg hadde en derfra før som har gått i mange år nå uten problemer.. og jeg ble ikke skuffet denne gang heller.. MEn styr unna den modellen der!! eller du kan være tøff og se om du har litt flaks.. men da hadde jeg kjøpt den i nærområde, slik at du lett kan bytte den de gangen den stopper opp Vell lykke til ! Sorry for alle skrivefeil.. har dårlig tid ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå