bureaucrator Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Hvem er verdens beste (klassiske) gitarist? (Jeg setter "klassisk" i parentes siden jeg mener klassiske gitarister gjerne er overlegne, rent teknisk sett, sammenlignet med f.eks. jazz- og rockegitarister.) De færreste ville vel fortsatt mene at verdens beste klassiske gitarist er Andres Segovia eller Narciso Yepes. Mange ville fortsatt mene at det er Julian Bream (med full rett) eller John Williams. Atter andre ville peke på representanter for generasjonen etter disse: David Russell, Manuel Barrueco eller kanskje Pepe Romero. Selv har jeg alltid hatt sansen for Vladimir Mikulka. La meg tilføye at jeg definitivt har sansen for et par av de nye supertekniske kvinnelige gitaristene, som Ana Vidovic og Xuefei Yang. Dog er jeg tilbøyelig til å sette en knapp på Kazuhito Yamashita. Han har den mest spennende kombinasjon av teknisk ferdighet og musikalitet, slik jeg ser det. Finnes det noen på forumet som har en oppfatning her? Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Må nok si Santana her, han er jo en Gud på akkustisk gitar Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Santana er vel ikke klassisk gitarist. Holder selv en knapp på Kazuhito Yamashita og Ana Vidovic, men jeg har ikke så særlig bred horisont i denne sjangeren. Lenke til kommentar
dabbo-baze Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Santana er rockegitarist. Må sjekke ut de du nevnte, Crowley, samt de som ble nevnt i førsteposten. Jeg har ikke vært innom sjangeren selv, gitt. Endret 12. mai 2008 av dabbo-baze Lenke til kommentar
Agentlegiantwithafreehand Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (Jeg setter "klassisk" i parentes siden jeg mener klassiske gitarister gjerne er overlegne, rent teknisk sett, sammenlignet med f.eks. jazz- og rockegitarister.) Hvordan i all verden kan du si det når det er to helt forskjellige typer teknikker? Det er jo som å si at Wooten er en bedre bassist enn Pastorius siden Wooten slapper. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Jeg er enig med trådstarter. Klassisk er ren teknikk. En klassisk gitarist øver vanvittig mye på teknikk; alskens forskjellige teknikker. Klassiske gitarister er (typisk sett) mye bedre teknisk enn jazz- og rockegitarister. Endret 12. mai 2008 av Mr. Crowley Lenke til kommentar
avalaker Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Tommy emmanuel og/eller NAUDO (søk naudo på youtube så finner du masse) Det er kun gitarspill, ingen trommer, bass osv. Men veldig kult og begge er gode på teknikk Lenke til kommentar
SuKa Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Se filmen hos Youtube Er vel kanskje ikke helt dette du spørr om. Men helt klart vert å se Endret 13. mai 2008 av SuKa Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Du kan ikke sammenligne en el-gitarist med en klassisk gitarist! Det er snakk om to helt forskjellige instrumenter. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) edit: nei Endret 15. mai 2008 av tjalla Lenke til kommentar
trudest Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg er enig med trådstarter. Klassisk er ren teknikk. En klassisk gitarist øver vanvittig mye på teknikk; alskens forskjellige teknikker. Klassiske gitarister er (typisk sett) mye bedre teknisk enn jazz- og rockegitarister. Klassisk musikk er ikke, og kommer aldri, noen sinne, til å kun handle om teknikk. Teknikk er bare noe helt, helt grunnleggende man burde ha inne før man starter på de virkelige utfordringene. Lenke til kommentar
trudest Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Hvem er verdens beste (klassiske) gitarist? (Jeg setter "klassisk" i parentes siden jeg mener klassiske gitarister gjerne er overlegne, rent teknisk sett, sammenlignet med f.eks. jazz- og rockegitarister.) De færreste ville vel fortsatt mene at verdens beste klassiske gitarist er Andres Segovia eller Narciso Yepes. Mange ville fortsatt mene at det er Julian Bream (med full rett) eller John Williams. Atter andre ville peke på representanter for generasjonen etter disse: David Russell, Manuel Barrueco eller kanskje Pepe Romero. Selv har jeg alltid hatt sansen for Vladimir Mikulka. La meg tilføye at jeg definitivt har sansen for et par av de nye supertekniske kvinnelige gitaristene, som Ana Vidovic og Xuefei Yang. Dog er jeg tilbøyelig til å sette en knapp på Kazuhito Yamashita. Han har den mest spennende kombinasjon av teknisk ferdighet og musikalitet, slik jeg ser det. Finnes det noen på forumet som har en oppfatning her? Jeg vil ikke regne john Williams som den, eventuelt beste gitaristen. Hans svakheter kommer godt frem i hans tolkninger av Augustin Barrios Mangores musikk. Det blir veldig lite personlig, og det er fælt å sidet, lite følelsesladd. Hn spiller det som om det var klassisistisk musikk! Det er mulig du er uenig, men dette er iallefall min mening. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg er enig med trådstarter. Klassisk er ren teknikk. En klassisk gitarist øver vanvittig mye på teknikk; alskens forskjellige teknikker. Klassiske gitarister er (typisk sett) mye bedre teknisk enn jazz- og rockegitarister. Klassisk musikk er ikke, og kommer aldri, noen sinne, til å kun handle om teknikk. Teknikk er bare noe helt, helt grunnleggende man burde ha inne før man starter på de virkelige utfordringene. Det har du rett i. Det var absolutt ikke det jeg mente, men jeg ordla meg feilaktig på den måten allikevel. Klassisk er en fantastisk musikksjanger, og langt i fra ren teknikk. Allikevel, teknikk i klassisk er mye viktigere enn i noen annen sjanger, derfor er klassiske gitarister typisk sett overlegne teknisk i forhold til jazz- og rockegitarister. Det var dette jeg mente. Min feil. Lenke til kommentar
trudest Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg er enig med trådstarter. Klassisk er ren teknikk. En klassisk gitarist øver vanvittig mye på teknikk; alskens forskjellige teknikker. Klassiske gitarister er (typisk sett) mye bedre teknisk enn jazz- og rockegitarister. Klassisk musikk er ikke, og kommer aldri, noen sinne, til å kun handle om teknikk. Teknikk er bare noe helt, helt grunnleggende man burde ha inne før man starter på de virkelige utfordringene. Det har du rett i. Det var absolutt ikke det jeg mente, men jeg ordla meg feilaktig på den måten allikevel. Klassisk er en fantastisk musikksjanger, og langt i fra ren teknikk. Allikevel, teknikk i klassisk er mye viktigere enn i noen annen sjanger, derfor er klassiske gitarister typisk sett overlegne teknisk i forhold til jazz- og rockegitarister. Det var dette jeg mente. Min feil. Jeg gikk egentlig ut ifra at det var det du mente, jeg måtte bare sjekke:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå