Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger hjelp til personlig økonomi

frosker

Anbefalte innlegg

Hei,

Lenge lett etter lignende forum, og håper noen kan komme med noen gode råd.

Jeg er en mann på 34 år, som etter noen år i en dårlig jobb med falske lønnsbetingelser, endte opp med å anskaffe meg diverse kredittkort for å prøve å ordne opp i en anstrengt økonomi før jeg skulle få lønnsforhøyelsen jeg ble lovet.

Etter noen år fant jeg ut at denne jobben ikke var noe å spare på, så jeg sa opp og fikk ny jobb relativt fort.

Nå vil jeg gjerne få ordnet opp i den økonomiske situasjonen min når det gjelder kredittkortgjelden. Jeg har liten erfaring med banker generellt, men fant ut at jeg muligens kunne spare penger ved å søke om et forbrukslån i DnBNor for å betale ned kredittkortene, og dermed få renta ned fra godt over 22%, til fast rente på ca.16.

(Planen er jo selvfølgelig å få betalt ned dette så fort som mulig uansett.)

Jeg fikk jo typisk nok ikke innvilget dette lånet, og fikk beskjed om å søke igjen om 4 måneder.

Jeg leier leilighet i Oslo, og har vurdert også å kjøpe meg noe eget, for å dermed bake inn denne gjelden i et boliglån, men ser at jeg jo vil få problemer med å kjøpe noe her med prisene slik de er nå. Det er uaktuellt å flytte ut av byen.

Jeg har nå en grunnlønn på 400.000, studielån på ca. 140.000 samt kredittkortgjeld på noe over 110.000. Ingen oppsparte penger.

Har noen her noen gode råd på hva jeg bør gjøre? Rådgiverne i DnBNor synes jeg egentlig var lite hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nedbetaling av kredittkortgjeld er første prioritet. 110.000 klarer du å betale ned relativt kjapt med din årslønn, bare du virkelig går inn for det. Siden du ikke har noe boliglån kan du ikke bake kredittkortgjelda inn i denne, så den beste løsningen for deg er å bli kvitt den så fort som mulig. 110.000/18 = 6.000 og du er gjeldfri om ett og et halvt år.

Det neste du bør gjøre er som du allerede har forsøkt, å få ned renta på kredittkortgjelda gjennom et forbrukslån med lavere rente enn den ågerrenta du betaler på kredittkortene. Jeg vil anta at bankene er mer villige til å hjelpe deg om du stille med en nedbetalingsplan over maks to år og kan bevise betalingsevne og ikke minst betalingsvilje. Det finnes mange banker, og gjeldsbelastningen din er ikke så skrekkelig. Har ikke Yabank og Bank 2 vært dratt frem som en banker som er med på å finansiere slike prosjekter?

Dersom du har betalingsanmerkninger blir det litt verre. Da er det mulig du bare må betale ned kredittkortgjelda så fort som mulig.

Når så er gjort burde du klare å betjene et lite boliglån.

Lenke til kommentar

Bank2 skryter ihvertfall av at de spesialiserer seg på å refinansiere sånne tilfeller. Siden gjelden ikke er høyere og du har fast jobb med ganske god lønn burde ikke dette være så vanskelig å komme seg ut av.

Jeg er enig med Pjotrik i at du nok må nedbetale denne gjelden før du får boliglån. Siden du allerede har gjeld vil du måtte låne 100% til ny bolig. Det betyr at hele boligen blir stilt som sikkerhet for boliggjelden, og dermed blir ikke noe igjen som du kan bake kredittgjelden inn i. Det er hovedsaklig folk som allerede har en delvis nedbetalt bolig som kan løse det på den måten.

Lenke til kommentar

Er enig i at kredittkortgjeld er det første som bør prioriteres. Heldigvis er Lånekassen ganske fleksibel på nedbetaling av studielån, men det vet du sikkert fra før av? Du kan utsette beløpet eller velge å betale halve beløpet mange ganger.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...