Gå til innhold

Finger Eleven - Albumguide og Diskusjonstråd

Orplias

Anbefalte innlegg

Finger Eleven - Albumguide og Diskusjonstråd

070314-f11.jpg

Hvorfor Finger Eleven?

Jeg bestemte meg for å skrive denne albumguiden fordi bandet er ikke så veldig kjent i Europa og kanskje ikke på forumet heller. Jeg vil fortelle litt om bandet og kanskje få flere til å høre på de. Selv begynte jeg å høre på Finger Eleven for to år siden da jeg fikk anbefalt albummet The Greyest of Blue Skies av en venn. Jeg ble fort hekta og likte den mystiske litt skumle stilen albummet hadde og ville høre mer.

Introduskjon

Finger Eleven er et kanadisk alternativt rock band som startet i 1989 og er forsatt aktivt. I begynnelsen het de The Rainbow Butt Monkeys, men skiftet senere navn til Finger Eleven. De er ganske store i Amerika og spesielt Kanada hvor de har slått igjennom med sanger som One Thing og Paralyzer. Tilsammen har bandet gitt ut fire album. Navnet Finger Eleven blir forklart av vokalist Scott Anderson på denne måten : "When everything is pushing you in one direction and your instinct drives you in another - That's finger eleven."

Diskografi:

• 1997 - Tip
  • 2000 - Greyest of Blue Skies
  • 2003 - Finger Eleven
  • 2007 - Them vs. You vs. Me

Tip (1997)

200px-FingerElevenTip.jpg

Innledning

Tip er det første albummet gitt ut under navnet Finger Eleven. Grunnen til dette er at de følte at de ville gå mer seriøst inn i musikken og trengte et navn deretter. Tip inneholder etter min mening endel bra sanger, men mangler et helhets inntrykk og den siste finpussen.

Konklusjon

Viser at de har endel å gå på.

Sporliste:

1. "Quicksand"

2. "Tip"

3. "Shudder"

4. "Awake And Dreaming"

5. "Above"

6. "Condenser"

7. "Thin Spirits"

8. "Glimpse"

9. "Costume For A Gutterball"

10. "Temporary Arms"

11. "Swallowtail"

Sjanger: Rock, Alternativ, Metal, Post-Grunge

Høydepunkt: Above, Quicksand, Tip og Glimpse

Karakter: 6/10

The Greyest of Blue Skies (2000)

FingerElevenTGOBS.jpeg

Innledning

Dette albummet er utgitt tre år etter Tip og viser mye hvordan bandet har utviklet seg. Hele albummet er mørkt og mystiskt. I sangen For the Ocean synges det om rusavhengighet, og hele albummet har sanger med lignende tema. Selv syns jeg albummet viser mye om hvordan bandet har utviklet seg. Og det virker som om Scott virkelig har hatt en periode litt nede mens han skrev dette albummet. Jeg blir dratt inn i en egen verden når jeg hører på det. Sangene har en dyp mening og det er interesangt å tolke de. Albummet har også med en coversang fra Depeche Modes Walking in my Shoes som burde høres.

Konklusjon

Mørkt, mystisk og mektig!

Sporliste:

1. "First Time"

2. "Drag You Down"

3. "My Carousel"

4. "Sick Of It All"

5. "For The Ocean"

6. "Broken Words"

7. "Suffocate"

8. "Bones + Joints"

9. "Famous"

10. "Walking In My Shoes" (Depeche Mode Cover)

11. "Stay And Drown"

Sjanger: Metal, Rock, Alternative, Goth-Rock, Post-Grunge

Høydepunkt: Sick of it All, Bones + Joints, Suffocate, For the Ocean og Stay and Drown

Karakter: 9,5/10

Finger Eleven (2003)

FingerElevenFingerEleven.jpg

Innledning

Tre år har passert etter Greyest of Blue Skies og det er mye som har forandret seg. Med albummet og singelen One Thing fikk bandet sitt store gjennombrudd. Dette albummet har mye forskjellig. Det har ikke samme mystiske stemning gjennom hele albummet, men det svinger mye fram og tilbake. Det går fra den mørke riff-baserte sangen Stay in Shadow til den akustiske kjærlighetssangen One Thing. Jeg syns bandet har fått til mye variasjon i albummet og det er flere veldig bra sanger, men mangler heleheten, men dette er da en smaksak

Konklusjon

Varierte og veldig gode sanger, men mangler en helhet

Sporliste:

1. "Other Light"

2. "Complicated Questions"

3. "Stay in Shadow"

4. "Good Times"

5. "Absent Elements"

6. "Thousand Mile Wish"

7. "Conversations"

8. "The Last Scene of Struggling"

9. "Panic Attack"

10. "Therapy"

11. "One Thing"

12. "Obvious Heart"

Sjanger: Hard-Rock, Alternativ, Rock

Høydepunkt: Stay in Shadow, One Thing, Good Times, Thousand Mile Wish, Obvious Heart

Karakter: 7,5/10

Them vs. You vs. Me (2007)

them_vs_you_vs_me.jpg

Innledning

Selve stilen til bandet har forandret seg mye og det viser dette albummet virkelig. Her er det dansbare rytmer og en mer lystig stil over hele albummet. Sanger som Paralyzer og Lost My Way har riff og rytmer som setter seg på hjernen din og får det til å rykke i føttene dine. Selv syns jeg det var en veldig uventet og gøy vending albummet tok. Det er mye mer lystig og det viser hvordan bandet har utviklet seg med tiden

Konklusjon

Verdt alle pengene.

Sporliste:

1. "Paralyzer"

2. "Falling On"

3. "I'll Keep Your Memory Vague"

4. "Lost My Way"

5. "So-So Suicide"

6. "Window song"

7. "Sense Of A Spark"

8. "Talking To The Walls"

9. "Change The World"

10. "Gather & Give"

11. "Easy Life"

Sjanger: Rock, Alternativ, Dance-Rock, Alt-Rock.

Høydepunkt: Paralyzer (!), I'll Keep Your Memory Vague, So-So Suicide, Sense of a Spark

Karakter: 8/10

Håper mange vil høre litt på Finger Eleven og gjerne komme med tilbakemelding her hva de syns :)

Endret av Orplias
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...