Gå til innhold

BK: Helsinki katedral - Helsinki (Ikke Uspenski katedral)

Anbefalte innlegg

Jeg kommer her med to bilder på en gang av den impoenerende Uspenski Helsinki katedralen. Tatt med forskjellige objektiver og har dermed også forskjellig uttrykk.

1/640s, f/9, 70mm, f/9, ISO 100

1/800s, f/8, 15mm, ISO 100

Hva mener folket? For mye turist snapshots eller fungerer det på egne ben?

Tom

edit: bare en pytteliten feil - navnet på katedralen :)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempeflotte bilder begge to, spesielt likte jeg det første..det var en gjennomført nydelig komposisjon, regner med du har kuttet litt i ettertid, og da på en meget effektiv måte..fin effekt med delen av treet som ble med også..et bilde jeg gjerne kunne hengt på veggen. Det andre bildet blir i en helt annen klasse, turistklassen :!: ..og det forteller sitt, fin vinkling på motivet..

RandiA

Lenke til kommentar

Endelig serverer du noe vi faktisk kan se fra Suomi :evil:

Det første bildet er helt ok. Kompen er fin, trærne godtas som et element som skaper en følelse av 3D. Som illustrasjon holder det godt mål, men kunstnerisk får jeg ikke så mye ut av det.

Det andre finner jeg enda mer vellykket. Jeg synes faktisk det er et av dine bedre. Noen vil kanskje finne noen graders skeivhet, men dette er et bilde der slikt ikke betyr noe som helst. Det er faktisk nesten en umulighet å bli kvitt all helling med en slik brennvidde. Det som gjør bildet er ikke den litt kalde katedralen på toppen av trappen, men de som befinner seg under. Det ser nesten ut som om du har arrangert bildet, så heldig plassert er disse personene. Her har du sett motivet godt, og utnyttet det slik du skal. Komposisjonen er skapt ut fra nødvendighet og utnytting av muligheter, så eventuelle svakheter forsvinner for mine øyne.

Ohuet & hennot hiukset, Tom :yes:

Lenke til kommentar

Likte også det siste best. Ikke noen dristig komposisjon (den samme 'alle' tar), men det er jo et flott bygg. Du kunne bestrebet å få litt bedre symmetri/rette linjer (godt synlig i trappa). Du burde stått så midt på bygget som mulig.

En annen ting er at det nok har gått litt i surr med navnene her. Mye fint å se på i Helsinki, men dette er ikke Uspenski katedralen, men Helsiki katedralen. Uspenski ligger nede på den (halv)øya nede ved havna. Fin den også :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Uspenski_Cathedral

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
En annen ting er at det nok har gått litt i surr med navnene her. Mye fint å se på i Helsinki, men dette er ikke Uspenski katedralen, men Helsiki katedralen. Uspenski ligger nede på den (halv)øya nede ved havna. Fin den også :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Uspenski_Cathedral

Det fant jeg også ut i dag :blush: Har en kjøpt et par guider til Helsinki, men begge er urimelig uklar på temaet. Fant et annet kart i dag som viser hvor de forskejllige kirkene faktisk ligger, og hva de heter.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har jo (selvføgelig?) fått tatt et bilde av Uspenski katedralen også. Men føler selv at det kunne vært bedre (det er kroppet en del).

1/800s, f/8, 10mm, ISO 200

Presten virekt forøvrig som en meget hyggelig persom som det ville vært en glede å ta et portrett av - men han hadde dårlig tid ...

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...