Imsvale Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Har det en gunstig effekt på overlevelses- og reproduksjonsevnen din å vite om evolusjon? Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Har det en gunstig effekt på overlevelses- og reproduksjonsevnen din å vite om evolusjon? Tvilsomt. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Nettopp. Jeg er nysgjerrig. Jeg søker sannheten – den objektive. Men akkurat nå fremstår sannheten for meg som Pandoras eske mer enn noe annet. Curiosity killed the cat. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det kan godt sies at det er respektløst å diskutere religionen i seg selv med en religiøs person, for det er uhøflig og unødvendig. Det som ikke er respektløst er å spørre dem hvor mye det skal ha å si for deg at vedkommende tror. Det er ikke respektløst å diskutere hvorvidt kirkene skal ha lov til å ringe med klokkene hver søndag, men det er rimelig tåpelig å prøve å argumentere en religøs til frafall. Lenke til kommentar
Hyrutetytetytetur Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det verste er at Norge fremdeles er en forkynner med sin statsreligion. Du får ingen religionsfrihet så lenge man har en statskirke. Det er en ting å ha statsstøtte til den religion/organisasjon du er meldt inn i, men en annen ting er det å bryte menneskeretten med å ha en hovedvekt på kristendommen i religionstimene. Jeg synes det at foreldre må ta ut sine unger fra undervisningen fordi de mener at ungene ikke skal synge salmer eller gå i kirken religionstimene er RESPEKTLØS fra staten sin side. Derfor rakker jeg gjerne ned på statskirken som institusjon. Og så lenge det fortsetter må du dessverre tåle at jeg rakker ned på deg hvis det er din religion. Når det gjelder andre religioner respekterer jeg ditt valg INNTIL du forsøker å verve meg, eller som dere kaller det, inntil du begynner å forkynne. Det er en åpen invitasjon til bråk i mine øyne. Dette er min mening. Du synes kanskje jeg er en idiot eller verre, men det er din mening og det respekterer jeg. Så for å komme til en slags konklusjon på dette så må jeg si nei. Jeg synes folks meninger og valg (om så religion) skal respekteres. Med en gang noen forsøker å verve meg har de ikke respekt for mine meninger, og dermed er det etter min mening fritt fram. Skål! Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 men det er rimelig tåpelig å prøve å argumentere en religøs til frafall. Når det gjelder andre religioner respekterer jeg ditt valg INNTIL du forsøker å verve meg, eller som dere kaller det, inntil du begynner å forkynne. Det er en åpen invitasjon til bråk i mine øyne. Her er jo en problemstilling. Hvis ikke kristne har lov å "forkynne", burde da ateister ha lov til dette? Føler selv til stadighet at mange er ute etter å så tvil i meg angående religion, og jeg prøver selv å så tro i andre ved å sette vitenskapen i tvil. Men det virker som om de fleste mener at det er bare ateister som har lov å gjøre dette. Lenke til kommentar
Veitafan Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Livssyn er et veldig personlig tema. Når jeg diskuterer religion med andre, spesielt religiøse, merker jeg av og til at de reagerer negativt på mine argumenter. Et eksempel, i biologitimene underviser læreren om evolusjon osv. Han er klar i sin mening og stiller ofte spørsmål om kristendommen som de (få) religiøse reagerer på. Jeg mener det er ok å argumentere så lenge man er saklig, det er så mange som reagerer negativt på diskusjoner å kaller det krangling =/. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Det er beklagelig at teologi skal komme i konflikt med vitenskap, for sannhet kan ikke motsi sannhet. Denne konflikten må teologien ta på sin kappe ettersom den forsøkte å besvare spørsmål som det fantes en virkelig forklaring på, noe vitenskapen som institusjon per definisjon har effektiv enerett på, men etterpåklokskap hjelper som kjent ikke før etterpå. Spørsmålet er om det vil være plass igjen til teologi når vitenskap har kartlagt det som kartlegges kan. Jeg tror nok det alltid vil være rom for teologi, for enkelte spørsmål vil vi aldri få gode svar på. Uansett vil teologi herje vilt der man ikke har ordentlige forklaringer. Per i dag er dette (det hypotetiske øyeblikket før) the Big Bang, dog med en viss treghet ute blant folket hva oppdateringer angår. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 det er respektløst å diskutere religionen i seg selv med en religiøs person, for det er uhøflig Like respektløst som å diskutere Vålerenga med en fra VIF-Klanen? det er rimelig tåpelig å prøve å argumentere en religøs til frafall. Like tåpelig som å prøve å argumentere en marxist til frafall? Hvis ikke kristne har lov å "forkynne", burde da ateister ha lov til dette? Føler selv til stadighet at mange er ute etter å så tvil i meg angående religion, og jeg prøver selv å så tro i andre ved å sette vitenskapen i tvil. Men det virker som om de fleste mener at det er bare ateister som har lov å gjøre dette. Du får lov til å forkynne, men ikke uten motstand. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Et eksempel, i biologitimene underviser læreren om evolusjon osv. Han er klar i sin mening og stiller ofte spørsmål om kristendommen som de (få) religiøse reagerer på. Det burde kanskje vært slik at de som ikke tror på evolusjon, fikk annen undervisning? Da jeg gikk på skolen, fikk man velge mellom kristendom og livssyn. Sistnevnte var altså et alternativ for ateistene. På samme måte bør kanskje kristne få et alternativ til evolusjonsteorien i biologi-timene? Lenke til kommentar
Hyrutetytetytetur Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 men det er rimelig tåpelig å prøve å argumentere en religøs til frafall. Når det gjelder andre religioner respekterer jeg ditt valg INNTIL du forsøker å verve meg, eller som dere kaller det, inntil du begynner å forkynne. Det er en åpen invitasjon til bråk i mine øyne. Her er jo en problemstilling. Hvis ikke kristne har lov å "forkynne", burde da ateister ha lov til dette? Føler selv til stadighet at mange er ute etter å så tvil i meg angående religion, og jeg prøver selv å så tro i andre ved å sette vitenskapen i tvil. Men det virker som om de fleste mener at det er bare ateister som har lov å gjøre dette. For å presisere så var dette et personlig svar angående emnet og hva jeg mener om det. Som du sier så går selvfølgelig dette begge veier. MEN det jeg mener er at du kommer ikke på MIN dør og skal verve meg til din overbevisning/religion uten å få bråk. Andre vil selvfølgelig kanskje være mer mottagelige, men personlig er jeg ikke mottagelig for slikt. Når det skal sies så er jeg religiøs, men jeg har ingen gudetro derimot. Jeg er heller ikke interessert i å forkynne min tro til andre, eller snakke om det i det hele tatt fordi det er personlig. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Jeg synes man skal ha lov til å forsøke å endre folks meninger om et emne, men ikke med løgner og skitne triks. Jeg må for eksempel få lov til å arbeide for å øke gjennomsnittsnordmannens forståelse av evolusjon, og kreasjonister må få lov til å spre bevisene sine mot evolusjon. Ingenting må være ulovlig. Selv om det ikke er et fnugg av tvil om at young earth creationists tar feil, må de få lov til å fremme sine synspunkter, men da skal selvfølgelig vitenskapsmennene få slå tilbake og sette dem på plass. Man skal selvfølgelig ikke komme på døre til folk. Det burde være ulovlig, akkurat som det burde være ulovlig å sende reklame i posten til folk. Du hyru, på hvilken måte er du religiøs når du er ateist? Endret 13. mai 2008 av flueprat Lenke til kommentar
Hyrutetytetytetur Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hvem sa at jeg var ateist? Lenke til kommentar
Hyrutetytetytetur Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Okay, da har jeg og resten av verden en litt annen definisjon på ateisme. Som sagt er det personlig og jeg er ikke interessert i å snakke om det i det hele tatt. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hvilken definisjon har du på religion da? Jeg synes det høres interessant ut, kanskje jeg til og med er religiøs selv i dine øyne. Men skal ikke tvinge deg til å fortelle om det er hemmelig. Lenke til kommentar
Hyrutetytetytetur Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Min definisjon på religion er det samme som alle andre, men ikke alle religioner har basis i gudetro. Noe mer enn det vil jeg ikke si om den saken. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Da er jeg også religiøs, for jeg tror på noe som ikke kan bevises: liv på andre planeter. Lenke til kommentar
Hyrutetytetytetur Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Så fint for deg, men jeg tror nok ikke det er noen religion akkurat det. Det jeg tror på er reelt og ganske så stor religion. Så du forblir nok en eplekjekk ateist enda litt til med mindre du kanskje leser litt på andre ting en kristendommen. Kanskje du bare er eplekjekk men ikke vet det enda. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Da er jeg også religiøs, for jeg tror på noe som ikke kan bevises: liv på andre planeter. http://en.wikipedia.org/wiki/Religion A religion is a set of beliefs and practices, often centered upon specific supernatural and moral claims about reality, the cosmos, and human nature, and often codified as prayer, ritual, and religious law. You have failed. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå