Gå til innhold

Skal vi ha en høyere respekt for religion enn andre meninger?

Anbefalte innlegg

Nei. Det som gjøres "bra" i religioners navn kan gjøres bedre uten at religion er involvert

Og det går ikke motsatt vei?

Hva mener du?

Du ser ut til å begynne med konklusjonen: Religion er en fæl ting, så finne ting som støtter oppmot det og når det motsatte sies så går det overhodet ikke.

Nei, jeg hørte denne påstanden, og så hørte jeg argumentene for den, og jeg fant ut at argumentene som støtter denne påstanden er overbevisende.

Hvorfor er det menneskene som er gode når en god ting gjøres i religionens navn, mens det er religionen som er ond når noe fælt skjer i religionens navn?

Religion i seg selv er ondt. Mennesker kan gjøre gode eller onde ting i religions navn, men det som gjør religion spesielt ondt er at det rettferdiggjør hva som helst. Man må jo lystre en allmektig gud blindt, ikke sant?

Det som gjøres godt i religionens navn kan gjøres uten religion. Det som gjøres av ondskap må det den blinde troen i religion til for å gjøre. Du vil også se at andre onde ideologier som kommunisme og nazisme har samme grunntrekk som de monoteistiske religionene, og disse kollektivistiske, onde ideologiene er derfor svært farlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte former for religion tillater folk å si at noe som tilfeldigvis falt dem inn kom ifra Gud og skal derfor ikke motstrides. Det er fali' det. Siden man ikke har noen måte å sjekke det på, kan det med letthet misbrukes, til og med uten å tro på Gud, fordi man vet at mange andre gjør det — blindt.

Lenke til kommentar

Før i tida trodde man på tusser, troll og huldra. I dag er det ytterst få som tror på det, og de som faktisk tror, blir sett rart på. Jeg tror kristendommen vil gå gjennom den samme prosessen. Men det vil alltid være rare ting folk tror på, så vi blir nok ikke kvitt problemene islam, kristendommen osv forårsaker ved at vi blir kvitt dagens religioner. Nye dogmatiske ideologier vil overta.

Lenke til kommentar
Før i tida trodde man på tusser, troll og huldra. I dag er det ytterst få som tror på det, og de som faktisk tror, blir sett rart på. Jeg tror kristendommen vil gå gjennom den samme prosessen. Men det vil alltid være rare ting folk tror på, så vi blir nok ikke kvitt problemene islam, kristendommen osv forårsaker ved at vi blir kvitt dagens religioner. Nye dogmatiske ideologier vil overta.

Men med en langt mindre tilhenger skare... håper og tror jeg.. :)

Lenke til kommentar

Ja, det får vi håpe. Det er jo ekstremt mange kristne i dag. Ikke minst er det for mange muslimer. Forhåpentligvis vil fremtidens religioner bli langt mindre - og dermed få mindre innflytelse i samfunnet.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Ja, det får vi håpe. Det er jo ekstremt mange kristne i dag. Ikke minst er det for mange muslimer. Forhåpentligvis vil fremtidens religioner bli langt mindre - og dermed få mindre innflytelse i samfunnet.

Helt enig.

Jeg mener å tro at de fleste som er kristne på papiret ikke er så aktive i religionen, de skiter i den og er kristne bare for å være kristne. De kan være human-etiske men er likevel "kristne".

Husker det var et pent ord på sånne ikke-aktive som tilhørte en religion. Det motsatte å være from. For en from person er jo en som virkelig ønsker å leve etter idealene i sin religion. Mens den omvendte deler bryr seg nærmest ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...