noenmoen Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Hei! For noen uker sia sprengte jeg den ene av de to 60w bass elementene mine, har en 2x120W forsterker som spilte på max så det var ingen overraskelse (eller det var forsåvidt det da for jeg fant ikke ut at dem bare var 60 watt før jeg tok den sprengte ut og så på den). Blei forsåvidt overraska over at 60W kunne dunke så godt Og nå trenger jeg en ny en... 10 tommer 8 Ohm rundt 60W (100W max) så den ikke blir så forskjellig fra den andre.. (spesifikasjonan på den sprengte/den jeg har igjen) Fant en på ELTEK.no men den kosta nesten 500kr og var 100W, det syns jeg var litt for dyrt. Har ikke funnet noen andre så derfor spør jeg her på forumet om noen kunne være så snill å finne et bedre alternativ? Nå som jeg først er i gang så kan jeg like godt spørre om en ting til: Jeg har en 380W RMS 4Ohms (bil)sub ligganes, går det an å koble den til min 2x120W 8 ohms forsterker på etteleranna vis uten at noen tar skade? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 hmm uflaks for deg, men jeg hadde 4 stk av disse elementene.. nå solgte jeg to av dem til en kompis av meg i forrige mnd.. og de to andre skal jeg bruke i den nye center høyttaleren min.. (se hjemmeside).. Men la meg tilføye noe her.. Det at de ble sprengt skyldes kanskje ikke at høyttalerne er oppgitt til 60 watt og at du har 120 watt forsterker.. Men at du faktisk spilte så høyt at forsterkern ikke greide å gi nok strøm, slik at den begynner å "klippe" dvs at den gir dc (likestrøm) ut.. og da varer ikke høyttaleren lenge.. Selv har jeg kjørt 300 watt på en 6.5" som er oppgitt til 80 watt.. over lengre tid.. og den holdt.. men signalet var helt rent.. forsterkern var oppgitt til 450 watt kontinuerlig effekt.. Det jeg prøver å si er at du skal ikke henge deg for mye opp i dette med "watt".. Det er så mange andre faktorer som spiller inn.. Disse elementene er jo ikke å få kjøpt lenger.. så det beste alternativet er å kjøpe 2 stk nye elementer.. en til hver kasse.. For du får aldri et nytt elemement til å spille som det andre.. Men la oss ta utgangspunkt i hva vi ikke vet: -vi vet ikke noe om delefilteret Men vi kjenner de tekniske datane til elementet- som vas, fs, qts osv.. Så la oss finne erstatnings elementer: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...20&cart_id= (billige elementer 199,- pr stk.. langt fra verdens beste elementer.. men vil fungere om du ikke er veldig hifi freak.. Hmm det var i grunn det jeg fant som kunne være en billig erstatning.. Men det er som sagt ikke noe veldig godt element (og de tekniske datane som er oppgitt kan umulig stemme? en Qts over 1 ??? er det mulig? Er det ikke noen magnet på elementet?? anyway.. personlig om du liker høyttalerene dine, så hadde jeg kostet på meg 1000,- og kjøpt 2 stk nye 10" fra Seas,, Når det gjelder det siste spørsmålet ditt om å kopple det bil- elementet ditt til hjemme forsterkeren din.. så er svaret nei !! Elementet er jo på 4 ohm.. og hjemme høyttalerene dine er på 8 ohmm hmm det blir rundt 2.6 ohms belastning på forsterker.. og det er kanskje for tung "last".. og forsterkeren vil "klippe" igjen.. og skade elementer.. Merk en ting: Når en forsterker klipper, så vil det normalt sett ikke ødelegge annet en basselementer, da det ikke sitter kondensatorer i serie med elementet, kondensatorer leder kun vekselstrøm.. derfor blir ikke diskanter, og mellomtoner ødelagt så lett ved klipping.. da disse alltid har kondensator i serie med elementet.. Se vedlagt bilde over et typisk delfilter.. diskant og mellomtone har kondensator, men ikke bassen.. Så svaret er NEI ! ikke gjør det.. da må du i såtilfelle koplet en annen forsterker til den forsterkeren du har nå til å drive det basselementet du har.. Hmm kunne skrevet bøker om dette.. he he.. Send meg gjerne en PM om det er noe du lurer på.. eller char direkte med meg på: [email protected] (msn) Se også min hjemmeside: www.okasin.de Anyway, lykke til Lenke til kommentar
noenmoen Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Takker for veldig bra svar har planer om å skaffe meg bedre anlegg men ikke nå, de høytalerne jeg har er elgamle og pappa sine og han skal ha dem tilbake for å ha i garasjen seinere så lydkvalitet er ikke akkurat kritisk. Og ja jeg spilte høyt faktisk på maks, men det som er rart er at jeg har gjort dette mange ganger før over lengre tid og da har det gått bra, men alt vare ikke evig... De høytallerne du linka til passa akkurat sia det stortsett bare pris som er en faktor her sia dem er så billig så kan jeg kjøpe to. Ja det ante meg at det ikke gikk an å koble en bil sub til forsterkern min, men det er kjekt å få bekrefta det. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Men vi kjenner de tekniske datane til elementet-som vas, fs, qts osv.. Så la oss finne erstatnings elementer: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...20&cart_id= (billige elementer 199,- pr stk.. langt fra verdens beste elementer.. men vil fungere om du ikke er veldig hifi freak.. Hmm det var i grunn det jeg fant som kunne være en billig erstatning.. Men det er som sagt ikke noe veldig godt element (og de tekniske datane som er oppgitt kan umulig stemme? en Qts over 1 ??? er det mulig? Er det ikke noen magnet på elementet?? Dette MGR elemente er jo svært ulikt det originale. Qts over 1 er ikke noe problem, men betyr jo at oppførselen i den aktuelle kassen forandres dramatisk. Et alternativ som ligger næremere Seasen, er dette. Frode Lenke til kommentar
noenmoen Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Men vi kjenner de tekniske datane til elementet-som vas, fs, qts osv.. Så la oss finne erstatnings elementer: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...20&cart_id= (billige elementer 199,- pr stk.. langt fra verdens beste elementer.. men vil fungere om du ikke er veldig hifi freak.. Hmm det var i grunn det jeg fant som kunne være en billig erstatning.. Men det er som sagt ikke noe veldig godt element (og de tekniske datane som er oppgitt kan umulig stemme? en Qts over 1 ??? er det mulig? Er det ikke noen magnet på elementet?? Dette MGR elemente er jo svært ulikt det originale. Qts over 1 er ikke noe problem, men betyr jo at oppførselen i den aktuelle kassen forandres dramatisk. Et alternativ som ligger næremere Seasen, er dette. Frode det var de jeg fant, men jeg syns det er alt for dyrt for noe du bare skal bruke til høre på radio i garasjen. så jeg kjøper heller to av de okasin anbefalte som faktisk blir billigere enn et av sammy elementene. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Prisen skulle vel bli akkurat den samme, 398,- for to MGR eller en Sammi. Lydmessig sett tror jeg at MGRene vil gi et dårlig resultat. Frode Lenke til kommentar
okasin Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Prisen skulle vel bli akkurat den samme, 398,- for to MGR eller en Sammi. Lydmessig sett tror jeg at MGRene vil gi et dårlig resultat. Frode Han ville jo ha det billigst mulig... og det sammi elementet skiller seg jo også ut utseendemessig.. men ja sammi elementet er kanskje det som er mest likt teknisk sett.. Men dog likevell.. likegreit å bytte begge to.. han skal jo ikke akurat bruke dem til finlytting, med rødvin og høy sigarføring.. Qts over en betyr i grunn at det nesten ikke er noen magnetkraft i det hele tatt.. og MÅ stå i lukket kammer.. derfor tviler jeg på at dette stemmer, var bare derfor jeg reagerte.. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Han ville jo ha det billigst mulig... Ja, og da ser ikke jeg forskjellen på å kjøpe ett til 398,- eller to til 199,- hver. Men det er selvsagt opp til trådstarter. Qts på 1 vil vel heller peke mot åpen baffel enn lukket kasse. Høy Qts er ofte vanlig på element som brukes i gitarforsterkere. Hvis ikke jeg husker helt feil, så hadde Eminence et element som hadde Qts over 2. Her har du noen eksempel: Goldwood qts=1.21 Studio Pro qts=1.96 Sigma qts=1.74 på 10" Eminence qts=1.13 Frode Lenke til kommentar
noenmoen Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Han ville jo ha det billigst mulig... Ja, og da ser ikke jeg forskjellen på å kjøpe ett til 398,- eller to til 199,- hver. Men det er selvsagt opp til trådstarter. Qts på 1 vil vel heller peke mot åpen baffel enn lukket kasse. Høy Qts er ofte vanlig på element som brukes i gitarforsterkere. Hvis ikke jeg husker helt feil, så hadde Eminence et element som hadde Qts over 2. Her har du noen eksempel: Goldwood qts=1.21 Studio Pro qts=1.96 Sigma qts=1.74 på 10" Eminence qts=1.13 Frode De har tydeligvis satt ned sammi høytaleren i pris sia jeg så, men jeg tror likevel jeg skal gå for to like elementer uansett, ser litt mindre dumt ut også... Lenke til kommentar
okasin Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Han ville jo ha det billigst mulig... Ja, og da ser ikke jeg forskjellen på å kjøpe ett til 398,- eller to til 199,- hver. Men det er selvsagt opp til trådstarter. Qts på 1 vil vel heller peke mot åpen baffel enn lukket kasse. Høy Qts er ofte vanlig på element som brukes i gitarforsterkere. Hvis ikke jeg husker helt feil, så hadde Eminence et element som hadde Qts over 2. Her har du noen eksempel: Goldwood qts=1.21 Studio Pro qts=1.96 Sigma qts=1.74 på 10" Eminence qts=1.13 Frode Joda du har helt rett i det du sier.. men jeg har alltid hatt som regel for meg selv når jeg bygger høyttalere følgende: Qts over 0.5 = lukket kasse (lettere å kontrollere q faktoren da, elementer med Qts over 0.5 har lett for å "bunne".. men ikke alle, jeg er klar over at Qts er en total av Qms og Qes (dvs mekanisk og elektriske egenskaper for elementet.. ) Qts = Qms * Qes / Qms + Qes (enkelt fortalt) Qts under 0.5 = bassrefleks (4 ordens kasse.) Hmm skal ikke dra det her ut he he.. skjønner at du vet hva du snakker om.. men vi missforsto hverandre litt kanskje.. anyway jeg er enig med trådstarter at det ser kanskje litt dumt ut med to forskjellige elementer, og dette skal jo ikke brukes til hifi.. de skal brukes til å høre på musikk i en garasje (ikke finlytte ) Er litt nysgjerrig jeg da Frode, har du noen hjemmeside eller lignende over prosjekter du har laget? Tenkte at det er jo morro å dele erfaringer o.l. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Er litt nysgjerrig jeg da Frode, har du noen hjemmeside eller lignende over prosjekter du har laget? Tenkte at det er jo morro å dele erfaringer o.l. Nei, jeg har ingen hjemmeside. Men det ligger noen bilder på Photobucket. Frode Lenke til kommentar
okasin Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hey svært spennede prosjekter det der.. og vellbyggede Hva slags hornløsning er dette ? http://s32.photobucket.com/albums/d40/frod...rent=016_NC.jpg En slags 5 ordens med horn? he he.. de skulle jeg gjerne ha prøvet å lage.. Hvordan spiller de? du bruker Lowther ? Har du noen formening om de nye fulltone elementene til Seas?? Lenke til kommentar
fhl Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hey svært spennede prosjekter det der.. og vellbyggede Hva slags hornløsning er dette ? http://s32.photobucket.com/albums/d40/frod...rent=016_NC.jpg En slags 5 ordens med horn? he he.. de skulle jeg gjerne ha prøvet å lage.. Hvordan spiller de? du bruker Lowther ? Har du noen formening om de nye fulltone elementene til Seas?? Det er et Klipsch LaScala fronthorn som er modifisert med større bakkamer og bassrefleks. Se sprengskissen under. De spilte bra, men dagens løsning spiller mye bedre. Dette kan dog skyldes helt andre ting siden basselementet er byttet og et helt annet filteropplegg brukes nå. Delingen har hele tiden lagt i området 200-250Hz. Jeg bruker Lowther DX3. Seasene er nok flotte de, men jeg er litt usikker på hvordan de ville ha fungert i hornene mine. Nelson Pass har visst oppnådd gode resultat i åpen baffel, så det er vel absolutt en kandidat i dette segmentet. Selv satser jeg på en oppgradering til Lowther DX4. Frode Lenke til kommentar
okasin Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det der var imponerende Har alltid hatt sansen for Klipsch.. bruker det selv på filmrommet.. Bortsett fra sub wooferen.. den har jeg laget selv, men det er et horn det også... Lenke til kommentar
fhl Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hvis du vil bygge LaScala, finner du planer her og her. Element, horn og filter kan fåes på ebay. Frode Lenke til kommentar
okasin Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hvis du vil bygge LaScala, finner du planer her og her. Element, horn og filter kan fåes på ebay. Frode Svært spennende.. men hva slags elementer bruker Klipsch i disse kassene.. det er vell noe egenprodusert regner jeg med, men har de noe typebetegnelse? Lenke til kommentar
fhl Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Svært spennende.. men hva slags elementer bruker Klipsch i disse kassene.. det er vell noe egenprodusert regner jeg med, men har de noe typebetegnelse? Basselementet heter K33E, men siden det er snakk om en høyttalerserie som har vært produsert siden 1946, finnes det en del varianter. Hvis du seriøst vurderer å bygge, foreslår jeg at du tar en kikk på Klipsch sitt forum. Her finner du det meste. Det er også mulig å få kjøpt erstatningselement fra Bob Crites. Linken funker visst ikke, søk på item 120258846921 på ebay. Frode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå