Gå til innhold

Audio CD - Kopisperre.

Anbefalte innlegg

Kjøpe nylig en cd med Håkan Hellstrøm. Til store overraskelse var denne

"kopi-skyddad", hvilket forhinderet overføring til MD, samt at den ikke lot seg spille i bilens cd-spiller. Fant etter hvert ut at den var beskyttet med en metode som kalles "Catcus".

Dette provoserte meg såpass at jeg bestemte meg for å knekke kopi-sperren (det er i Norge tillatt å lage backup til eget bruk).

Fant ut at ca 1/3 fra ytterkant på cd'n lå et spor (omlag 1mm bredt).

Tok så en tusj (husk vaskbar!) og la en strek over disse sporene, og vips, cd'n oppførte seg som en normal auduio cd u/ sperre. Problemet er å ikke berøre siste spor på plata, stø hånd påkrevet.

Synes denne måten å kopibeskyte musikk på er "helt på trynet", og tar gladelig sjansen på å bli bannlyst i forumet her hvis metoden over kan hjelpe andre i samme situasjon.

Ønsker også synspunkter på kopisperret musikk fra andre.

mvh roger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror musikk bransjen gjør seg selv en bjørnetjeneste. Er slik at en kopi nå ofte er bedre enn orginalen. Hvorfor skal jeg bruke 150-200 kroner på en cd når jeg kan laste ned og brenne en cd selv, som att på til er bedre. En "egenproduksjons" cd kan jeg spille i bilen min om jeg vil og på dvd spilleren. Et annet poeng: Hva med alle de som har bærbare mp3 spillere. Skal ikke de kunne bruke musikken de har kjøpt?

Hele greia stinker, og jeg kommer ikke til å kjøpe en eneste cd som er kopi beskyttet, av prinsipp. Jeg vil spille cd'ene mine hvor jeg vil, og hvis jeg vil ta en kopi for å bruke f.eks i bilen, hvorfor i faen skal jeg ikke kunne gjøre det? Det har jeg forøvrig rett til i følge norsk lov. Men det driter vel musikkbransjen i...

Lenke til kommentar

Det er noe herk med disse skivene som har kopisperre, er helt enig med dere om det. Husk forresten at disse ikke skal omtales som CD'er, en CD er ikke det samme som en kopisperret skive!

Jeg jobber selv i platesjappe, og vi får en del pes fra kunder som ikke får spilt av nyinnkjøpte album på diverse spillere.. Det er ikke kult å sitte med en plate man ikke får hørt på,og her har bransjen et stort problem. Men hva skal man da gjøre?

Dette med kopisperrer gjør tydeligvis vondt verre, mange blir sure og ulovlig deling blir mer og mer vanlig. Men når folk ikke gidder betale penger for musikk de liker og i stedet laster det ned, da blir jeg litt sur. Noen må jo betale for musikken for at hjulene skal gå rundt, eller hva?

Det er et problem at man ikke kan overføre ny, kopisperret musikk til mp3-spilleren sin, og jeg føler med de som sliter med det. Men til de av dere som ikke liker kopisperre fordi dere da ikke kan snylte på andre - BRENN! (ikke cd-brenning nei, hvis noen trodde det var det jeg mente)

Lenke til kommentar
Men når folk ikke gidder betale penger for musikk de liker og i stedet laster det ned, da blir jeg litt sur. Noen må jo betale for musikken for at hjulene skal gå rundt, eller hva?

Det er et problem at man ikke kan overføre ny, kopisperret musikk til mp3-spilleren sin, og jeg føler med de som sliter med det. Men til de av dere som ikke liker kopisperre fordi dere da ikke kan snylte på andre - BRENN! (ikke cd-brenning nei, hvis noen trodde det var det jeg mente)

Tviler sterkt på at de folka der har store økonomiske problemer... Dessuten har ikke prisen på musikkplater steget mer enn noen andre varer i pris... M.a.o. Foreløpig har vi som brenner musikk, ikke belastet dere som ikke gjør det....

Så kjære kowalski...... :evil: BRENN! :evil:

Lenke til kommentar

Dette er vel ingen vanskelig problemstilling? All den tid plateselskapene er styrt av dresskledde skurker som er mer interessert i korttidsprofitt gjennom å lage plastdukkeartister i døgnflueformat enn de er i å skape en genuin musikkinteresse hos publikum, så ser jeg ingen grunn til å bidra til plateselskapenes økonomi.

Gå på oppdagerferd i den smaleste musikksjappa du kan finne i nabolaget og spør etter musikk fra uavhengige småselskap som ennå har et alright forhold til artistenes rettigheter og dine kunderettigheter. Og om du ikke finner denne typen eventyrlyst hos deg selv, så hvorfor ikke skaffe seg musikken ulovlig og SENDE PENGER DIREKTE TIL ARTISTENE?

Lenke til kommentar

Foreløpig har vi som brenner musikk, ikke belastet dere som ikke gjør det....

Så kjære kowalski...... :evil: BRENN! :evil:

Okei.. så noen betaler og andre brenner?

Det er seff helt greit å brenne, det er helt greit å lage mp3, det er helt greit å gjøre som du vil med musikken du har kjøpt. Selv laster jeg ned masse fra nettet, på denne måten oppdager jeg mye bra musikk!

MEN, når jeg liker noe godt så kjøper jeg skiva også..

Det er nok ikke mangel på penger hos de store selskapene nei. Men hva med de litt mindre da? Hva med de mindre kjente artistene?

Pussig logikk forresten bj0ssi, de som kun brenner og ikke kjøper belaster ikke oss andre, fordi prisene holder seg stabile?

Jada... Hørt om at Benni's måtte legge ned el? Fått med deg at artistene som presenteres i media nesten utelukkende er garanterte storselgere? Det blir ikke så mye penger igjen til å dyrke frem alternativ musikk fordi mye penger går med til å jobbe med de store artistene, i tillegg til dusteting som kopisperre o.l.

Mortenj: Jeg er enig i mye i innlegget ditt, bare pass på å boikotte de riktige artistene!

Lenke til kommentar

Etter min mening er kopisperre ett skritt bakover, satt i sving av kortsynte profittjegere som ikke er i stand til å tenke lenger enn nesa rekker etter å ha frontkollidert med en trailer.

Jeg tør påstå at kopiering istedet er med på å spre ryktet om eventuelt bra musikk (det var det å finne bra musikk i dag da...) og at det på denne måten til en viss grad faktisk tjener musikkbransjen.

På sikt tror jeg at plateselskapene graver sin egen grav her, fordi de med denne svartmalingen og krigsstemningen kan komme til å forsure forholdet til forbrukeren, som de jo er avhengige av for å overleve. Og uten kunder, ingen penger.

Forøvrig har jeg sett eksempler på at de trikser en del for å få det som de vil, og at den venstre hånda ikke veit hva den høyre gjør. I en artikkel jeg leste (tror tilogmed det var her på HW.no) sto det at diverse interesseorganisasjoner hadde fått gjennom en lov som sa at det var forbudt å bryte alle former for digitale sperringer, og at noen nå jobbet hardt for å få gjennom ett lovforslag som ga plateselskapene(?) lov til å cracke pc'en din for å se om du hadde ulovlig musikk der. Hva er cracking om ikke å bryte digitale sperrer? (og pliiiiiiis ikke gjør dette til en hacking/cracking-debatt... Værsåsnillmedsukkerpå)

Andre artikler jeg har lest har også påpekt at musikkbransjen har hatt noen av sine beste år etter at fildelingstjenester dukket opp, og den "katastrofale nedgangen" i platesalget som de ynder å vise til, var på 10-11%, noe som omtrent tilsvarer de økonomiske svigningene vi har opplevd. Dette er selvsagt opplysninger vi sjelden hører noe om :roll:

Just my $0.02

(Fyttirakker'n for en lang post)

Som de sier; I rest my case.

Lenke til kommentar

Så en ny variant på den siste skiva til MassiveAttack.

"Copy Controlled" og skulle være Windows-kompatibel.

Vel og bra, men i min discman hakka det i lyden. Likte jeg dårlig.

Litt moral:

Skal "fildelinga" fungere er det helt nødvendig at man kjøper den musikken man liker.

En ting som plateselskapene burde vurdere, sånn for å være litt i forkant, er å feks ta 100,- for _musikken_ på skiva. Så kan folk velge om de vil laste den ned og evt brenne sjøl eller hente skiva i butikken.

Låter sikkert ikke bra for en som jobber i platebutikk. Men distribusjon, og da spesielt av artister som ikke selger så mye, ville bli mindre resurskrevende.

Har tenkt en stund på det fine med fildeling og hvordan platekjøperne har muligheten til å avsløre one-hit-wonders og pense inn på kvalitetsmusikk isteden. Men mitt inntrykk er at det fremdeles er Hit-40 som blir lasta ned.

Kall meg gjerne blåøyd, men jeg hadde faktisk håpet på at folk ville bruke denne muligheten litt mere aktivt.

(Ja, jeg har registrert en liten endring av hva som havner på lista, og det finnes selvfølgelig unntak.)

Lenke til kommentar

WTF.. har MA gått den ruta og nå.. :cry: Vel vel. Suzanne Vega gjør det tror jeg, Alanis Morissette gjør det, snart gjør alle som har et navn det. De som vil svi mest for det vil bli selskapene selv når de oppdager at de mister kunder i lengden, folk som ikke vil akseptere å ikke kunne spille av CD'ene på utstyr som ikke er tipp-topp moderne eller noe annet enn anlegget i stua.

Jeg må ha den MA CD'en uansett.. har de andre :grumpy:

Lenke til kommentar
Dette er vel ingen vanskelig problemstilling? All den tid plateselskapene er styrt av dresskledde skurker som er mer interessert i korttidsprofitt gjennom å lage plastdukkeartister i døgnflueformat enn de er i å skape en genuin musikkinteresse hos publikum, så ser jeg ingen grunn til å bidra til plateselskapenes økonomi.  

Gå på oppdagerferd i den smaleste musikksjappa du kan finne i nabolaget og spør etter musikk fra uavhengige småselskap som ennå har et alright forhold til artistenes rettigheter og dine kunderettigheter. Og om du ikke finner denne typen eventyrlyst hos deg selv, så hvorfor ikke skaffe seg musikken ulovlig og SENDE PENGER DIREKTE TIL ARTISTENE?

Bra sagt! De "smale" sjappene er gjerne også billigere og jeg har (som nevnt i tidligere poster; bare syntes det var så bra...) opplevd at innehaveren i en slik "smal" sjappe forklarte meg tusj-trikset! Når jeg spiller den CD'en på jobb-PC'en (kontor-PC'er er som kjent ikke de beste i verden...) merker jeg at den medfølgende CD-spilleren på CD'en tar såpass med ressurser at den hakker om jeg bruker andre litt tunge programmer ved siden av! Og denne medfølgende CD-spilleren kjører helt sikkert ikke på Linux eller MAC...

Jeg tror også at bransjen med verstingene EMI og BMG i spissen bare ødelegger for seg sjøl. Jeg kommer ikke til å kjøpe en såkalt "CD" med kopisperre da det bare blir så mye ekstra pes med det.

Kowalski, jeg gjør også som deg; laster ned og kjøper det jeg liker. Desverre er det ikke mulig å gå tak i alt på CD av det jeg laster ned heller, men bandet/artisten har i allefall blitt mer kjent! Og jeg anbefaler dermed bandet/artisten til mine venner som da igjen kanskje kjøper en CD eller to.

Må si jeg er skuffa over at Massive Attack har sånt ekkelt på den nye skiva si... Jeg skal høre her jeg bor om de har den uten sperre, ellers tviler jeg faktisk på om jeg kjøper den pga alt bryet.

Det begynner jo også nå å dukke opp steder på nettet der du kan betale for musikken du laster ned i stedefor å kjøpe CD. Skal dette fungere må man jo ha et sinnsykt registerings-/overvåkningssystem, for hva gjør man om harddisken kræsjer...?

Nei, kopisperrene er en uting. Senk heller prisene. Å betale opptil 200,- for en CD/"CD" som kanskje ikke en gang fungerer der du ønsker er ikke holdbart! Pr. dags dato er Platekompaniet den eneste av kjedene med noenlunde ålreite priser og et passe brukbart utvalg etter min mening... Levér tilbake "CD'er" som ikke fungerer på de spillerne du ønsker!

Lenke til kommentar
Er slik at en kopi nå ofte er bedre enn orginalen. Hvorfor skal jeg bruke 150-200 kroner på en cd når jeg kan laste ned og brenne en cd selv, som att på til er bedre.

Dette stemmer ikke helt.

Årsaken til at man kan si at en CD-kopi ofte er bedre enn originalen er denne;

Når en Original-CD produseres, så brennes den ikke, den trykkes. Det er et "bilde" med alle hullene som trykkes rett på plastikkskiva, og det er da ikke alltid at dette bildet er helt sentrert. Når så laseren i en CD-spiller skal lese av dette, kan det hende at den av og til havner i feil spor. Dette Vil som oftest feilkorreksjonskretsene i CD-spilleren forsøke og ta seg av, og dermed vil dette allikevel låte ok. Oss med et normalt forhold til lyd kan sjelden legge merke til dette.

Når PC-en din leser av CD-en så har den høyere rotasjonshastighet slik at hvis laseren "feilsporer" så vil PC-en lese dette omigjen, kansje flere ganger slik at den får infoen mest mulig rett. I tillegg så har PC-en din en mye større prosessor en CD spilleren i stua, og dette gjør også at en eventuell feilkorreksjon blir bedre.

:)

Musikk som er lastet fra nettet er jo (nesten uten unntak) mp3. Dette er jo som kjent en komprimert format. Jeg har ennå tilgode å høre mp3 kodet musikk på lavere bitrate enn 192 som jeg er fornøyd med.

Årsaken til dette kan jo være det at DVD-spilleren min som tar seg av dekodinga er ganske mye dårligere enn CD-spilleren min.

Til bruk på PC-en og i bilen kan jeg godt ha lavere bitrate, for der er ikke lydanlegget og foholdene gode nok til at jeg bryr meg allikevel

Nå tar jeg forbehold om at når du snakket om at en kopi var bedre, så var det kansje fordi du da kan velge hvilke sanger o.s.v

Isåfall. Kos dæ me CD-an dine!

Lenke til kommentar

Husk at det som oftest ikke er artisten som bestemmer om det skal være kopisperre eller ikke, det er plateselskapet. Artisten sitter igjen med en veldig liten andel av platesalget. så om du laster ned musikk, doner noen kroner til artisten. Det tjener de mer på enn om du kjøper skiva. Jeg vil oppfordre alle til å sende brev og epost til plateselskaper som kopibeskytter platene sine. Du kan lese mitt brev til emi i denne posten

Lenke til kommentar

Alle artister burde ha en mulighet for å ta imot betalinger, f.eks. 100,- fra enkeltpersoner som har kopiert sangene deres fra internett istedenfor... Det provoserer meg såpass mye at den nyeste skiva til Bertine er kopibeskyttet at jeg ALDRI kommer til å kjøpe den. Men det blir også litt dumt, for da får ikke Bertine de pengene hun har fortjent, så det jeg egentlig ønsker er jo å:

* Laste ned alle låtene og brenne de på cd selv

* Betale Bertine siden hun tross alt har lagd bra sanger

Kan noen hjelpe meg med dette? Sende meg en kopi av plata og gi meg kontonummeret til Bertine :)

På den måten får artisten de pengene de skal ha, jeg får de låtene jeg vil ha, og plateselskapet får ingenting fordi de er så dumme og gjør platene ubrukelige. :)

Lenke til kommentar
Snylt de store plateselskapene så mye dere bare klarer, men vær så snill å KJØP platene til de mindre selskapene. De trenger pengene veldig sårt pluss at det i all hovedsak er de som gir ut bra musikk!

Å si slikt som at "de små selskapene gir ut den beste musikken" har selvfølgelig et poeng i seg. Jeg sier det om spillbransjen hele tiden, fordi små selskap er mer sultne på å utgi gode produkter, de har fremdeles et genuint ønske om å gi ut toppkvalitets materiale. Dette stemmer ganske bra både når det gjelder spillbransjen, musikkbransjen og filmbransjen for å nevne noen. Jeg tror t.o.m. motebransjen har det slik. Små, ukjente enmann(kvinne)sselskap som lanserer nye spennende moteprodukter, kan få en slik suksess over natta at det er nesten latterlig.

Problemet er at artistene og gruppene man liker, som startet i små selskap, snart forlater dem og finner noen større. Alle favorittene mine gjorde det, og da skjer det noe jeg ikke liker: Musikken blir gjennomkommers og velpolert, lett å selge og svelge. Det er så absolutt et problem. Men noen av dem klarer fint å beholde kvaliteten fra tiden de ikke fikk puter sydd under armene, og skal man da bare forlate dem fordi de nå får en lønn de fortjener for å lage så god musikk, som rotter forlater et synkende skip?

Det er et dilemma, og jeg finner ikke noe egentlig fasitsvar på det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...