Taylor27 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Skal til Italia i sommer og da lurer jeg på hva aldersgrensa på alkohol er? Mener å huske at det er 16 der, stemmer dette? Og gjelder den bare øl, eller sprit også? Og er det høyere aldersgrense for å få alkohol på utesteder enn i butikk? Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Aldersgrensen er 16 år, men de er nok uansett ikke fullt så nøye på det som vi er i Norge. http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Trodde egentlig aldersgrensen hadde blitt 18 nå jeg, men det er jo uansett lett å kjøpe både øl og sprit. Jeg kjøpte spirt i Italia første gang når jeg var 16 og det virket ikke unormalt. Forøvrig er det jo billig og, rund 12 € kanskje for en helflaske Absolut Vodka. Lenke til kommentar
Taylor27 Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Ser dette på Tollvesenet sine sider: 1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent. Betyr det at jeg kan: 1. kjøpe 1l med til og med 60% i tilleg til 1,5l til og med 22%, eller 2. kjøpe 3l med til og med 22%? Og forresten, er det stor sjanse for at tollvesenet finner ut hvor gammel eieren av bagasjen er? Tenkte på å legge litt i lillesøstera mi sin koffert også, slik at jeg får to kvoter Og forresten, tobakkkvoten og alkoholkvoten har ingenting med hverandre og gjøre? Endret 13. mai 2008 av Taylor27 Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hvis en person er under 18/20 har han eller hun ingen kvote = Konfiskert. Da kan du smugle så mye du vil og det spiller ingen rolle, for selv en ølboks er smugling. Alternativ 2 er i hvert fall mulig, for det har jeg gjort selv. Ellers syns jeg de norske reglene er utrolig forvirrende. Tobakk og alkohol har ingen virkning på hverandre. Lenke til kommentar
Taylor27 Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Men vet tollerne hvor gammel eieren av hver koffert er? Så hvordan vet de om vedkommende er over atten eller ei? Endret 13. mai 2008 av Taylor27 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Enten tilhører den deg, da blir den konfiskert, ellers går den på dine foreldres kvote, og da blir de straffet tilsvarende... (og gjerne du i etterkant i bilen på vei hjem, alt etter hvilke foreldre det er snakk om ) Lenke til kommentar
Taylor27 Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Så det er ikke kvote pr. person altså? Altså går det utover min kvote også dersom foreldrene mine frakter noe i bagasjen sin? Har alltid trodd det var kvote for en og en jeg. Men kan tollerne vite om eieren av en koffert er over 18? Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Du skal bære din egen koffert og den skal i teorien bare innholde dine ting (du skal ha pakket den selv) er du under 15 får foreldrene/foresatte straffen. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Så det er ikke kvote pr. person altså? Altså går det utover min kvote også dersom foreldrene mine frakter noe i bagasjen sin? Har alltid trodd det var kvote for en og en jeg. Men kan tollerne vite om eieren av en koffert er over 18? poenget her var å presisere at det ikke nytter å ta med seg alkohol inn i landet med påskudd om at du er gammel nok til å kjøpe det i opprinnelseslandet. Det er norske lover som gjelder. Lenke til kommentar
CassieKox Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Aldersgrensen er 16 år, men de er nok uansett ikke fullt så nøye på det som vi er i Norge. http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age Siden jeg skal til Italia i sommer, tror du/dere at de skjekker leg i ei butikk de selger alkohol. f.eks hvis jeg bare skal ha HAVANA til mojito, tror dere det holder å være 16 år da? -Klem Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Aldersgrensen er 16 år, men de er nok uansett ikke fullt så nøye på det som vi er i Norge. http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_drinking_age Siden jeg skal til Italia i sommer, tror du/dere at de skjekker leg i ei butikk de selger alkohol. f.eks hvis jeg bare skal ha HAVANA til mojito, tror dere det holder å være 16 år da? -Klem Med tanke på at det er 16 års aldergrense er det absolutt INGEN grunn til at det ikke burde funke. Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Jeg skal på cruise til Italia i sommer. Jeg har hørt at det skal være vanskelig å få med seg alkohol på et cruise, dermed tenker jeg å kjøpe en flaske absolut vodka og en flaske hvit vin på hjemturen. Er det en risiko for meg å bli stoppet i tollen på Gardermoen? Hva skjer hvis jeg blir stoppet? Jeg er 16 under reisen, btw. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Jeg skal på cruise til Italia i sommer. Jeg har hørt at det skal være vanskelig å få med seg alkohol på et cruise, dermed tenker jeg å kjøpe en flaske absolut vodka og en flaske hvit vin på hjemturen. Er det en risiko for meg å bli stoppet i tollen på Gardermoen? Hva skjer hvis jeg blir stoppet? Jeg er 16 under reisen, btw. Siden du er under 18 og 20 år er kvoten din 0. Det vil si at du vil få bot fra første flaske. Boten er vel 300 kr på spritflaska hvertfall. I tillegg mister man såklart varene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå