Gå til innhold

Mennesker med uttalelsen: "eeeehh" - En forferdelig uvane


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Valget er enten å være "eeh" eller noe slikt mens man tenker over hva man skal si/svare eller å være stille den lille perioden, valget mitt ville nok ha vært å være stille, men noen har det idd som vane å si "eeeeh". Kan være litt distraherende i noen tilfeller, men er blitt så vant til å høre det at det gjør ingenting egentlig.

Endret av Erasus
Lenke til kommentar
Valget er enten å være stille mens man tenker over hva man skal si/svare eller å være stille den lille perioden, valget mitt ville nok ha vært å være stille, men noen har det idd som vane å si "eeeeh". Kan være litt distraherende i noen tilfeller, men er blitt så vant til å høre det at det gjør ingenting egentlig.

Det er selvfølgelig noen som sier det veldig ofte og gjør den veldig tydlig sånn at man legger merke til det, men de fleste pleier å ha et slags mellomord. Prøv å snakk med en annen person om noe litt viktig som du må tenke på, som f.eks. forklar han hvordan Israelhistorien utspant seg. Du vil ikke tro hvor mange ganger eh.. du sier og hvor lite den du snakket til la merke til det. Allikavel, det er noe som må bort hvis du skal snakke på radio.

Lenke til kommentar
Et sekund stillhet er bedre enn en uvane (jeg kaller det for en uvane). Gå en generasjon tilbake i tid og du hørte skjelden slike eeeehh-utrykk hverken på TV eller i lokalsamfunnet.

Hvis du plutselig stopper opp midt i en setningen i et sekund, på TV. Hvordan vil det få deg til å se ut? Da er det bedre med en "eeeeeeeeeehh"...

 

Derimot værre med forelesninger der de bruker "eeeeeh"... mellom hvert. Da går jeg.

Lenke til kommentar
Et sekund stillhet er bedre enn en uvane (jeg kaller det for en uvane). Gå en generasjon tilbake i tid og du hørte skjelden slike eeeehh-utrykk hverken på TV eller i lokalsamfunnet.

Hvis du plutselig stopper opp midt i en setningen i et sekund, på TV. Hvordan vil det få deg til å se ut? Da er det bedre med en "eeeeeeeeeehh"...

 

Derimot værre med forelesninger der de bruker "eeeeeh"... mellom hvert. Da går jeg.

 

Nå er det de færreste av oss som er på TV i forhold til alle som har denne uvannen, men skjønner hva du mener. Eeeeehh er alikevel fortsatt en fæl ting mange har lagt seg til.

Lenke til kommentar

Det blir dratt frem at man i nyere tid plutselig har behov for å lage denne "eeee"-lyden når man snakker, fordi man er treg i hodet og ikke finner ordet man skal si med det samme. Dette tror jeg har en sammenheng med at vi stadig prater raskere. Om du ser på en TV-debatt idag og sammenligner med en for 30-40 år siden vil du se stor forskjell på hastigheten folk prater i. På disse gamle opptakene prater debattantene svært rolig og har god tid til å tenke mens de prater, og de slipper da å ha noen triks i ermet for å planlegge hva de skal si.

 

Nå prater vi altså raskere, men vi er ikke raskere tenkere av den grunn, så da faller det oss naturlig å lage denne lyden og få et ekstra sekund å tenke på.

Lenke til kommentar

Leste i en eller annen bok en for en stund siden noe om at vi normenn var mye mer kriminelle til og bruke slike "ehh...", "hæ" og "hmm" ord en de fleste andre land. Det skulle vist være mer vanlig og være stille i steden. Personen skal vist også virke mer intelektuel om en heller er stille isteden for og bruke disse ordenne nå en tenker.

 

Sanat skal sies så er jeg en stor forbruker av disse ordenne, og mer til.

Lenke til kommentar

Har ei i klassen min som er flittig å rette opp handa, men brukar aaalt for lang tid på å kome til svaret fordi ho brukar so mykje "eeeeeeh". Læraren avbryt ho som regel :p

 

Eg er einig i at det kan tolkast som eit teikn på at folk tenkjer før dei sleng noko ut kjeften, men det er jo so utruleg keisamt å høyre på då...

Lenke til kommentar
Lurer på hva dere mener om denne svært irriterende måten å uttrykke seg på. Mange mennesker (og de blir flere virker det som) har den uvane med å uttale seg med "eeeeeehhh" opptill flere ganger i en setning. Har dette blitt en folkesykdom eller noe? Er i hvertfall utrolig irriterende når man hører dette overalt og til og med i radio og TV.

Jeg sier Eeeehhhhh.... mer eller mindre konstant.

 

Det har to grunner. En er at jeg egentlig stammer, men stopper heller opp og sier Eeehhhhmm.... istedet.

 

Den andre grunnen er at jeg trenger tenkepauser en gang i blant. Bedre aa si Eeehhhh... enn aa si noe dumt.

 

Noe som du definitivt kunne tenkt paa foer du postet denne traaden.

Lenke til kommentar

Vår godeste statsminister er jo en ypperlig representant for "eeehhhh"'erne. Bare prøv å høre på at han snakker i et par minutter uten manus, og man er oppe i 20-30 "eeehhh". Når man lager eeeeeh-lyder (og jeg gjør det nok selv også..), så virker det som man er veldig usikker på hva man skal si. Hvis man istedet snakker litt saktere, eller lager en kunstpause på et halvt sekund, så ser det ut som man har full kontroll. Jensemann hadde virket utrolig mye proffere hvis han la av seg denne "eeeh"-ingen, og det gjelder også de fleste andre som fyller setningene med "eeeh".

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...