Gå til innhold

Mennesker med uttalelsen: "eeeehh" - En forferdelig uvane


Anbefalte innlegg

Lurer på hva dere mener om denne svært irriterende måten å uttrykke seg på. Mange mennesker (og de blir flere virker det som) har den uvane med å uttale seg med "eeeeeehhh" opptill flere ganger i en setning. Har dette blitt en folkesykdom eller noe? Er i hvertfall utrolig irriterende når man hører dette overalt og til og med i radio og TV.

Endret av >NightHawk<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
neida det er ikke noe tegn på lav intelligens... bare det at noen bruker litt ekstra tid på å finne de rette ordene i en settning...eller bruke det som "ekstra ord" hvis du ikke vet hva du skal si=) øøøøøøh? tips fra moi!

 

Jepp, jeg skjønner det, men hvorfor har så mange blitt så utrolig trege da? Merkelig.

Lenke til kommentar
neida det er ikke noe tegn på lav intelligens... bare det at noen bruker litt ekstra tid på å finne de rette ordene i en settning...eller bruke det som "ekstra ord" hvis du ikke vet hva du skal si=) øøøøøøh? tips fra moi!

 

Jepp, jeg skjønner det, men hvorfor har så mange blitt så utrolig trege da? Merkelig.

 

Er ikke snakk om å være trege, men det er alltid vanskelig for den som ikke er i situasjonen selv å forstå hvordan andre reagerer.

Jeg antar du aldri bruker "fylleord" for å komme med noe bedre å si, enn noe du ikke har tenkt gjennom?

 

Feks når du er på TV og direkte så kan det gjøre mange nervøse, ikke alle er vant med tv eller direkteshow for den saks skyld. Det krever mye av en å kunne gjennomføre slikt, og da undres jeg om du kanskje har prøvd det?

 

Det er faktisk bra at noen velger å svare slik, det gir tid til å vurdere svaret, spesielt i en debatt hvor ting kan brukes mot deg. En annen ting kan rett og slett være at konteksten, eller spørsmålet alene føltes vanskelig, og en trenger tid.

Lenke til kommentar
Har ikke vært på TV, men i andre situasjoner der det kommer uanmeldte spørsmål har jeg vært i. Velger heller å holde kjeft intill jeg vet hva jeg skal si.

 

Og forskjellen blir at noen velger å si eh, og du tir stille, begge er uansett i følge deg tegn på treghet, så hvorfor mener du da det ene er så verre enn det andre?

Lenke til kommentar
Har ikke vært på TV, men i andre situasjoner der det kommer uanmeldte spørsmål har jeg vært i. Velger heller å holde kjeft intill jeg vet hva jeg skal si.

 

Og forskjellen blir at noen velger å si eh, og du tir stille, begge er uansett i følge deg tegn på treghet, så hvorfor mener du da det ene er så verre enn det andre?

 

Et sekund stillhet er bedre enn en uvane (jeg kaller det for en uvane). Gå en generasjon tilbake i tid og du hørte skjelden slike eeeehh-utrykk hverken på TV eller i lokalsamfunnet.

Lenke til kommentar
Har ikke vært på TV, men i andre situasjoner der det kommer uanmeldte spørsmål har jeg vært i. Velger heller å holde kjeft intill jeg vet hva jeg skal si.

 

Og forskjellen blir at noen velger å si eh, og du tir stille, begge er uansett i følge deg tegn på treghet, så hvorfor mener du da det ene er så verre enn det andre?

 

Et sekund stillhet er bedre enn en uvane (jeg kaller det for en uvane). Gå en generasjon tilbake i tid og du hørte skjelden slike eeeehh-utrykk hverken på TV eller i lokalsamfunnet.

 

Jeg må si jeg sjelden hører dem nå og. Stort sett hører jeg det fra dne yngre generasjonen i forbindelse med fjortissprat. Men da har vi rundet diskusjonen til at dette blir snakk om en uvane, det er altså ikke et tegn på treghet slik du hevder? For hvis ikke så blir din stillhet et tegn på akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Har ikke vært på TV, men i andre situasjoner der det kommer uanmeldte spørsmål har jeg vært i. Velger heller å holde kjeft intill jeg vet hva jeg skal si.

 

Og forskjellen blir at noen velger å si eh, og du tir stille, begge er uansett i følge deg tegn på treghet, så hvorfor mener du da det ene er så verre enn det andre?

 

Et sekund stillhet er bedre enn en uvane (jeg kaller det for en uvane). Gå en generasjon tilbake i tid og du hørte skjelden slike eeeehh-utrykk hverken på TV eller i lokalsamfunnet.

 

Jeg må si jeg sjelden hører dem nå og. Stort sett hører jeg det fra dne yngre generasjonen i forbindelse med fjortissprat. Men da har vi rundet diskusjonen til at dette blir snakk om en uvane, det er altså ikke et tegn på treghet slik du hevder? For hvis ikke så blir din stillhet et tegn på akkurat det samme.

 

 

Det er blitt en uvane basert på treghet er min oppfatning.

Lenke til kommentar

Du har ikke forklart *hvorfor* et sekunds stillhet er bedre enn å si "eehhh". De som sier det ville heller holdt kjeft for 10-20 år siden; det betyr ikke at de hadde vært mer intelligente da. Dessuten mener jeg at det faktum at alle slags personer sier "eehh" er nok til å motbevise at det har noe som helst med "treghet" eller intelligens å gjøre.

Lenke til kommentar

Når jeg skulle ha engelskfremføring og det ble tatt opp på bånd for å bli sendt inn til eksaminator. Noen dager før jeg fremførte øvde vi og når jeg hørte på båndet sa vi veldig mye eh..., kanskej hver tredje, fjerde setning. Det er ikke en distraksjon i vanlig samtale og du legger ikke merke til det, men når det blir tatt opp på bånd blir det mye tydligere. Dermed måtte vi bare jobbe på å ha en pause, istedenfor å bruke eh...

Uansett, det er ikke en katastrofe å bruke eh..., men det er en grei uvane å venne seg fra.

 

Det var nok like vanlig for 30 år siden som nå.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Når folk sier "eeeeeeh" flere ganger i en setning og i løpet av en samtale, ja så er det jævlig irriterende! Det er en dårlig uvane, akkurat som folk som sier "hæ?" når de egentlig hørte deg første gangen.. Det er på samme greia som når amerikanerne sier "ummmm"..

 

Så på debattprogram her om dagen, og da var det en dame som starta hver eneste setning med "eeemmmm" og fortsatte med dette i setningene også..

 

 

Irriterende!!

Lenke til kommentar

Det er naturleg, folk seier "hæ" fordi dei treng litt tid for å ta inn det som vart sagt og formulere eit svar. Om du får "hæ" til svar, ventar nokre sekundar så kjem vanlegvis svaret på spørsmålet ditt utan at du gjentar det. Det er sånn hjernen jobbar, den brukar "hæ" og "eeeeeh" for å kjøpe seg tid til å forstå det som vart sagt og formulere eit svar.

 

At enkelte meiner stillhet er betre enn "eeeeh" er greit, men å påstå at "eeeeh" er eit teikn på treighet, mens stillhet ikkje er det, når begge metodar blir brukt for å tenke seg om blir for dumt.

 

Er ikkje snakk om å være treg. Om det skjer oftare no enn før veit eg ikkje, har aldri lagt merke til sånt, men ein forklaring kunne i så fall vore at folk har meir å tenke på om dagen. Problemstillingane blir meir komplisert, ordforrådet større og sjansen for at ein treng det ekstra sekunder for å tenke seg om er større.

Lenke til kommentar
For meg er det et tegn på at folk tenker før de snakker.

 

Det er vel heller et tegn på det motsatte - de snakker før de har tenkt (ferdig), og må ta pause i setningen for å finne ut hva de skal si videre. I Forsvaret har man et passende uttrykk, som har oppstått i forbindelse med bruk av samband - "tenk, trykk, tal" - dette kan med fordel praktiseres av flere ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...