Gå til innhold

FTP og Hjemmeside redigeringsprogram

Anbefalte innlegg

Jeg har så mange spørsmål....

Å jeg synes det er litt, ekkelt,,, å starte en ny tråd pr spørsmål..

Ubuntu 8.04

Jeg er totalt grønn på Linux, så mine spørsmål er nok simple å svare på for alle...

Endrer overskrift i denne tråden i stede...

Spørsmål : Program til HTML redigering av hjemmesider..?

http://nvudev.com/download.php

Hva velger jeg her.? eller er det ingen va de som er kompitable med ubuntu 8.04

Eventuelt annet program som er bedre...

Trenger også et FTP program,

FileZilla har jeg brukt på windows.

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første spørsmål kan jeg ikke hjelpe deg, da jeg ikke har brukt slike programmer.. holder meg stort sett til en teksteditor. Uansett, det programmet så ut som det ikke var oppdatert på lenge.. sto juni 2005 på den siden.. så det finnes sikkert noe nyere og bedre!

FileZilla finnes også til linux, så der bør du ikke støte på noen store problemer.

Lenke til kommentar
Jeg har så mange spørsmål....

Å jeg synes det er litt, ekkelt,,, å starte en ny tråd pr spørsmål..

Ubuntu 8.04

Jeg er totalt grønn på Linux, så mine spørsmål er nok simple å svare på for alle...

Endrer overskrift i denne tråden i stede...

Spørsmål : Program til HTML redigering av hjemmesider..?

http://nvudev.com/download.php

Hva velger jeg her.? eller er det ingen va de som er kompitable med ubuntu 8.04

Eventuelt annet program som er bedre...

Trenger også et FTP program,

FileZilla har jeg brukt på windows.

Det enkle først. GNU/Linux har meget gode verktøy for ftp, ingne grunn til å bruke Filezilla. Du kan eksempelvis bruke standardbrowseren til KDE direkte, Konqueror. Et pakkesøk på ftp vil gi deg mange hits, hvor eksempelvis gftp gjør alt Filezilla gjør.

Når det gjelder web-design er det så mye å nevne, at jeg kun veldig overfladisk kan gi noen hint. Det Sokkalf nevner, å bare bruke en standard editor, og kode direkte, er meget vanlig. Kanskje mest fordi de populære editorene faktisk har meget god innebygget støtte for nærmest alt mellom himmel og jord av programmeringsspråk. Emacs er naturlig å nevne da, selv om de mest religiøse sverger til vi i sine forskjellige former. Derfra går veien fort til dedikerte editorer for html, hvor hele editoren er skreddersydd for å skrive nettsider i html. I denne kategorien har Gnome Bluefish og KDE Quanta. Så har vi det du kanskje vil like best, wysiwyg (what you see is what you get) editor, hvor du ser akkurat hvordan nettsiden ser ut mens du lager den. Her er arvtageren til nvu, kompozer, løsningen, og antagelig den kjappeste veien du kan velge fra komplett html-ignorant til ferdig hjemmeside. Den fulle kraften av GPL programvare i web-design får du først når du tar skrittet helt ut, og installerer et fullblods content management system. Her er Drupal og Joomla de ledende løsningene. Med slike verktøy tilgjengelige er det for meg helt utrolig at web-utvikling fortsatt forekommer på windows maskiner.

Les gjerne 4.1 i signaturen min.

Lenke til kommentar

Må nok inndrømme at jeg leter litt etter kjente omgivelser også... Vertfall enda...

Så i natt klarte jeg å få installert Filezilla, som er et kjent miljø for meg å jobbe i... Brukt det i mange år på windows...

Nå har jeg installert KompoZer, gikk smertefritt, nesten enklere en å installere på windows når man først kommer inn i det...

Sålenge KompoZer er stabilt i Linux (noe det ikke var i XP) så kommer det til å tilfredstille mine behov...

Skriver for det meste html og php, har ansvar for flere nettsteder... Henger litt etter nå... :p

Gnome Bluefish kan bli prøvd senere tror jeg... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...