kjetilfc Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Hei :smile: Jeg har tenkt til å innstallere linux på en 350mhz penium2, 128MB ram, 8gb hd maskin. Så lurer jeg på hvilken linux-distrubusjon er det som vil funke best ? Jeg har ikke noe erfaring med linux fra før så det hadde vært en fordel om det var ganske lett å sette opp. Har lest at Mandrake skal være ganske brukervennlig ..men vil det funke på en server ?, eller er det bare for "desktop" maskiner? Serveren skal hovedsakelig dele internett-forbinedelsen(ADSL). Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 de fleste linux distroer funker fint, du bør bare ta den du har lyst å prøve og så bare prøve deg frem. Lenke til kommentar
trench Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Jeg hadde nok satt opp debian eller en distro som det er minmalt med pakker i. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Clarkconnect kan jo også være verdt å sjekke ut. Lenke til kommentar
hda Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 støtter nok arehb's forslag, ellers kan jeg nevne at www.openbsd.org funger utmerket som server. Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 http://clarkconnect.org/ er enkelt å sette opp, enkelt å administrere (bra web interface) og hvis du trenger hjelp kan du bare spøre meg Lenke til kommentar
Zlasch Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg liker best å bruke debian på servere. Utrolig praktisk. Lenke til kommentar
Scalpel Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Debian! Veldig lett å installere og bruke. Lenke til kommentar
Absorb Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Dersom det eneste du vil gjøre er å dele internettforbindelsen kan også smoothwall : http://www.smoothwall.org være et alternativ. Lykke til Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 smoothwall er *kun* brannmur, så skal du leke litt med å installere webserver, irc-shell el.l. må du ta noe annet. Clarkconnect syns jeg er veldig grei for nybegynnere. praktisk web-interface for oppdateringer ol, men krever at du gjør om litt på standard-oppsettet (legge til flere sources til apt bl.a.) Debian har jeg aldri prøvd, men såvidt jeg vet så må du tulle mye med iptables-kommandoer for å få til brannmur, mens clarkconnect er satt opp og bygget for nettopp dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå