Gå til innhold

BK: Flø på Sunnmøre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for kommentarer! ;)

Ser at det kanskje var litt overdreven PS-bruk ja. Har brukt "Dave-Hill effekten".

Mottar gjerne tips om hvordan jeg kan gjøre bildet bedre i PS. Her er orginalbildet.

Mvh. Jan Henrik :)

EXIF: Nikon D200 - Nikon AF-S 12-24 f/4 @12mm - 1/10s - f/8

post-133717-1210451685_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Her er orginalbildet.

Det var da mye finere....liker det best når det er helt naturlig jeg, uten for mye kunstig fiksing på..det eneste jeg ville gjort var å lysne litt, og bruke litt kontrast...(Til nøds en liten Unsharp mask tilslutt), og så rettet opp den lille skjevheten i horisonten (som jeg føler det er der.... :roll: )

RandiA

Lenke til kommentar
Såvidt som jeg sjekka i ps så er horisonten ikke skjev.

Sjekka jeg også. Den var ikke skjev.

Jeg sjekket det også nå, i Picasa riktinok med retteverktøyet. Jeg croppet det litt for å tydeligere se hvordan linjen lå på horisonten. Det ser ut som en ørliten skeivhet for meg, dvs en ørliten helling mot venstre. Den er overhodet ikke dramatisk i seg selv, men det er noe med den totale balansen som forsterker effekten av den. Det er ofte slik at motiver i seg selv kan lure oss til å se skeive horisonter der det ikke finnes, men noen ganger skyldes det at feilen eksisterer i en så liten grad at den på andre bilder ikke ville vært synlig. Her ser det ut som om det heller mot venstre, og strengt tatt er det vel landskapet som gir den effekten. Men jeg mener likevel å se en skeivhet i Picasa, selv om den er mye mindre enn det jeg trodde den var.

Den manglende balansen i vertikalretning har kanskje gis også skylden for effekten.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg sjekket det også nå, i Picasa riktinok med retteverktøyet. Jeg croppet det litt for å tydeligere se hvordan linjen lå på horisonten. Det ser ut som en ørliten skeivhet for meg, dvs en ørliten helling mot venstre.

:!: :!: mot venstre ja, jeg beklager jeg har så ytterliggående "forfinet" sans når det gjelder skjevheter på millimeteren...kan se det på bilder og slikt som henges opp...det kan ofte være de millimetrene som ingen andre ser... :no:

PS. Sjekket nå for sikkerhets skyld i Photoshop: 0.22 fikk jeg med målerverktøyet...ikke mye det..

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Det er veldig ulikt meg å være så utrolig pirkete som jeg er her, men jeg føler at kritikken er i tråd med det som er trådstarters ambisjoner. I hvertfall slik jeg oppfatter bildet, som et veldig teknisk konstruert verk. Nesten er ikke godt nok da, for eksempel når noe er nesten sentrert. En off-center horisont fungerer ikke. Enten skal det være etter tredjepartsregelen, eller så skal det være sentrert. Noen ganger har rigid regelrytteri noe for seg. Dessverre.

Lenke til kommentar

Glemte vel å si det positive jeg skulle nevne: Bildet er flott på mange måter det, da mener jeg originalen..den vannveien innover i bildet synes jeg fungerer fint, de mørke, dystre fargene også, men som antydet her, ville balansen i bildet vært bedre med det nesten-midt-stilte fjellpartiet, plassert litt mer til siden for midten... her er det vel bare snakk om å forflytte seg litt i forhold til motivet. (Sannsynligvis blir kritikken rettet mer mot "prik" når bildet er såpass bra som det er)..likte som sagt motiv og farger godt jeg.

RandiA

Lenke til kommentar

Jeg er nok litt preget av at jeg synes Dragan-effekten kun passer til sære bilder av gamle mennesker som ikke er for forfengelige til å stille opp på slik. Derfor nekter jeg også å kalle det Dave Hill-effekten, for han er bare en av mange som har kommet etter Dragan, slik Oasis dilter i fotsporene av The Beatles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...