Gå til innhold

Kommer det lyssterke AF-S Nikkor fastobjektiver? Evt hvilket AF?

Anbefalte innlegg

Er det noen indikasjoner på at det kommer lyssterke AF-S fastobjektiver? Har D40 så derfor spørsmålet

Dersom ikke hvilket AF objektiv er mest allsidig? Jeg mener alt fra portrett til å ta bilder ute av natur og bygninger o.l.?

AF 50mm f/1.8D

AF 50mm f/1.4D (er det verdt over dobbel pris i forhold til 1.8D)

AF 35mm f/2D

AF 85mm f/1.8D

Har planer om å kjøpe et før sommerferien om det ikke kommer et AF-S

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest allsidig må være rundt 30mm, 50 og 85mm kan bli for trangt for noen tilfeller.

Ellers har jeg ikke peiling om det kommer AF-S objektiver, men sigma har ett 30mm F/1.4 HSM som funker greit, og det kommer snart 50mm F/1.4 HSM

Lenke til kommentar
Mest allsidig må være rundt 30mm, 50 og 85mm kan bli for trangt for noen tilfeller.

Ellers har jeg ikke peiling om det kommer AF-S objektiver, men sigma har ett 30mm F/1.4 HSM som funker greit, og det kommer snart 50mm F/1.4 HSM

Sigma 30mm'en får veldig dårlig kritikk dog. Så jeg bør se på 35mm evt 28mm altså?

Lenke til kommentar

Jeg håper også på at Nikon slipper noen AF-S-objektiver med fast brennvidde, en oppdatering av 50mm f/1,8 og 85m f/1,8 hadde vært supert for min del.

Når det gjelder sigmas 30mm, er det riktig at den har fått blandet kritikk, det skyldes noe sviktende kvalitetskontroll hos sigma. Får man et godt eksemplar, er det et supert objektiv.

Lenke til kommentar
Er det noen indikasjoner på at det kommer lyssterke AF-S fastobjektiver? Har D40 så derfor spørsmålet

Dersom ikke hvilket AF objektiv er mest allsidig? Jeg mener alt fra portrett til å ta bilder ute av natur og bygninger o.l.?

AF 50mm f/1.8D

AF 50mm f/1.4D (er det verdt over dobbel pris i forhold til 1.8D)

AF 35mm f/2D

AF 85mm f/1.8D

Har planer om å kjøpe et før sommerferien om det ikke kommer et AF-S

På forhånd takk!

Nikon prioriterer optikk som selger mer nå for tida, og vi skal vel kanskje ikke se bort fra at mangelen på AF-skrue i de billigste kamerahusene også er litt agn for å få entuiastiske amatører til å oppgradere. Jeg tviler på at vi får noen særlig konsentrasjon om rimelig fastoptikk med det første, det er nok mer presserende for Nikon å få ut en 35mm/1.4, en 24mm/2.0 osv. Proff-alternativer til proff-priser. 35/2.0-Nikkoren er vel den mest allsidige. Etter min erfaring, er 85/1.8 den mest nyttige - du får gjort ting med den som det er vanskelig å få til på andre måter.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Når det gjelder sigmas 30mm, er det riktig at den har fått blandet kritikk, det skyldes noe sviktende kvalitetskontroll hos sigma. Får man et godt eksemplar, er det et supert objektiv.

Er det autofokusen som er problemet? Jeg leste på ei tysk side som tester linser og der fikk den dårlig karakter på optikken også. Får sjekke litt mer rundt på nettet :)

Lenke til kommentar
Nikon prioriterer optikk som selger mer nå for tida, og vi skal vel kanskje ikke se bort fra at mangelen på AF-skrue i de billigste kamerahusene også er litt agn for å få entuiastiske amatører til å oppgradere. Jeg tviler på at vi får noen særlig konsentrasjon om rimelig fastoptikk med det første, det er nok mer presserende for Nikon å få ut en 35mm/1.4, en 24mm/2.0 osv. Proff-alternativer til proff-priser. 35/2.0-Nikkoren er vel den mest allsidige. Etter min erfaring, er 85/1.8 den mest nyttige - du får gjort ting med den som det er vanskelig å få til på andre måter.

Forstår. Kunne du utdype litt det med 85'en? Hva bruker du den hovedsaklig til? Jeg tenkte mer at man måtte gå andre veien 35 e.l. for at det ikke skal bli veldig trangt.

Lenke til kommentar

Er det autofokusen som er problemet? Jeg leste på ei tysk side som tester linser og der fikk den dårlig karakter på optikken også. Får sjekke litt mer rundt på nettet :)

Det skyldes at de fikk et dårlig eks til testing. Det skjer hele tiden. Noen testere sender tilbake eksemplaret de har fått, og utsetter testen. De fleste har ikke den luksusen, eller de bryr seg ikke. Noen får til og med to dårlige eksemplarer på rad, og da kan man fort trekke feil konklusjon.

Jeg mener forøvrig at Nikon holder på med å sakte men sikkert fase ut optikk uten AF-motor, slik de inn sin tid faset ut den mekaniske overføringen av blenderdata. Til slutt var det kun F70 som hadde den muligheten blant amatør- og entusiastkameraene, før også den modellen gikk ut av salg. Det samme skjer med de objektivene uten AF-motor, og da blir det bare D4-modellene som har AF-motor. D500 kommer i hvertfall neppe til å ha det.

Lenke til kommentar
Det skyldes at de fikk et dårlig eks til testing. Det skjer hele tiden. Noen testere sender tilbake eksemplaret de har fått, og utsetter testen. De fleste har ikke den luksusen, eller de bryr seg ikke. Noen får til og med to dårlige eksemplarer på rad, og da kan man fort trekke feil konklusjon.

Jeg mener forøvrig at Nikon holder på med å sakte men sikkert fase ut optikk uten AF-motor, slik de inn sin tid faset ut den mekaniske overføringen av blenderdata. Til slutt var det kun F70 som hadde den muligheten blant amatør- og entusiastkameraene, før også den modellen gikk ut av salg. Det samme skjer med de objektivene uten AF-motor, og da blir det bare D4-modellene som har AF-motor. D500 kommer i hvertfall neppe til å ha det.

Regner med at du mente: ... fase ut optikk uten AF-S-motor... ?

Da tror jeg at jeg går for en AF 50mm f/1.8D og et bra HOYA polarisasjonsfilter (som jeg trenger for Hellas i alle fall). Kan være greit å se hvordan det er å fokusere mye manuelt før man kjøper noe som koster mer... Så får jeg se hva som kommer på markedet :-) Takk!

Lenke til kommentar

Forstår. Kunne du utdype litt det med 85'en? Hva bruker du den hovedsaklig til? Jeg tenkte mer at man måtte gå andre veien 35 e.l. for at det ikke skal bli veldig trangt.

Det handler for meg om balansen mellom motiv-isolering og hendighet/arbeidsavstander. Til portretter ønsker en gjerne å bruke 50-60mm, men for mange, ikke minst eldre mennesker, kommer fotografen da så tett innpå at de ikke slapper av. Med lengre brennvidder mister en dybdevirkning, og f/2 eller bedre er DYRT over 100mm! Til endel naturdetaljer er 85mm omtrent ideelt i mine øyne, en får (ofte) fin bokeh og passe fokusområde omkring f/3.2. På tross av litt treig autofokus, kan du få mye gode resultater med innendørs sport, jobbe i området 2.0-2.8 der 70/80-200/2.8-zoomene både er mindre lyssterke og noen monstre å håndtere i sammenlikning. Mange landskaper kan bli fine med 85mm, en kan dra nytte av sammentrykningen uten å miste for mye dybdeskarphet. Det er mange gode grunner til at 135-mm-objektivene var uhyre poulære teleobjektiver i sin tid, og på APS-C er 85/1.8 en super-lyssterk lettversjon av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...