Gå til innhold

Trenger: Flash CMS, gratis!

Anbefalte innlegg

Heisann, tenk og legge min nettside inn i ett flash cms, sån som de aller fleste proffe designere har gjort. Flash blir mer og mer brukt av de kjennte designerene, sån som f.eks aeiko.net

Nå lurer jeg på om noen vet om noen gratise flash cms som er brukbart. Send inn lenker til steder hvor jeg kan finne det jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, tenk og legge min nettside inn i ett flash cms, sån som de aller fleste proffe designere har gjort. Flash blir mer og mer brukt av de kjennte designerene, sån som f.eks aeiko.net

Jasså, de aller fleste sier du?

Dette høres dumt ut for meg. Det finnes utallige tråder og innlegg her på forumet som belyser Flash' negative sider, særlig i forhold til å bygge komplette nettsteder kun med Flash.

At en del designere baserer seg på Flash har vel mest med manglende forståelse og kompetanse for nett-teknologi, og en ubrukelig fascinasjon for 'fancy' effekter å gjøre, slik jeg ser det.

Har jeg bruk for at siden blurer ut når jeg navigerer til en annen side? Har ikke nettleseren min innebygget mulighet for scrolling, kanskje? Vil jeg ha en buldrende bass når jeg går inn på et nettsted, eller irriterende klikkelyder når jeg fører musa over et menypunkt? Hvordan direktelenker jeg til portefølja hans?

Kan jeg få spørre deg om du har andre grunner til å ønske å basere deg helt og holdent på Flash, enn at du ønsker å gjøre som 'alle andre' designere?

Lenke til kommentar

Jasså, de aller fleste sier du?

Dette høres dumt ut for meg. Det finnes utallige tråder og innlegg her på forumet som belyser Flash' negative sider, særlig i forhold til å bygge komplette nettsteder kun med Flash.

At en del designere baserer seg på Flash har vel mest med manglende forståelse og kompetanse for nett-teknologi, og en ubrukelig fascinasjon for 'fancy' effekter å gjøre, slik jeg ser det.

Har jeg bruk for at siden blurer ut når jeg navigerer til en annen side? Har ikke nettleseren min innebygget mulighet for scrolling, kanskje? Vil jeg ha en buldrende bass når jeg går inn på et nettsted, eller irriterende klikkelyder når jeg fører musa over et menypunkt? Hvordan direktelenker jeg til portefølja hans?

Kan jeg få spørre deg om du har andre grunner til å ønske å basere deg helt og holdent på Flash, enn at du ønsker å gjøre som 'alle andre' designere?

Heh, ikke så fan av og ha en litt mer spesiell nettside du altså. Med flash så går det meste mye raskere om du bare er flink med flash. Med vanlig html og php osv så går det tregere, bare en nettside som bytter ut innholdet, isteden for og kunne gjøre f.eks sån at det kan være ett ark som kan gå bak en beholder og nytt ark kommer frem. Det er mye man kan gjøre med flash, men jeg er ikke fan av noe overbruk av flash, men sån som aeiko, hejz, andy barnes osv har gjort.

sjekk bare hvor fort og brukervenlig dette er: http://www.thibaud.be/

Det er på tide og komme seg videre fra det tunge html og php styre!

Endret av Sindre-91
Lenke til kommentar

Hmmm, sist jeg lekte meg litt for å få til en flash side var det ikke så enkelt som jeg trodde det skulle være. Og correct me if i'm wrong, men du må jo bruke ActionScript, altså KODE, slik som med PHP og HTML.

Personlig er jeg ikke fan av flash, er kult å se på en gang i blant, men som Haraldson sa; alle lyder og bevegelser er plagsomt, spessielt i lengden.

Lenke til kommentar

Vil ikke kalle den siden hverken brukervennlig eller tilgjengelig.

Menyene er raske, men hva hjelper det når jeg ikke vet hva jeg trykker på? Selve bruken er langt fra rask.

Det går an å lage spesielle sider med HTML, CSS og JS, som er tilgjengelige og brukervennlige for alle, og ikke minst synlige hos søkemotorer.

Du sier du ikke liker overbruk av Flash, samtidig som du lenker til sider som utelukkende er bygd opp med Flash. :)

Lenke til kommentar

Er enig med de 2 andre her.

Mulighetene er utfattelig mye større med html\css\php enn Flash.

Og det at du sier at vi må komme oss videre fra html\php gir jo 0 mening. Er vel heller du som må se lyset :p

Flash kan også gå ganske dårlig på "eldre" PC-er som ikke er så kraftige.

Uansett lykke til med flash websiden din :p

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på Haraldson og vbPro her. De to sidene var ikke spesielt brukervennlige, og den første trakk prosessorbruken på den ~to år gamle laptopen min opp i 100%, noe som reduserer batterilevetiden betraktelig.

For all del: Flash er en grei teknologi for å gjøre ting som ikke kan gjøres med andre teknikker, men å bruke det bare for å presentere tekst og bilder er bare tull.

Lenke til kommentar

Hugs at det er forskjell på å gjere innhald tilgjengelig på WWW enn det er å lage ein superfancy presentasjon med swish og swosh.

Er tilgjengelegheit og brukarvennligheit det som står i fokus hos deg (og som burde stå i fokus hos ein moderne webdesigner), så er ikkje ei komplett Flash-løysing tingen for deg. For all del, Flash er eit supert verktøy når brukt riktig, men så var det det, då...

Lenke til kommentar

Jeg stusser mer over at trådstarter er på jakt etter et gratis Flash-CMS som likner på de designerporteføljene han linker til. Finnes det engang kommersielle Flash-CMS-løsninger? Hvis det gjør det vedder jeg skjorta mi på at de ikke passer lommeboka til en 16-åring.

Lær deg HTML og CSS. Det er gratis, tilgjengelig for alle og kan se like lekkert ut som en velprogrammert Flash-løsning. Man trenger ikke svisj og svosj for å ha en god og vellykket nettside. Du kommer til å innse det en dag du også. :)

Lenke til kommentar

Ok, takk for inspill. Jeg ser jo det nå at dere kansje har litt mer peiling enn meg når det gjelder hva som er lurt og kode sin nettside til i og med at jeg ikke har peiling på noe som helst koding.

Tingen er den at jeg skal designe meg en nettside som er spesiell og har en egen stil. Men designet trenger vel ikke og være flash selvom det virker som mer brukervennlig.

Men ok, over til wordpress. Det virker litt usansynelig og oppnå en god del med og kode nettsiden sin til wordpress. Jeg tenker og kansje bruke noen små effekter som at f.eks ett lite "ark" sklir inn under og nytt ark kommer ut om dere skjønner.

Har hørt om javascript men da må man jo også ha noe ekstra for og få det til og funke.

Har dere noen tips til meg som har tenkt og lage en nettside litt mer spesiell enn bare en vanlig wordpress side?

Lenke til kommentar

Om du absolutt skal ha animerte sidevekslingar og slikt, må du ta ein titt på eit serversidespråk (PHP, ASP, Java, Python, CGI/Perl......), XML og Javascript. Alt i lag blir til AJAX - Asynchronous JavaScript and XML. I tillegg må du kunne HTML og CSS ganske greit for å få ein god effekt utav det.

For å vere heilt ærlig så trur eg du har litt for store ambisjonar for di første nettside. Det du vil oppnå er ganske avansert enten du gjer det på den gode måten (AJAX og HTML/CSS) eller den "dårlige måten" (Flash).

Begynn i det små, design ei nettside, implementer den i eksempelvis Wordpress som du nevner, og ta det derfrå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...