Gå til innhold

ting du burde kunne i ubuntu

Anbefalte innlegg

åpne terminalen og skriv

telnet towel.blinkenlights.nl

vent og se hva som skjer i noen minutter

en annen ting du kan skrive i terminalen er

sudo apt-get install cowsay

skriv deretter

dan@blackpearl:~$ acpi -b | cowsay (etter cowsay skriver du med mellomrom en egen melding, for eksempel.. jeg kjeder meg)

en annen ting er for blant annet ubuntu og andre distroer

aptitude -v moo

aptitude -v -v moo

aptitude -v -v -v moo

aptitude -v -v -v -v moo

aptitude -v -v -v -v -v moo

aptitude -v -v -v -v -v -v moo

hvis du bruker gnome trykk alt f2 og skriv free the fish (får å få bort overraskelsen må du restarte maskinen, dette er anbefalt får å irritere andre og ikke deg selv)

håper dette kan lette litt på smile båndet, hvis dere kan noen andre kommandoer skriv dem gjerne her :)

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAHA fant ut hva free the fish sin mening var, den er der får å irettere andre , men andre ord.. en restart den med ctrl+alt+backspace fjerner den mens de uvitne prøver å fange fisken med håp om at den forsvinner.

der ble jeg litt paff.. orker ikke å ta en restart :!:

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
sudo apt-get install cowsay

skriv deretter

dan@blackpearl:~$ acpi -b | cowsay (etter cowsay skriver du med mellomrom en egen melding, for eksempel.. jeg kjeder meg)

Grei den der, men hvorfor piper du "acpi -b" igjennom dette programmet? Kan ikke se at å lese batteristatusen gjør noe med den kua?

Lenke til kommentar

Cowsay var jo bare ustyrtelig morsomt :)

vegard@arthedain ~/Desktop $  cowsay -f head-in "oooh, der ja :D"
 \
^__^		 /
(oo)\_______/  _________
(__)\	   )=(  ____|_ \_____
	||----w |  \ \	 \_____ |
	||	 ||   ||		   ||

men det er allikevel lite som slår fortunes..:)

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar
hvorfor? alt her kan man gjøre i andre distroer i linux og ikke bare ubuntu, så du må argumentere litt til om hvorfor jeg skal skifte evnetittelen, og først når du kommer med en god grunn vil jeg gjøre det.

Vel, jeg bruker fedora med KDE, og kan ikke gjøre noe av dette.. annet en det øverste punktet, men det har vel ikke noe med linux å gjøre i det hele tatt.. telnet har man i windows også.

Lenke til kommentar

Disse kommandoene er jo ikke spesifikke for Ubuntu? Greit nok at du bruker sudo apt-get for å installere cowsay, men det er jo forståelig at dette kun er kommandoen for å installere programmet. I slackware måtte jeg laste ned kildekoden selv og kompilere den.

Aptitude brukes vel på debian og distroer som er forks av denne samt andre RPM-baserte distroer, så det er jo heller ikke spesifikt for Ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...