Gå til innhold

Subwoofere: Jo større, jo bedre?


Anbefalte innlegg

Da vil jeg vel påstå at konstruksjonsprinsipp er viktigere enn elementstørrelse.

 

Frode

 

Selvsagt, men nå snakker vi (eller hvertfall jeg) om forskjellen på størrelsen gitt at begge er bygget på samme premisser som nevnt tidligere.

 

 

Du mener for eksempel da at en DD10 er "raskere" eller mer presis en en DD18? Det har jeg ikke mye tro på.

 

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hørt nok på DD18 til og si meg opp en mening om det. Kun hørt den på film også, og for all del, det er en helt rå subwoofer. Noe forsåvidt DD10 også er..

 

SPL-1000R og SPL-1200R opplever jeg som ganske lik med hårfine forskjeller, men her er jo også størrelsesforskjellen ikke all verden heller.

 

CHT-10R derimot synes jeg er langt mer presis enn CHT-15R

Endret av phax
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kjøpte deg gjerne en sub, og kjør deling på høyttalerne så du avlaster forsterkeren og høyttalerene for de dypeste tonene. Men kjøp for all del en ordentlig sub.. den proson saken der er bare møl i mine øyne (eller ører).

 

Du ville nok også hatt et løft i lydbildet med en kraftigere forsterker, men selvsagt ingen dypbass i den grad en subwoofer vil gi deg.

 

Forsterkeren din er forresten veldig "snill gutt" og låter veldi korrekt, men ganske flatt og tamt. Har selv hatt storebroren PMA-1500AE og det er nok den kjedeligste og minst engasjerende forsterkeren jeg har eid.

 

edit: glemte jo helt og anbefale sub, XTZ har rimelige subwoofere som gir mye for pengene. Ellers vil jeg anbefale og titte på Velodyne sitt utvalg.

hva mente du egentlig med "deling"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Deling er der forsterkeren sender signalet til subwooferen, istedet for til høyttalerene. Det er jo ikke vits å sende bassfrekvensene til fronthøyttalerene når du har en subwoofer som greier å spille dem bedre. ;)

Lenke til kommentar

Jepp, noe som fører til at forsterkeren får mindre last og yter bedre. Nå har han riktig nok en stereoforsterker, og ikke muligheter til å justere frekvens på selve forsterkeren. Det man gjør da er å bruke delefilteret i subben.

Lenke til kommentar
Jepp, noe som fører til at forsterkeren får mindre last og yter bedre. Nå har han riktig nok en stereoforsterker, og ikke muligheter til å justere frekvens på selve forsterkeren. Det man gjør da er å bruke delefilteret i subben.

ahh da forsto jeg.takk :new_woot:

Lenke til kommentar
Store subber gir stygg bass, liker best 12" jeg. Dem er litt mer "sinte", 15"+ bare romler :|

 

Da har du aldri hørt en virkelig god 15" eller 18".. ;) plassering og kalibrering teller jo selvsagt også ekstremt mye.

Lenke til kommentar

Størelsen er veldig relevant, men større jo bedre er alt annet en korrekt.

Store elementer har som oftest mye lettere får å gå dypere i bassen, de takler som ofte lavere frekvenser en mindre elementer, men har du en liten stue på 10kvm kjøper du ikke en 18" sub, da vil rommet siden av få bedre utnytte av bassen.

 

Det som er veldig viktig når men velger en sub er jo i forhold til størelsen på rommet, fronthøytalere/sat/center, og prisen spiller også veldig ofte inn, be alltid om å teste sub før du går til innkjøp, gjærne sammen med høytalere tilsvarende de du har i stua.

Veldig viktig at man ikke ser bare på spec når man kjøper sub, ingen vits å kjøpe en sub på 1000w dersom den låter helt apekatt.

 

Har du mindre sattelitt høytalere ikke kjøpt en kjempe sub, den vil ha problemer med å lage en fin flyt på frekvenser på 100-150hz noe man må ha når man har mindre høytalere, ellers vil man lett høre subwooferen separat i forhold til frontsett, dette gjør film/musikk noe uengasjerende og kan fort oppfattes kjedelig...

Har man en store frontsett derimot, er det greit med noe størrelse på sub, store høytalere har ofte litt mere dynamikk og "trøkk" i bassen og da kan det være ok med en kraftid sub dersom du ønsker litt mere dybde og en noe rundere lyd.

Men det er ikke alltid man kan ha kjempe store høytalere, det krever en stor stue/lydrom/kino etc dersom du skal kunne få noe utnytte av størelsen.

 

I mindre rom kan et komplett ferdig hifi/surround ofte gjøre bedre nytte en løskomponent.

Ikke kjøp den største suben du kommer over, kjøp heller en som spiller fint i forhold til ditt bruk og omgivelse og test og hør sub i forskjellige prisklasser, man får ofte det man betaler for!

 

Har selv 10" til mitt surround anlegg og føler selv at den "neste" er litt for stor for min stue på ca 20kvm

Lenke til kommentar

Voighthorn er artige saker, hva slags element bruker du? Som oftest brukes fulltoner(Fostex etc.), og selv om de gir ok bass i en slik konstruksjon, vil en sub gjøre mye ekstra. Men siden du er en DIY-kar, kan du vel bygge en god sub for en billig penge.

 

Frode

Lenke til kommentar

Monacor LS 20545 + LST 9225

 

Kjøpte kit fra valutronic.se, og bygde utgaven som er 2m høy :D Vekten endte opp på ca. 35 kg hver. Ble bare 16mm mdf, skulle jeg bygd igjen ville jeg ihvertfall doblet dette :p

 

Sammen med en liten rørforsterker er jeg ganske så fornøyd med dette oppsettet. Forsterkeren er forøvrig en selvbygd 1626 "darling" med gode NOS-rør, rørlikeretting, gjennomført med sølvkabler hele veien, samt custom-wound transcendar utgangstransformatorer.

Lenke til kommentar

http://www.valutronic.se/htelement.html

 

Husker jeg fant mer om de før, men monacor har visst omorganisert en del på hjemmesidene sine, og byttet modellnr osv.

 

Blir forresten bygging av sub til bil snart, element er bestillt, og holder på å grubler på hvordan jeg skal lage kassen. Blir da ett LS 18532 i en kasse med bassport. Btw, du har erfaring med å bygge greie transistorforsterkere, har du noen forslag om jeg vil ende opp på ca. 50W inn i 8 ohm uten at det blir dyrt?

Endret av jzono1
Lenke til kommentar
Størelsen er veldig relevant, men større jo bedre er alt annet en korrekt.

Store elementer har som oftest mye lettere får å gå dypere i bassen, de takler som ofte lavere frekvenser en mindre elementer, men har du en liten stue på 10kvm kjøper du ikke en 18" sub, da vil rommet siden av få bedre utnytte av bassen.

 

Det som er veldig viktig når men velger en sub er jo i forhold til størelsen på rommet, fronthøytalere/sat/center, og prisen spiller også veldig ofte inn, be alltid om å teste sub før du går til innkjøp, gjærne sammen med høytalere tilsvarende de du har i stua.

Veldig viktig at man ikke ser bare på spec når man kjøper sub, ingen vits å kjøpe en sub på 1000w dersom den låter helt apekatt.

 

Har du mindre sattelitt høytalere ikke kjøpt en kjempe sub, den vil ha problemer med å lage en fin flyt på frekvenser på 100-150hz noe man må ha når man har mindre høytalere, ellers vil man lett høre subwooferen separat i forhold til frontsett, dette gjør film/musikk noe uengasjerende og kan fort oppfattes kjedelig...

Har man en store frontsett derimot, er det greit med noe størrelse på sub, store høytalere har ofte litt mere dynamikk og "trøkk" i bassen og da kan det være ok med en kraftid sub dersom du ønsker litt mere dybde og en noe rundere lyd.

Men det er ikke alltid man kan ha kjempe store høytalere, det krever en stor stue/lydrom/kino etc dersom du skal kunne få noe utnytte av størelsen.

 

I mindre rom kan et komplett ferdig hifi/surround ofte gjøre bedre nytte en løskomponent.

Ikke kjøp den største suben du kommer over, kjøp heller en som spiller fint i forhold til ditt bruk og omgivelse og test og hør sub i forskjellige prisklasser, man får ofte det man betaler for!

 

Har selv 10" til mitt surround anlegg og føler selv at den "neste" er litt for stor for min stue på ca 20kvm

 

Mine fronter med basselementer på "bare" 8 tommer, klarer fint å fylle en stue på 20-30 kvadrat med dundrende dypbass, så smått kan låte stort det også.

Lenke til kommentar
Da vil jeg vel påstå at konstruksjonsprinsipp er viktigere enn elementstørrelse.

 

Frode

 

Selvsagt, men nå snakker vi (eller hvertfall jeg) om forskjellen på størrelsen gitt at begge er bygget på samme premisser som nevnt tidligere.

 

En Seas L26RFX/P har en Sd på 330 cm2 og Mms på 53 gram. En Seas L18RNX/P har en Sd på 126 cm2 og Mms på 13.6 gram. Om vi omsetter det til et praktisk eksempel vil det tilsvare omtrent det samme som at du og en kompis skal løpe om kapp med hver deres ryggsekk. Din ryggsekk veier 53 kilo, men du skal bare ned til postkassa og tilbake. Ryggsekken til kompisen din veier derimot 13,6 kilo, men han må løpe helt ned til hovedveien og tilbake. Hvem er kjappest? ;)

 

Uansett spiller det svært liten rolle hvem som er kjappest, dersom oppgaven kun består av å løpe den bestemte distansen to ganger i timen. 50 hz er og vil alltid være 50 hz, og så lenge magnetsystemet klarer å dytte membranen inn og ut 50 ganger per sekund vil det gjøre jobben sin. Hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...