AO-Edhunter Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Har nettop satt sammen min nye PC med E8500, Gigabyte GA-X48-DQ6, samt 8GB minne av type OCZ Reaper HPC PC8500. I bios satte jeg FSB til 400MHz og multiplier til 9,5, som er max. Minnet kjører med en multiplier på 2,66, altså 1066 MHz. Nå vil jeg jo tro at E8500 skal kunne klokkes mer enn dette, siden E8400 ser ut til å kjøre greit på 4GHz. Er det da slik at jeg øker FSB, men samtidig senker multiplieren til minnet? Hvor høyt kan jeg eventuelt klokke minnet? Jeg er totalt nybegynner når det gjelder overklokking, men vil gjerne tyne mest mulig ut av min nye PC. Setter stor pris på eventuelle tips! Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Sätt ned minnet till ca 800 när du ska klocka cpu och sätt multi på cpu till 9. Sätt cpu volt till 1.4 om du har god kylning. 9X400 ska cpu klara utan problem skulle jag tro så du kan ju ha det som referens. Sen testar du bara 9X420, 9X430 osv. Om du ser att det blir ostabilt, testa med att sätta cpu multi till 8 för att se om det är cpu eller fsb som är showstoppern. Är det det, sätt högre mch voltage och eventuellt fsb voltage. Hjälper inte det heller så har du nog funnit max fsb på din cpu. När du funnit max cpu klock gör du likadant fast för minnet. Sätt högsta minnemulti, volt till 2.1 eller 2.2 till minnet och testa Kom i håg att du kan få ut mer av minne i 1000 vid 4-4-4-15 än 1066 vid 5-5-5-15 Så 8X500 vid 4-4-4-15 är en fin target Lenke til kommentar
AO-Edhunter Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Takker så mye for svar, skal prøve dette etter jeg er ferdig med å laste ned Age of Conan:) Etter at jeg postet første innlegget, prøvde jeg meg litt mer på egenhånd, med spenninger på auto. Ble litt skremt når jeg logget på Windows og så at CPU kjørte med 4,75GHz og fikk tilført 1,46 volt. Satte derfor hastigheten ned og justerte ned spenningen manuelt. Jeg ser at Intel mener prosessoren bør ha mellom 0,85V og 1,3625V. Er dette maks jeg bør prøve på, eller går det stort sett greit å tilføre høyere spenning? Hva er eventuelt absolutt maks jeg bør prøve for å ikke ødelegge prosessoren med det første? Endret 12. mai 2008 av AO-Edhunter Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 4,75 är ju helt rått då. Det hade varit mycket intressant att se hur pass stabil maskinen din var/är vid den hastigheten. Volt behöver du som regel inte vara så enormt upptagen av faktist. Se hellre på temperaturer vid load. 1.4 volt är i vart fall oskadligt enligt mångas mening (mig själv också), men som alltid med ström; ju mindre du trenger för att göra det du önskar, desto bättre. Testa att se hur låg vcore du kan använda vid 500X8, alternativt 444X9. Kom också i håg att det sällan är lyckosamt med överklockning med såpass "dense" ram som du har. 4X2GB är en seriös belastning för minnekontrollern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå