Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Typiske grunner til trådløs ruter er ustabil?

Anbefalte innlegg

En bekjent som har problemer med en linksys WRT54GR trådløs ruter, nettet fungerer utmerket uten ruteren, men når den kobles til så faller nettet av og til ut, signal styrken er stort sett utmerket. Jeg ikke fått sett på ruteren ennå men kunne tenkt meg noen tips før jeg ser på ruteren så jeg ikke blir sittende for lenge hos ham. ;)

På forhånd takk for all svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å bytte ut firmwaren med DD-WRT.

edit: Det er mulig WRT54GR ikke er kompatibel med DD-WRT.. men du kan jo prøve å oppdatere til siste firmware som er utstedt av Linksys hvertfall. Andre faktorer som kan være medvirkende til at den er ustabil er torrent-aktivitet.

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Hvis både modem og router (hvis han bruker begge deler) har aktivert routerfunksjon kan dette påvirke nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har vært borti 3 ulike routere som alle har hatt problemer med den sinnsykt dårlige strømforsyninga som følger med. Routere prises så lavt at de antagelig sender med det billigste de kan finne.

Stikk på Elfa og kjøp en ok strømforsyning.

Lenke til kommentar

Eneste kanaler som som er helt uten kollisjoner\interferens er 1,6 og 11.

Kjører naboen 6 kjører du 11 eller 1.

Selv om signalet vises som optimalt så betyr ikke det at kvaliteten på signalet er bra fordi refleksjoner i rommet kan gjøre at signaler når nettverkskortet på ulike tidspunkt.

Forsinkede reflekterte signaler kan gjøre det beste,direkte signalet du får inn korrupt ved å ødlegge pakker som blir sendt fordi de forsinkede signalene blandes med det signalet som kommer først og forvirrer nettverkskortet når signalene blandes.

Hvis dette er årsaken kan det løses ved å flytte på ruteren,noen cm kan være nok for slike problemer.

Så er det alle årsakene vi ikke vet om som bugs eller et mandags produkter.

Prøvd å oppgradere firmware på denne ruteren?

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Det største kilden til ustabilitet er uten tvil singalstyrke/kanalvalget. Du kan IKKE bruke windows måleren for singalstyrke som en nøyaktig indikator for signalstyrke. Den er kun gyldig som en meeeeget løs pekepinn, og om du skal ha en skikkelig måling bør du bruker spesialisert forstare for å måle (det finnes mange gode valg for dette).

Det første du bør gjøre er dermed å eksperimentere med kanalvalget litt. Knopfix kommer med en del god informasjon her anngående kanalvalg. Hvis du komer til konklusjonene at signalkvaliteten er litt dårlig så er kanskje det beste valget å gå til innkjøp av en antanne til ruteren eller PCen (avhengig av hvialken av disse som har antenne-ingang som du kan bytte antennen på).

Tips: dealextreme.com har en flere gode antenner til spotpris med gratis levering. Det er såpass billig at du merker det ikke på lommeboken selv om det evt. skulle vise seg å være et blindspor. Annbefales :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei men har da et spørsmål.. Som sagt så har jeg selv Linksys wrt 54g med DD-WRT har er langt fra inn på noen sitt nett. Å har ekstra 7db antenner å enda merker jeg at nettet mitt er ustabilt til tider...

Noen tips eller burde jeg gå til innkjøp av en nyere ruter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...