Gå til innhold

64-bit OS eller 32-bit?

Gamer93

Anbefalte innlegg

Hei! :D

Dette temaet har sikkert blitt snakket om hundrevis av ganger men jeg fant ingen emner som svarer på akkurat det jeg lurer på.

Jeg skal kjøpe meg ny PC: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10238

Jeg har gjort om noen av delene bedre slik at de skal vare en stund. Men hvor lenge holder 32-bit og hva holder det til?

Og alt dette med 2 GB ram og 32-bit operativsystem? Hvis du kjører Vista så tar vel det mye ram har jeg hørt? 64-bit blir ikke tilbudt i den PC-en jeg linka, skal jeg kjøpe det utenom? Og hva bør jeg ha, siden jeg er en aktiv gamer? Premium eller Ulta osv.

Takker og bukker for svar !

Endret av Gamer93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, 64-bit er fremtiden, men nøkternt sett så er det bare egentlig èn stor fordel til å velge det over 32-bit for tiden, og det er at 64-bit støtter mer enn 4gig med RAM. Om det er Vista eller XP har ingenting med det å gjøre. Vista 32-bit versjonen støtter eksempelvis fremdeles bare 4gig RAM.

Om du bruker 32-bit OS så må summen av systemminnet + videominne (+litt annet småplukk) være mindre enn 4GB. Hvis det er mer, så reduseres den effektive mengden av RAM'en som du kan bruke.

Eksempelvis om du har en maskin med 8gig fysisk RAM installert, men du bruker 32-bit OS, sammen med 2 stk. 8800GTX skjermkort som har 768MB videoRAM hver så blir regnestykket slik:

4gig (maks for 32-bit) - (2x768MB) = ca 2,5GB ledig til systemminne bruk. Altså hadde bare 2,5gig av de 8 faktisk kunne blitt brukt til systemminne i et sånt scenario.

Du bør derfor ta stilling til om du har brukt for det utvidede minneområdet. Hvis ja, så gå for 64-bit. hvis nei, så er det fremdeles færre problemet med 32-bit versjonene av XP og Vista, selv om de nå har begynnt å bli ganske så bra. Hvis du skal velge 64-bit så må selvfølgleig prosessoren din ha 64-bit støtte, men det har så godt som alle prosessorer i dag.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det blir et helt annet spørsmål. Hva trenger du?

Om du ikke har spesielle behov eller må ha tilgang på spesielle avanserte funksjoner, så holder "home" pakken lenge. Den er vel også den billigste.

Om du er en avansert bruker og trenger skikkelig kontroll over acesskontroll og nettverk osv. så må du i såfall se på pro eller ultimate versjonene (men dersom du var avansert nok til å trenge disse funksjonene så ville jeg tro at du allerede hadde visst dette, derfor vil jeg i utgangspunktet annbefale home edition).

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

OEM versjonen er for pc-byggere, da du kjøper denne verjonen har du ikke rett på hjelp og service fra Microsoft. Derfor er den så billig.

Med mindre du har litt mer en basis kunnskper om Vista/ operativesystemer generelt anbefaler jeg å styre utenom en OEM.

Skal du oppgradere minnet i fremtiden ville jeg kjøpt Vista home premium 64 bit, da denne verjonen gir deg mulighet for å utvide ram'en ved behov.

:)

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar

Dersom du skal kjøpe ny pc er det dumt å betale ekstra for 64bit OS hvis du også må betale for 32bit (som følger med pcen). Ta heller kontakt med komplett, de kan sikkert legge inn 64bit i stedet for 32, så slipper du å betale dobbelt for det ;)

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Hvis komplett ikke legger inn 64 bits Vista for deg så trenger du uansett ikke kjøpe ny windows pga en Vista Premium key virker på både 32 og 64 bits i tillegg til forskjellige språk.

Kjører selv med en key fra 32 bits engelsk Vista Premium på 64 bits versjon

Lenke til kommentar

Den PC-en du linket til synes jeg ikke var så veldig balansert egentlig. 9800 GTX er et sykt bra kort, men kun 2 GB RAM og E6550 :thumbdown: . Synes heller PC-en skulle ha hatt E8400, 4 GB RAM og et litt dårligere skjermkort (8800 GTS 512 MB). Skal du sette inn et ekstra kort senere? Hvis ikke så trenger du ikke Nvidia chipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...