Gå til innhold

Styring av luft inn og ut av radiator

Anbefalte innlegg

Har registrert at de fleste ganske enkelt moterer radiator ett egnet sted og lar den blåse luft inn i kabinettet eventuellt drar luft fra innsiden.

Dette må da være langt fra optimalt.

Blåser man luften fra radiator inn i kabinettet blir den jo oppvarmet, dermed kreves mer luftstrøm og flere vifter for å trekke ut luften.

Trekkes luften fra kabinett er den noe oppvarmet før den skal kjøle radiator.

Er det noen som har, eller har sett løsninger der man styrer luft ut av kabinettet med kanal? Jeg har ikke funnet slike løsninger.

Kunne tenke med en løsning med radiator i bunn av kabinett og kanal som porter luften ut bak eller ut på siden, selvsagt kombinert med flere kjøenlokker i systemet. Dermed burde varmeutviklingen til luft i kabinettet bli minimal og behovet for kabinettkjøling bli sterkt redusert. Er jeg helt på villspor eller er det noe i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du er ikke på villspor, jeg har selv radiatoren i toppen av kab men jeg har delt av kabinettet innv med plexiglass i underkant av stforsyningen så har jeg et inntak på 100mm Ø over denne dette er koblet til en fleksislange som går til en ventil i veggen bak kab. Resultatet er at jeg tar inn KALD luft gjennom kanalen og denne går da ut gjennom toppen av kab (radiatorn) ingenting av denne kalde luften kommer i kontakt med resten av kabinettet og jeg risikerer dermed ikke kondensprob, men jeg får en meget god kjøling av vannet. :D:D

Lenke til kommentar
Nei du er ikke på villspor, jeg har selv radiatoren i toppen av kab men jeg har delt av kabinettet innv med plexiglass i underkant av stforsyningen så har jeg et inntak på 100mm Ø over denne dette er koblet til en fleksislange som går til en ventil i veggen bak kab. Resultatet er at jeg tar inn KALD luft gjennom kanalen og denne går da ut gjennom toppen av kab (radiatorn) ingenting av denne kalde luften kommer i kontakt med resten av kabinettet og jeg risikerer dermed ikke kondensprob, men jeg får en meget god kjøling av vannet. :D  :D

Aha, så _det_ var grunnen til at jeg skulle hatt full-tower kabinett. :roll:

Lenke til kommentar

En slik løsning du etterlyser, har jeg benyttet meg av i en rekke kabinetter, alle i miditower-utførelse.

Utgangspunktet er som du nevner, en radiator montert liggende i bunnen av kabinettet, over et passende luftinntak i bunnen.

En kanal i plexi forbinder radiatoren med en 120mm vifte, montert i front på kabinettet. En slik kanal kan lages relativt enkelt, og behøver strengt tatt ikke være 100% tett.

Derved oppnås nettopp det du nevner; God kjøling med tilførsel av kaldluft fra gulvet, og ingen oppvarming av kabinettet. Har benyttet en slik løsning på flere forskjellige kabinetter, men ikke alle egner seg like godt.

Et annet men kanskje ikke full så synlig poeng, er at man ved en slik løsning også oppnår en optimal / bedre luftgjennomstrømning i radiatoren!

En direktemontert vifte vil alltid i noen grad ha en blindsone under senteret på vifta, og dermed vil luftgjennomstrømningen i radiatoren reduseres i denne blindsonen. En "kanal-løsning" vil derfor som regel gi deg en noe lavere vann- CPU-temperatur også.

Lenke til kommentar
bilder?? :)

Joda, noen finnes fortsatt! Men mistet dessverre en rekke detalj-fotos av en slik løsning i bl. a. et Chieftec- og Aopen-kabinett, i en solid diskkrasj i fjor sommer. IBM-disker du vet.....

Sender du meg en PM m. mailadressen din, alternativt en mail, så skal du få noen bilder i alle fall!

Lenke til kommentar
En slik løsning du etterlyser, har jeg benyttet meg av i en rekke kabinetter, alle i miditower-utførelse.

Utgangspunktet er som du nevner, en radiator montert liggende i bunnen av kabinettet, over et passende luftinntak i bunnen.

En kanal i plexi forbinder radiatoren med en 120mm vifte, montert i front på kabinettet. En slik kanal kan lages relativt enkelt, og behøver strengt tatt ikke være 100% tett.

Derved oppnås nettopp det du nevner; God kjøling med tilførsel av kaldluft fra gulvet, og ingen oppvarming av kabinettet. Har benyttet en slik løsning på flere forskjellige kabinetter, men ikke alle egner seg like godt.

Et annet men kanskje ikke full så synlig poeng, er at man ved en slik løsning også oppnår en optimal / bedre luftgjennomstrømning i radiatoren!

En direktemontert vifte vil alltid i noen grad ha en blindsone under senteret på vifta, og dermed vil luftgjennomstrømningen i radiatoren reduseres i denne blindsonen. En "kanal-løsning" vil derfor som regel gi deg en noe lavere vann- CPU-temperatur også.

Bøyer du til plater og limer med silicon eller bruker du andre metoder til å bygge kanalen?

Lenke til kommentar

Du gjetter stort sett riktig, bortsett fra silikonliminga. Men silikon kan helt sikkert brukes!

I mitt første "prosjekt" lagde jeg kanalen ved å bøye 3mm plexi over en passende gryte, og sagde til sideveggene i en passende bue. Det bøyde lokket ble festet til sideveggene vha små pålimte plexi-biter som ble gjenget opp med 3mm.

Lokket ble på forhånd varmet opp i stekeovnen til ca 90-100grader, slik at det var lett å forme over gryta.

Men så komplisért er det ikke nødvendig å gjøre det!

Pkt.1: Det holder lenge med 1mm plexi, som er vesentlig lettere å forme / bøye.

Pkt.2: Sager du til sideveggene først, (i et noe tykkere materiale), så er det lett å legge det 1mm lokket over sideveggene. Bruk gjerne silikon, men fest lokket med tape samtidig. Tapen kan fjernes når silikonen har herdet.

Du får bilder etterhvert, men foreløpig ligger disse på en disk jeg ikke har montert! :(

PS: U got mail!

Lenke til kommentar

Joda, vi gjør nok sikkert det, vi som har vært med en stund! :)

Og så lenge spørsmålene er saklige og fornuftige, så får du / dere som regel vettuge svar også, og attpåtil henvisning / linker til tidligere omtale av samme tema.

Det kan vel neppe skade?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har et Chieftech Dragon midi tower og vil montere radiatoren i toppen av kabinettet. Bør jeg montere viftene slik at de blåser lufte fra utsiden av kabinettet og inn eller slik at de blåser luft fra innsiden av kabinettet og ut? Jeg har 2 kabinett viften fra før, men de er ikke i bruk fordi jeg vil ha en stille pc.

Lenke til kommentar
Jeg har et Chieftech Dragon midi tower og vil montere radiatoren i toppen av kabinettet. Bør jeg montere viftene slik at de blåser lufte fra utsiden av kabinettet og inn eller slik at de blåser luft fra innsiden av kabinettet og ut? Jeg har 2 kabinett viften fra før, men de er ikke i bruk fordi jeg vil ha en stille pc.

Du bør montere de slik at de hverken trekker eller blåser luft fra resten av kabinettet. Vifter og radiator bør være isolert fra resten.

Skal vi tro Skrue, og det skal vi jo, bør du montere viftene i den ene enden av en kanal og radiatoren i den andre enden. Det gjør at man ungår blindsoner rett under viftesenter.

Har nettopp skaffet meg pleksiglass og avkapp fra 10x100 kobbeskinner så nå blir det snart vannkjøling på det meste i maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg har temperaturstyrt strømforsyning og ellers ikke så varmt kabinett så jeg monterte radiatoren min med 1 stk 120mm vifte i taket.

Luften som kommer fra denne radiatoren er temmelig varm (35-45 grader ca) så bedre å få denne ut fremofro å stappe kabinettet fullt med varm luft.

I tillegg til den 120mm på 7 volt så har jeg 2 80mm vifter i front på sakteste stille med LianLi kabinett-regulatorsaken.

Ut over dette har jeg kun de 2 viftene i strømforsyningen som surrer og går etter temp (dvs alltid rolig hastighet.)

Pass på at hullet du lager i taket passer til radiatoren. Jeg forsøkte først å kun benytte meg av det hullet til 80mm viften som er der fra fabrikken, men det hullet ble for lite med det som resultat at jeg måtte ha kabinettet åpent for at temperaturen skulle holde seg nede.

Viften jeg har på radiatoren er en papst som på 12 volt har støynivå på 26db. MEn kjører den på 7 volt så den klarer jeg ikke å legge merke til.

Lenke til kommentar

Hvor kjøper du plexiglass og hvor mye betaler du? Hos den lokale byggmakeren tar de ca 1100,- pr m² :evil:

Lenke til kommentar

Hm, det hørtes unektelig dyrt ut!

Har du forhørt deg hos en glassmester? Antagelig får du plexi´n noe rimeligere der.

En annen ting; Du behøver ikke bruke tykke materialer, gå gjerne ned til 1,5mm tykkelse eller mindre! Desto billigere blir det, og lettere å forme også.

Sjøl er jeg i den heldige situasjon at jeg får raska til meg litt plexi / lexan her og der, i forb.m. jobben. 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...