Herr Brun Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Dessuten, bevegelsesbanen blir ALLTID bedre med frivekter. Du trenger ikke trene med kort bevegelsesbane selv om du trener med frivekter. Det finnes ingen fornuftige grunner til å trene med maskin, unntatt uvitenhet og dumhet. Kanskje om man har spesielle skader, men i de fleste slike tilfeller (dårlige knær etc.) er det fortsatt MYE bedre å trene med frivekter. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Muskeldiskusjonen er egentlig ikke så interessant, fasiten finner du i MyoRevolution-tråden uansett. Når det gjelder frivektdisksujonen er jeg enig i at frivekter er å foretrekke, men programmet han kjører nå fungerer tydeligvis, og om han ikke har noen veldig kompetente folk til å vise han hvordan mark og bøy skal utføres, kan han fort ende opp med ryggplager og miste lysten til å trene. Et godt råd i utgangspunktet, men når jeg ser hvordan de fleste faktisk utfører markløft og knebøy er jeg ikke alltid sikker på at det er det beste rådet å gi, med mindre man kan følge opp personen grundig og sørge for at han lærer teknikken skikkelig. Det viktigste for trådstarter er uansett å oppnå økt muskelmasse (og økt forbrenning). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Ingar: Om en har tilgang til videokamera og stativ kan en filme seg selv når gjør øvelsene, og poste dette på treningsforum.no eller sende det til en erfaren fyr på nett (veldig mange veldig flinke folk er veldig glad i å hjelpe nybegynnere). Det er faktisk ikke vanskelig å lære seg korrekt teknikk. Trådstarter er tydeligvis motivert og flink til å følge opp planen for å oppnå de målene han har satt seg, så jeg tviler ikke et sekund på at han skal kunne klare å lære seg korrekt løfteteknikk. Han sier jo selv at han ikke vil ha "bolemuskler". Da er det mye bedre å kjøre tunge baseøvelser, slik at hele kroppen får trening, inkludert kjernemuskulatur og annen viktig støttemuskulatur. Dessuten er det skadeforebyggende. De fleste skader skjer i hverdagen (eventuelt mens man driver med sport), og ikke under styrketrening. Knebøy, markløft og roing forebygger skader på bein og rygg, som jo er det vanligste å skade. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Ja da, det forebygger skader så lenge de kjøres *korrekt*, ellers ikke. Om han filmer teknikken sin, får fornuftige tilbakemeldinger og justerer teknikken deretter har jeg ingen innvendinger, men poenget mitt var at svært få faktsik gjør det. Men for all del, vi er enige, men om trådstarter finner ut at han vil gå over til frivekter (som er en fornuftig tanke) vil jeg presisere at riktig teknikk er alfa og omega. Om trådstarter ønsker å starte med markløft er denne artikkelen (tre deler - google deg til part 2 og 3) http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1582703 gull verdt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå