terjeklem Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Hører mange sier at kit objektivet (18-55 mm) til 400D er dårlig. Lurer derfor på å bytte ut dette med ett tilsvarende fra Tamron eller Sigma (koster vel rett over 3000 kroner og fått bra tester). Lurer imidlertid på hvor stor forskjell det er på objektivene (skjønner at lysstyrke er en vesentlig faktor her). Finnes det noen tester som sammenligner slike objektiver mot hverandre og gjerne har noen eksempel fotografier som viser forskjellene? edit: Rettet opp fra 17 til 18 på kitobjektiv Endret 10. mai 2008 av terjeklem Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Mener du 18-55 og i såfall hvilken modell? 17-55 er ikke kitobjektiv. På http://www.photozone.de finner du oversiktlige og ganske gode tester. Lenke til kommentar
terjeklem Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Mener du 18-55 og i såfall hvilken modell? 17-55 er ikke kitobjektiv. På http://www.photozone.de finner du oversiktlige og ganske gode tester. Ja, 18-55 3,5-5,6 uten IS var det på kitobjektivet. Takk for linken, men tenkte mere på om det finnes noen like bilder tatt med kitlinse og f.eks Tamron 17-50 2,8. Slik at man enkelt kunne sammenligne objektivene? Endret 10. mai 2008 av terjeklem Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Var kanskje ikke akkurat dette du spurte etter,men er kansje greit å ta med dette objektivet i vurderingene. Canon 18-55 med IS det koster ca.1600.- Det er et veldig mye bedre objektiv en det uten IS. Da det har IS så kan du normalt blende ned et par hakk. Men f2.8 blir jo mer lyssterkt en 18-55 IS. Lenke til kommentar
akle Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Er det noen ander fordeler med Canon 18-55 IS en det uten hvis man ikke tenker på IS'en Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Jeg har samme kamera, og har nettopp kvittet meg med kit'n. Kjøpte en Tamron 17-50 f2,8 og er strålende fornøyd så langt. Ta en titt på denne tråden. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Er det noen ander fordeler med Canon 18-55 IS en det uten hvis man ikke tenker på IS'en Alt sett bort fra plastrøret som holder sammen glass-stykkene er totalt oppgradert. Dataene er de samme, men ellers er objektivet helt nytt. Asfæriske elementer, annerledes optisk konstruksjon, sirkulær blender - det er vel omtrent alt. Selv plastrøret virker mer seriøst. Det er faktisk det kit-objektivet som har høyest oppløsning i den klassen. Det matcher faktisk 17-85mm IS mht målbar oppløsning. MTF forteller ikke hele sannheten, men lyver i alle fall ikke. Jeg synes det er skikkelig sleipt av Canon at de ikke timet lanseringen med min panikk i forkant av Afrika 2005. Ikke at jeg ikke er fornøyd med min Sigma, men denne er jo mye grommere. Jeg hadde kanskje valgt å kjøpe en slik zoom, for jeg er mer interessert i å bruke fastoptikk. Derfor trenger jeg bare en normalzoom som er skarp nok til å dekke inn lite brukte brennvidder. Dessverre er min Sigma i grenselandet for hva jeg anser som skarpt nok, men Canon med IS er over den grensen. Forskjellen er likevel litt for liten til at den rettferdiggjør et skifte for meg, men for en som har EF-S 18-55 uten IS så er den et stort skritt fremover. Spørsmålet er hvor bra optikk du føler at du trenger. For de fleste holder det faktisk med nevnte normalzoom. Trenger du liten dybdeskarphet så kan du senere kjøpe et skikkelig godt portrettobjektiv i området 50 til 85mm. Har du null interesse for fastoptikk, og ønsker stor blender for å få fin uskarp bakgrunn til portrettene dine, så kommer du ikke unna Tamron 17-50/2,8 eller Sigma 18-50/2,8. De er likeverdig gode zoomer som dekker nesten ethvert behov du skulle ha, sett bort fra lang tele eller ultravidvinkel. Det er langtfra så mange som virkelig trenger slike brennvidder, men det er mange som tror de har behov for det. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Er det noen ander fordeler med Canon 18-55 IS en det uten hvis man ikke tenker på IS'en There were a few moments when I considered not to publish the results due to "political correctness" because to date it was a quite absurd thought that such a cheap, or better "affordable", lens can perform this good and I'm sure that some will not believe the findings even though they're supported by the published field images. Anyway, the resolution capabilities of the Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS is nothing short of amazing. http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EO...-report--review Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå