Gå til innhold

Pentax DA serien, brukererfaringer osv.

Anbefalte innlegg

Om eg tolker teksten SDM som står på DA 17-70 med at det kun er motor i objektivet, trur eg også at den nye DA*55/1.4 vil kun ha motor i objektivet. Merkinga er annaleis enn det som er på dei andre DA* objektiva. Om dette er rett, vil nok det muligens vere en prisreduserande sak. Trur nok og at prisen vil ligge på mellom 5 og 6 høvdinger.

Vedlagt bilde er saksa frå denne tråden hos dpreview. http://forums.dpreview.com/forums/readflat...essage=26611037

post-107854-1211397295_thumb.jpg

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan virke som om Pentax faser ut støtte for gamle hus. Det er hvertfall bra at det ser ut som fremtidige objektiver kommer til å få SDM. Å fase ut støtte for hus er antakeligvis noe kontroversielt, men i utgangspunktet bedre enn det motsatte, å fase ut støtte for eldre objektiver (Nikon m/ Dx0-serien). Hus vil de fleste bytte ut uansett, og objektiver som DA* 55mm f/1.4 er neppe høyaktuelt for personer som sitter på relativt gamle hus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Om eg tolker teksten SDM som står på DA 17-70 med at det kun er motor i objektivet, trur eg også at den nye DA*55/1.4 vil kun ha motor i objektivet. Merkinga er annaleis enn det som er på dei andre DA* objektiva. Om dette er rett, vil nok det muligens vere en prisreduserande sak. Trur nok og at prisen vil ligge på mellom 5 og 6 høvdinger.

Vedlagt bilde er saksa frå denne tråden hos dpreview. http://forums.dpreview.com/forums/readflat...essage=26611037

post-107854-1211397295_thumb.jpg

I følge denne tråden http://www.pentaximaging.com/footer/news_m...icleId=10527486 ser det ut som eg har synsa rett.. :blush:

Despite the great advantages of our SDM autofocus systems, we will continue to develop both SDM and body-based focus systems. In fact, different types of lenses have different requirements. For example, our unique Limited lenses are often so compact that there is no space for an SDM autofocus motor. Until time and technology present other options, we will continue to develop both types of autofocus systems.

Remark: Current DA* lenses (16-50mm, 50-135mm, 200mm and 300mm) contain both SDM and body-based focusing. While we will continue to develop lenses for each type of autofocus system, we will also phase out lenses that support both types of focusing simultaneously. Due to issues of cost, development timeframe and other factors, in the future, PENTAX lenses will either support SDM focusing or body-based focusing, but not both.

Lenke til kommentar

Og dette igjen betyr vel at så lenge Pentax beholder de kompakte Limited objekivene vil de fortette å produsere kamerahus som støtter både skru-AF og SDM.

Mange har frykta at skru-AF vil bli faset ut på husene, men den frykten er nok ubegrunna i overskuelig framtid. Pentax beholder altså sine stolte tradisjoner på bakoverkompatibilitet på eldre optikk.

Sitatet ditt stammer forøvrig fra pressemeldingen til DA 17-70/4. Jeg hadde et vist håp om at den skulle få værtetting siden Chasseur d'Images har påstått at den ville få det. Det viste seg dessverre å være feil. Veiledende pris blir 600$, og leveringen starter i juli.

EDIT: Skrivefeil

Endret av fototim
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Er det noen her som har brukt DA 17-70? Jeg kommer nok ikke til å kjøpe den med det første, men jeg ble litt nysgjerrig av å lese photozone-review hvor det nevnes at den har "rask af" og hvor 16-50 har "ikke spesielt rask af". Et av de vanlige punktene folk klager på pentax mer jo af-hastighet, så hvordan arter denne seg i virkeligheten vs andre Pentax-objektiv?

Det er mange som har hevdet at kamerahusene ikke klarer å fokusere raskere, men i så fall er det jo litt rart at pz har forskjellig oppfatning av hastighet på de to objektivene.

Lenke til kommentar

Jeg var innom Japan Photo i Ski, og de hadde 17-70 inne. Jeg testet ikke AF veldig mye (og jeg har ikke mye sammenligningsgrunnlag), men virket god og rask. Mye takket være at den kun har SDM-fokus (KAF3-fatning), og ikke har skruefokus i tillegg (slik som 16-50 og 50-135).

Problemet med Pentax er vel egentlig ikke hastigheten, men at den først fokuserer, og deretter finjusterer. Jeg har ikke AF som noe stort klagepunkt, men det har kanskje med mine bruksområder å gjøre.

Er selv ganske så nysgjerrig på 17-70, og følelsen var svært god. Bildekvaliteten blir vanskelig å bedømme ut fra mine raske testskudd av butikksjefen og diverse annonser, under lys som ikke kan sies å være særlig optimalt. Likevel, om jeg klarer å skille mellom bløthet i bildene og bevegelsesuskarphet, er det nok vinneren av potten i min lommebok. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...