Gå til innhold

Pentax DA serien, brukererfaringer osv.

Anbefalte innlegg

For tida dukker det opp mye interesant optikk fra Pentax. Så jeg tenkte det kunne være interesant å samle uike brukerefaringer og eventuelle tester i en tråd. Altså en form for referansetråd for potensielle kjøpere. Jeg foreslår at vi forsøker å avgrense den til DA serien. Når det gjelder DA* serien og DA Limited har jeg allerede oppretta to tilsvarende tråder:

Pentax DA* proffzoomer - tester, brukererfaringer etc.

Brukererfaringer for ny Pentax fast teleoptikk

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Bildene er testet på en K20d, og er hentet fra denne testen

Egentlig ganske stor forskjell i mine øyne.

Jepp. Stor forskjell, svært stor.

Så kan vi spørre oss hvor mye som skyldes samplevariasjoner og hvor mye som skyldes endra optisk formel. Jeg er redd det om det dreier seg mye om det første i dette tilfellet.

Jeg har ikke sett bilder som bekrefter det, men har lest rapporter som sier at den nye er lik eller dårligere enn orginalen. Personlig tror jeg at den nye er en reell forbedring, men ikke alltid så radikalt som disse eksemplene tyder på.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hvis det ikke kom klart fram for noen ang. bildene over her:

A cropped foliage shot from the edge of the image shows the most striking area of difference:
Bumper denne til å vise forskjellen mellom kitlinsene som Pentax tilbyr idag:

[bILDE]

Den gamle Pentax 18-55mm AL

[bILDE]

Den nye Pentax 18-55mm ALII

Bildene er testet på en K20d, og er hentet fra denne testen

Egentlig ganske stor forskjell i mine øyne.

Jeg må si jeg er veldig i tvil om jeg skal gå for kit og finne ut hva jeg trenger eller satse litt på objektiver med en gang. Enkelt :p

Lenke til kommentar
Noen som vet når Pentax 60-250mm f4, Pentax 17-70mm f4 og 55mm f1.4 kommer, og er det noen som tør å gjette pris?
Vet ikke noe mer om når de kommer, men jeg vil gjette på at 60-250 blir liggende i samme området som Sigma 100-300, rundt 9-11000 kr (i hvert fall på markedet). 17-70 er ventet å ligge i samme området som 16-45, så rundt 4000 kr anslår jeg for den. 55mm f/1.4 burde være en forholdsvis grei konstruksjon, og burde være langt rimeligere enn f.eks. 85mm f/1.4, jeg vil anslå prislapp rundt 5000 kr, noe mer enn 50mm f/1.4 pga. værtetning (antakelig) og SDM, samt at det er et proffobjektiv.
Lenke til kommentar
17-70 er ventet å ligge i samme området som 16-45, så rundt 4000 kr anslår jeg for den.
I følge en test i Chasseur D'images (hovedpunktene i denne testen gjengis i denne tråden)), så får dette objektivet værtetting. En virkelig god nyhet, om det stemmer. Det vil gjøre full værtetting tilgjengelig i lavere prisklasse enn det vi er vant til. Et slikt objektiv vil kunne bidra sterkt til å gjøre Pentax til merket for naturfotografer.

Jeg håper selvfølgelig at eventuell værtetting ikke gjør særlige utslag i prisen, men det kan nok dra den opp noe i forhold til det k-ryeng antyder.

Lenke til kommentar
Jeg håper selvfølgelig at eventuell værtetting ikke gjør særlige utslag i prisen, men det kan nok dra den opp noe i forhold til det k-ryeng antyder.
Kanskje, men samtidig er prisen jeg har antydet allerede i overkant av konkurrerende objektiver, som Nikon 18-70, Sigma 17-70 etc. Jeg tror ikke Pentax kan tillate seg å prise objektivet særlig over 4000 kr dersom de skal selge noen av disse. Blir det priset noe særlig høyere, velger folk i stedet DA* 16-50, og får proffoptikk i samme vendingen.
Lenke til kommentar

k-ryeng.

De kan ikke øke mye i forhold til 16-45, for da blir avstanden til 16-50 for kort. Den er jeg enig i.

Om dette med værtetting stemmer håper jeg inderlig at Pentax griper muligheten som ligger i det. En mulighet til virkelig å kunne profilere seg i et stort markedssegment.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Noen som vet når Pentax 60-250mm f4, Pentax 17-70mm f4 og 55mm f1.4 kommer, og er det noen som tør å gjette pris?
Vet ikke noe mer om når de kommer, men jeg vil gjette på at 60-250 blir liggende i samme området som Sigma 100-300, rundt 9-11000 kr (i hvert fall på markedet). 17-70 er ventet å ligge i samme området som 16-45, så rundt 4000 kr anslår jeg for den. 55mm f/1.4 burde være en forholdsvis grei konstruksjon, og burde være langt rimeligere enn f.eks. 85mm f/1.4, jeg vil anslå prislapp rundt 5000 kr, noe mer enn 50mm f/1.4 pga. værtetning (antakelig) og SDM, samt at det er et proffobjektiv.

5000 kr for 55mm? Det synes jeg var litt dyrt :p Andre tilsvarende objektiver (uten motor og værtetting) koster jo mye mindre link :hmm:

Lenke til kommentar
5000 kr for 55mm? Det synes jeg var litt dyrt :p Andre tilsvarende objektiver (uten motor og værtetting) koster jo mye mindre link :hmm:
Skjønner godt hva du mener, men jeg tror du til e viss grad sammenligner epler og bananer her. DA* 55 blir et profesjonelt objektiv, med profesjonell byggekvalitet pluss værtetting. Noe helt annet enn mange av de treffene du har fått, som er helt allrighte saker, men allikevel en anne klasse.

Jeg håper og tror at det etter hvert vil komme lyssterk fastoptikk i mer konsumentklasse. I så fall vil de få mer sammenlignbar pris.

Lenke til kommentar

Tja...

Jeg vil ikke kalle det direkte billig.

Men nå er 55'en et * objektiv, og da blir prisen oftest deretter. Videre er jo tankegangen til Pentax at dette skal erstatte/tilsvare 85mm, og dermed være et 'portrettobjektiv'. Og ser man da på tilsvarende ligger prisen litt høyere enn 5000, for å si det slik ;)

Det ser hvertfall ut som om at det er slik tankegangen til Pentax er for tiden. DA* 16-50 = 24-75, DA* 50-135 = 75-200, DA* 30 = 'normal objektiv', tilsvarende 45mm (~50mm), og DA* 55 = 82 (85).

Så det kommer jo an på hvor du ønsker å legge deg hen.

Det er fremdeles mulig å kjøpe FA 50/1.4 ~ 2200kr.

Det er mange som har klaget over at Pentax har manglet optikk tilsvarene Canon's L optikk osv, det er her Pentax nå setter inn støtet, samt at de fyller opp med litt 'vanlig' DA optikk.

Så jeg syns ikke at prisen er direkte dyr, men det er ikke billig heller. Tror nok ikke det er et objektiv som er 'ment' til alle for å si det slik.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Man betaler som vanlig et premium for høykvalitet (Canons L-serie kan sammenlignes med DA*), og nytten man får tilbake er avtakende per krone. FA 50mm f/1.4 har vært ganske godt priset en stund, jeg er ikke sikker på om den beholdes men om den forsvinner er det et lite problem med billig lyssterk fastoptikkk (DA 40mm ltd er prist ok men relativt treg). Og 30mm som er på utviklingskartet, også designert med *, blir neppe noe budsjettobjektiv det heller.

Lenke til kommentar
Og 30mm som er på utviklingskartet, også designert med *, blir neppe noe budsjettobjektiv det heller.
Det blir det neppe, men forhåpentligvis ikke nevneverdig over Sigma 30mm f/1.4 i pris - og det kan presse prisen på Sigmaen også... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Og 30mm som er på utviklingskartet, også designert med *, blir neppe noe budsjettobjektiv det heller.
Det blir det neppe, men forhåpentligvis ikke nevneverdig over Sigma 30mm f/1.4 i pris - og det kan presse prisen på Sigmaen også...

Jeg sjeler til DA 35mm makro, når jeg tenker pris på dette. 30mm har og arbeidstitteln DA* på roadmapen. Så et sted mellom 3200 som Sigmaen koster og 3800 som DA 35mm makro koster er kanskje ikke så galt.

Over 4000 bør de i hvert fall ikke gå.

Lenke til kommentar

Tja, jeg tror nok prisen blir høyere enn Sigma sin. Se på FA 31mm f/1.9 Ltd. Et meget godt kvalitetsobjektiv i metall og med nærmest legendestatus, noe som driver prisen opp. Litt over $800 i US, ca 9500 i Norge. Jeg vil ikke tro det blir noe dyrere, men det vil være en markant prisforskjell fra Sigmaen.

Hvis dette blir f/1.4 kan det bli meget dyrt. Canons 35mm f/1.4 L koster vel rundt 11 store i Norge, ikke helt sammenlignbart (spesielt ettersom man ikke vet så mye om dette objektivet), men verdt å huske på.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Hvis dette blir f/1.4 kan det bli meget dyrt. Canons 35mm f/4 L koster vel rundt 11 store i Norge, ikke helt sammenlignbart (spesielt ettersom man ikke vet så mye om dette objektivet), men verdt å huske på.
Joda, men må også huske på at det blir et crop-objektiv, som i første rekke skal erstatte en 50mm. Jeg tror faktisk de vil legge seg på nivå med Sigma heller enn 31mm f/1.8. Noe over blir det nok, men at vi kan se den til godt under 5 lapper i Norge ser jeg ikke bort fra.
Lenke til kommentar
Joda, men må også huske på at det blir et crop-objektiv, som i første rekke skal erstatte en 50mm. Jeg tror faktisk de vil legge seg på nivå med Sigma heller enn 31mm f/1.8. Noe over blir det nok, men at vi kan se den til godt under 5 lapper i Norge ser jeg ikke bort fra.
Igjen håper jeg du har rett. Mye fordi jeg ser de samme markedsmulighetene her som for en værtett 17-70/4.

Kanskje et enda sterkere potensiale i disse, siden * indikerer noe tilsvarende Canon sin L serie. Greier Pentax å tilby det i den prisklassen du antyder, så vil de slå kunne knock out på Canon , og det på hjemmebane. Dette er tanker som får et Pentaxhjerte til å banke raskere :)

Jeg blir rent lyrisk her.

Det finnes ikke dårlig vær, bare uegnet utstyr,

bruk Pentax.

Eller

Regn og yr, krever egnet utstyr,

bruk Pentax.

Dette sammen med en huldrevakker dame i en übernorsk foss ;)

Kommer til å selge som nyhakka møkk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...