AndersT2 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Jeg har Mist sin 600w PSU. Og har akuratt bestilt Gigabyte sitt GA-X48-DQ6 hovedkort og en Intel Q6700 CPU. Denne ser ut til å trenge 8 pins CPU kontakt, noe jeg ikke er sikker på at jeg har. Kommer den standard med Misten, eller må jeg kjøpe noe i tillegg. Eller var alle kabelene i den avtagbare? Orker ikke å kople ned alt for å åpne å sjekke enda. EDIT: I følge Microplex sine sider så har Rev 3 både 4 og 8 pins fastmontert. Men jeg har en meget tidlig versjon, tipper rev 1. Endret 10. mai 2008 av AndersT2 Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Du kan uansett bruke en 4 pins på et 8 pins HK, selv om det er anbefalt med 8 pins til 8 pins... Har vel noe med at CPU skal få nok strøm, og i verste fall kan du oppleve ustabil PC... Men om du ikke har tenkt å klokke tror jeg ikke det er et stort problem... Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Jeg tok å bestilte en 8 pins kabel for sikkerhetskyld, håper Microplex ikke bruker for lang tid i disse flytte dagene. Takk for svar. Da kan jeg i hvertfall få kjørt PCen hvis kabelen skulle drøye. Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Om jeg har skjønt det rett, så vil du jo ikke få noe mer strøm vi den 4-pins kabelen selv med en 8 pins omformer... Med mindre PSUen din er modulær og du bytter hele kabelen? Poenget er vel at det ikke har noe for seg med en 4-pins til 8-pins da de 4 ekstra lederene henter strøm fra de 4 eksisterende lederene... Men mulig jeg tar feil og at det faktisk hjelper med en slik omformer Sikkert noen andre som kan mer om akkurat dette!!! Edit: Ok, sjekket litt og virker som Misten din er modulær, så da er jo alt i skjønneste orden Endret 10. mai 2008 av Duckhunter Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Jeg bytter hele kabelen ja, har vist en 8 pins utgang jeg brukte en gang når jeg kjørte SLI. Like greit å få brukt den også. Å bare splitte en 4 pins til 8 pins vil nok ikke hjelper mer enn å bare få strøm på de 4 siste pinnene. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Koble til 4pins pluggen du, det fungerer helt fint - det er en grunn til at det sitter et lokk over kontakta som du må ta av hvis du skal bruke 8pins plugg. Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Et lokk? Har aldri sett et lokk over den kontakten på noen av de hovedkortene jeg har hatt!! Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det sitter et svart plastlokk som dekker halve 8 pins kontakta på alle Gigabyte kort som har 8 pins kontakt - hvis det ikke satt der på ditt har det enten falt av eller noen har fjernet det. Det spiller ingen rolle, den sitter der for at det skal være enkelt å se hvor 4pins pluggen skal sitte. Gigabyte anbefaler bruk av 8 pins plugg ved bruk av CPU som drar mer enn 130W. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Det ser ut til at CPUen jeg får tar 95W, så da burte 4 pins holde, men kabelen er frigjort for plukk så da er det like greit å bruke den når jeg får den Får Intel Q6700 Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det sitter et svart plastlokk som dekker halve 8 pins kontakta på alle Gigabyte kort som har 8 pins kontakt - hvis det ikke satt der på ditt har det enten falt av eller noen har fjernet det. Det spiller ingen rolle, den sitter der for at det skal være enkelt å se hvor 4pins pluggen skal sitte.Gigabyte anbefaler bruk av 8 pins plugg ved bruk av CPU som drar mer enn 130W. Okey, nå har jeg stort sett bare vært borti ABIT, så er vel derfor jeg ikke har sett dette lokket da... uansett så er 4-pinskotakten laget sån at det ikke går å sette den feil i et 8-pins hovedkort, så skulle jo ikke by på noen større problemer uansett AndersT2: Er jo greit å ha en 8-pins uansett nå som den er bestilt, så er du i alle fall sikret at CPU får nok strøm, og i alle fall om du har tenkt å klokke den... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hvordan skal egentlig et "korrekt" adapter --> 8pin 12V EPS forresten kobles/se ut? Har sett misnt tre forskjellige, som alle benytter ulike tilkoblingsløsninger; 1 stk. 4pin molex --> 8pin EPS 2 stk. 4pin molex --> 8pin EPS 1 stk. 12V 4pin --> 8pin EPS Alle disse fungerer vel på et vis, men noe sier meg at nr.2 er mest "riktig"? Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 ja, om du ikke har modulær strømforsyning og kan bytte ut hele kabelen, så vil jeg nok tro at nr. 2 er det beste alternativet. Får jo strøm fra to individuelle 4-pins molexkontakter isteden for en dobling av ledere fra en 4 pins til 8 pins... Men da lurer jeg jo litt på om strømforsyningen vil starte i det hele tatt da den tiltenkte 4-pins kotakten ikke er tilkoblet HK?? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Enda etpar par varianter av adaptere; 1 stk. 4pin (P4)12V + 1 stk. 4pin molex --> 8pin EPS 4 stk. 4pin molex --> 8pin EPS (snodig sak) Finnes det ikke noe "vedtatt standard" der ute eller? dvs. noe ATX specs./ISO elns. som "bestemmer" hvordan en slik adapter "skal" være"? Utbudet av forskjellige adaptere virker mildt sagt "kaotisk" Endret 12. mai 2008 av Mekanicus Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Saken er at det ikke er nødvendig med adapter. 4-pin passer kun et sted i 8-pin, så det holder å sette den rett i. Kjører 3 hard-disker og en Q6600 @ 3,6GHz med en 400W Fortron Source som har "kun" 4-pin, og opplever ingen problemer. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Hvordan skal egentlig et "korrekt" adapter --> 8pin 12V EPS forresten kobles/se ut? Har sett misnt tre forskjellige, som alle benytter ulike tilkoblingsløsninger; 1 stk. 4pin molex --> 8pin EPS 2 stk. 4pin molex --> 8pin EPS 1 stk. 12V 4pin --> 8pin EPS Alle disse fungerer vel på et vis, men noe sier meg at nr.2 er mest "riktig"? ja, om du ikke har modulær strømforsyning og kan bytte ut hele kabelen, så vil jeg nok tro at nr. 2 er det beste alternativet. Får jo strøm fra to individuelle 4-pins molexkontakter isteden for en dobling av ledere fra en 4 pins til 8 pins... Men da lurer jeg jo litt på om strømforsyningen vil starte i det hele tatt da den tiltenkte 4-pins kotakten ikke er tilkoblet HK?? Det er nok alternativ 2 som er det beste men den er ikke noe bedre enn alternativ 1 så lenge man bruker 2 stk molex fra samme remse. Den må nok hente fra hver sin molex fra hver sin tråd lengre direkte fra strømforsyningen. Og man må huske på at den også er fra hver sin 12v rail fra PSUen. Ellers så er det nok like greit med nummer 1, mindre kabel salat. Og da er det nok like greit å kun bruke 4 pinsen som originalt følger med PSUen Endret 12. mai 2008 av AndersT2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå