Iren Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Vi fortsetter vår guide til musikkhistoriens greatest hits med 1800-tallets storslåtte romantikk. Les mer Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Det gode arbeidet fortsetter! Men jeg lurer på én ting. Ville ikke Erik Satie plasseres i denne perioden? Jeg tenker selvfølgelig på hans "Gymnopédies". Lenke til kommentar
Iren Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Takker og bukker. Satie kommer sterkt i del 3 sammen med Debussy, Ravel osv. Gled Dig. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Forslag: Vær konsekvent med å sette leveperiode på komponistene. Ellers en veldig god artikkel som dekker de fleste områder fra perioden. Lenke til kommentar
synsing Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Fin artikkel Liszt burde kanskje vært nevnt under pianoets glanstid, han var jo en av dem, for ikke å si DEN personen som "kjørte opp" og influerte pianoteknikk på en helt utrolig måte, samt startet med rene solopianokonserter. Endret 10. mai 2008 av firstperson Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 I alle dager, av en eller annen grunn har jeg gått glipp av dette her. Så nå har jeg to deler å kose meg med. Flott arbeid, kudos. Det er slikt som dette som vil få Kulturo til å skille seg ut Lenke til kommentar
Iren Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Angående Franz Liszt: Rett og slett en utrolig forglemmelse. Beklager den. Søk opp mannen på YouTube, folkens. Min personlige Liszt-favoritt er transkripsjonen av Berlioz´ Heksesabbat. Vet ikke hvor tilgjengelig denne musikken er på nett, men det anbefales å gjøre et søk. Lenke til kommentar
Henrik Salthe Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Angående Franz Liszt: Rett og slett en utrolig forglemmelse. Beklager den. Søk opp mannen på YouTube, folkens. Min personlige Liszt-favoritt er transkripsjonen av Berlioz´ Heksesabbat. Vet ikke hvor tilgjengelig denne musikken er på nett, men det anbefales å gjøre et søk. Men Liszt er jo ikke glemt, han har fått sitt eget avsnitt, til og med: http://www.kulturo.no/features/musikk/klas...-_del_2/51386/2 Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Poenget var vel at Liszt burde vært nevnt under "Pianoets glanstid". Lenke til kommentar
synsing Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Angående Franz Liszt: Rett og slett en utrolig forglemmelse. Beklager den. Søk opp mannen på YouTube, folkens. Min personlige Liszt-favoritt er transkripsjonen av Berlioz´ Heksesabbat. Vet ikke hvor tilgjengelig denne musikken er på nett, men det anbefales å gjøre et søk. Men Liszt er jo ikke glemt, han har fått sitt eget avsnitt, til og med: http://www.kulturo.no/features/musikk/klas...-_del_2/51386/2 Poenget var vel at Liszt burde vært nevnt under "Pianoets glanstid". Ja, var det jeg siktet til. Mens vi venter på del 3 og impresjonismen: Liszts "Fountains at Villa d'Este", et stykke som senere skulle inspirere impresjonisten Ravel: http://youtube.com/watch?v=ADQKl6adDgU Flotte saker Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 UÆÆ! Musikkorientering all over again! Oh, the horror! Lenke til kommentar
Speik Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Igjen en kjempefin artikkel, Iren. Fantastisk arbeid, gleder meg til del 3! Lenke til kommentar
Iren Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Takk, Speik. Det varmer. Lenke til kommentar
IselinF Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) Klassisk musikk tilføyer ofte en helt annen dimensjon av sjelefór enn hva moderne musikk kan. Det å gå på klaverkonsert i harmonien for eksempel er noe flere burde gjøre iløpet av et år, og artikler som denne inspirerer godt til å ta seg en tur ut for å enten kjøpe klassiske skiver eller dra på symfonikonsert. Også huskonserter med kulturskoler er noe helt annet å lytte til "sjeleløst ipod-musikk" (i sammenlikning da, altså.) Det er noe spesielt med klassisk, altså... Takk for guide som jeg skal nyte å lese! Endret 11. mai 2008 av IselinF Lenke til kommentar
IselinF Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Takker og bukker. Satie kommer sterkt i del 3 sammen med Debussy, Ravel osv. Gled Dig. Jippi! Favorittene mine. Nice! Blir bra som alltid når du skriver om dem. Romantisk musikk klinger best hos meg. hvor mange deler er denne på? Lenke til kommentar
Trommealvar Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Fortsatt bra tiltak, men et par ting jeg stusser litt over: Tchaikovski er jo kanskje aller mest kjent for sine symfonier (anført av Patetique-symfonien (nr. 6)). Kanskje litt pussig komponistvalg til dels, men det er jo kjempevanskelig å få dekket hele epoken, kunne kanskje ha vært enda litt mer utrfyllende... Alt i alt bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg