Gå til innhold

Spørsmål om Retymnon, Kreta

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise til Rethymnon i Kreta i slutten av Juni. Er det noen her som har vært der, og kan fortelle meg litt om stedet? Kanskje noen har noen bilder osv.

Jeg har sett masse på nettet, men hadde vært så bra å tasta med noen som har vært der og som jeg kan spørre om ting. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Jeg skal også til Rethymnon! Vi er en kompisgjeng som reiser i slutten av juni.

Jeg vet ikke så mye om plassen jeg heller, men har fått hørt litt fra andre som har vært der. Rethymnon skal vistnokk være en kjempeplass! Er ikke den plassen med mest liv, men etter hva jeg har hørt er det en av de bedre byene på Kreta. Mange flotte resturanter og utesteder og man har mulighet for å finne andre butikker enn kun suvenirsjapper og badeball-butikker. Jeg gleder meg virkelig til å reise!

-Tore

Lenke til kommentar

Heia!

Har vært 7 ganger på Kreta og alle på forskjellige steder, utenom Rethymnon (2 ganger) da det er det stedet jeg liker best! :)

Rethymnon har vel drøye 30000 innbyggere så noen stor by er det ikke.

Den ligger cirka 1 time fra Kretas gamle hovedstad Chania og noe lenger fra Kretas nåværende hovedstad, Heraklion.

Rethymnon har en milelang strandpromenade som strekker seg utover og vekk fra selve bykjernen. Denne promenaden er stappfull av hoteller i alle mulige varianter og fasjonger. Innimellom alle disse hotellene ligger små supermarkeder, barer og noen restauranter. Mange av disse hører til hotellene, men er fortsatt åpne for andre enn hotellets gjester. Når denne promenaden av hoteller og supermarkeder ender, fortsetter bare stranden milelangt bortover, så langt øyet kan se!

Langs strandpromenaden finnes det mange vannsportsaktiviteter, som Bananaboat, paragliding etter båt, vannscooterkjøring m.m.

Vær litt obs på at Rethymnon ikke ligger inne i noen bukt som mange av de andre greske middelhavsperlene, men rett ut mot det mektige middelhavet. Dette fører til at det blåser endel der, og noen ganger blir stranden stengt. Siste gangen jeg var der forsvant stranden bokstavlig talt. Bølgene slo først vekk den ene raden med solsenger før de i løpet av dagen tok med seg tre-fire rader til oppover. Dette kan også være litt artig. Man ligger i sola på en av byenes million solsenger og slapper av med ei god bok eller ei norsk avis, og plutselig forsvinner man med vannet utover :) Artig opplevelse. Hehe.

På den andre enden av denne strandpromenaden ligger selve Rethymnon City. Her finner du alt fra restauranter, butikker, barer, gatekjøkken, diskotek... You name it :)

Den, etter min mening, vakreste delen av byen finner man langs den gamle havna. Den venetianske havn. Her er det en rekke med restauranter langs bryggekanten, hvor man kan få i seg et nydelig gastronomisk måltid, mens fiskebåtene hviler seg etter en lang dag og skvulper litt forsiktig mot bryggekanten.

Videre innover finner vi gamlebyen. Det har bodd folk her siden 1500 f.Kr, men riktig så gammelt er nok ikke bygingene der. Inne i gamlebyen kan rote deg vekk i smug og ganger som går i det uendelig koas. Men plutselig kan du komme over den koseligste familiedrevne restauranten, hvor bestefar sitter og spiller gresk Sorba mens resten av familien varter deg opp. I det litt mer "sentrale" gamlebyen finner du og en pulserende og trang handlegate med skobutikker, smykkebutikker, veskebutikker og alt hva du trenger og ikke trenger.

Når du først er i Rethymnon ville jeg anbefalt en tur til Knossos.

Det gamle palasset som ligger litt i utkanten av Heraklion. Men da med vann. Det er et av de varmeste stedene jeg har vært!

Har sikkert ikke fått med alt nå, men noe!

Bilder kan dere få om dere ønsker det, men reiseselskapenes hjemmesider har og mange flotte bilder herfra.

God tur! :)

Endret av Gaby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...