Gå til innhold

Kjøp av utstillingsmodell. Dårlig ide?

Anbefalte innlegg

Fikk et tilbud på et Cannon 30D med kitobjektiv. Kameraet har vore utstillingsmodell. Er det noko spesielt en må passe på ved kjøp av utstillingsmodeller? Bør en styre unna utstillingsmodeller? Objektivet bryr eg meg ikkje så mykje om, sia eg kjem til å kjøpe nytt objektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte et utstillingskamera 30D det siste dem hadde,det var fingeravtrykk på speilet inni kamera ellers så var det ikke noe feil heller ikke tatt noen bilder med det.

Se nøye inni huset etter løse deler/avtrykk,skjekk også alle utvendige løstagbare ting,at dem ikke er borte/ødelagt.

Ga full tilbudspris 3995.- fikk noe småtteri i stede.

er det 18-55 IS som følger med ? hvis ikke så prøv og bytt det med noe annet.

Prøv og få med et minnekort "Scandic extremeIII" eller noe annet i stede for mere rabbat,da det er lettere for ekspeditøren å gå for en sån løsning.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Fikk et tilbud på et Cannon 30D med kitobjektiv. Kameraet har vore utstillingsmodell. Er det noko spesielt en må passe på ved kjøp av utstillingsmodeller? Bør en styre unna utstillingsmodeller? Objektivet bryr eg meg ikkje så mykje om, sia eg kjem til å kjøpe nytt objektiv.

I og med at nytt koster 4999,- så bør du minst få 1500,- avslag...

Lenke til kommentar

4300,- med ett objektiv du ikke bryr deg om er for dårlig tilbud imo.

Uten objektiv koster det jo 4999,- nytt. Hvis du ikke skal bruke objektivet så er det ikke jo ikke vits å kjøpe det.

Se om du kan få det for 3500,- elns uten objektiv?

Lenke til kommentar

Kamera er strengt tatt ikke brukt. Hvis du får det til 4000 uten plastrøret, og kanskje klarer å lure til deg et minnekort, så synes jeg prisen er helt grei. Det koster som sagt 5000 helt nytt, så en tusing av for en demo-modell burde ikke være noen upris. Jeg hadde i alle fall ikke nølt, nå som JPs supertilbud ikke gjelder lenger.

Lenke til kommentar
Kamera er strengt tatt ikke brukt. Hvis du får det til 4000 uten plastrøret, og kanskje klarer å lure til deg et minnekort, så synes jeg prisen er helt grei. Det koster som sagt 5000 helt nytt, så en tusing av for en demo-modell burde ikke være noen upris. Jeg hadde i alle fall ikke nølt, nå som JPs supertilbud ikke gjelder lenger.

Det kan da godt være at flere kunder har prøvd kameraet og knipset noen bilder, da må det regnes som brukt.

Lenke til kommentar
Det kan da godt være at flere kunder har prøvd kameraet og knipset noen bilder, da må det regnes som brukt.

Utstillingsmodell/demomodell har vel strengtatt ikke samme slitasje/bruk,så salgs/tilbudsprisen vil jo gjenspeile det.

Utstillingsmodell står normalt i et glassmonter og er vel kun "tafset" på.

Demomodell kan bli utlånt for Testing/prøving med alt det innebærer i slitasje/bruk.

Men det er jo greit å finne ut av det før man eventuellt kjøper kkamera.

Hvis batteriet er innpakket i orginalembalasje og ligger i eska,er muligheten for brukt/demo betraktelig redusert.

Man kan også skjekke om dato/språk/innstillinger er forandret.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo hvor du finner en så fint brukt 30D til samme pris, med full garanti og 5 års reklamasjonsrett fra dagen du kjøper den. Det avhenger jo av alternativene, og det finnes ingen alternativer fra andre produsenter i prisklassen, selv ikke fra Pentax. Hva er typisk bruktpris for en svært lite brukt 30D, men mye av garanti-tiden intakt? Ikke så mye lavere, vil jeg tro.

Jeg tviler også på at dette kameraet er mye brukt. Å låne ut kameraer er noe som hender ganske sjelden, sett bort fra når ansatte ønsker å teste det. Trådstarter skriver at det er en utstillingsmodell, så det er også mulighet for at det aldri har vært et batteri i det.

Lenke til kommentar

Aldri jeg sier aldri kjøp utstillingsmodell , jeg jobber som vekter på Elkjøp og lefdal butikker i oslo.

utstillingsmodeller blir så dårlig behandla , tank deg at det sikkert er 500 folk som river, plukker og sliter på det kamera før du kjøper det.

unger som tar på det , Øst europere som prøver å stjele det , selgere som gir faen , stressa vekter som skrus fast alarmen sikkert 10 ganger om dagen.

Så klart vis det har ligget i et låst glass skap så er det no helt annet =)

bruk heller 500kr ekstra for en som har ligget i boksen sin urørt :)

Lenke til kommentar
Aldri jeg sier aldri kjøp utstillingsmodell , jeg jobber som vekter på Elkjøp og lefdal butikker i oslo.
Kommer an på utstillingen. Elkjøp og Lefdal har kameraene stående ute i butikken, fritt for all slags tafsing av alle. De fleste fotobutikker har kameraene innelåst i skap, og du er nødt til å spørre betjeningen om å få holde i det. Da er det ikke noen stor risiko, kameraene er svært pent behandlet.

Der jeg jobber, selger vi ofte utstillingsmodellene (til ordinær pris), og det er _svært_ få som klager på det. Noen vil selvfølgelig ikke ha det, men de får heller gå et annet sted. Vi skifter som oftest ut kameraene så hyppig at det er svært sjelden at samme kamera blir stående lenge i skapet, det gjelder bare svært spesielle modeller (f.eks. har Fuji BigJob stått en stund nå).

Lenke til kommentar

I likhet med k-ryeng jobber jeg i en ren fotobutikk. Kameraene er innelåst til noen vil se på de, og vi står hele tiden og følger med så de tør ikke gjøre noe de ikke ville gjort med sitt eget kamera.

Det kan tas noen bilder, noen innstillinger kan stilles for å sjekke menysystem og lignende, men kameraet i seg selv blir ikke mye slitt. Kameraene er ikke til utlån for kunder, så ingen får ta de med seg hjem.

Batterier og evt. minnekort som selges med siste kamera i butikken (utstillingsmodellen) er urørt. Det vil si at vi bruker våre egne demobatterier og demominnekort, slik at f.eks. batteriet (som er den største slitedelen på et kamera) er helt nytt når du kjøper utstillingsmodellen.

Og som k-ryeng sier... det er sjelden et kamera står lenge som utstillingsmodell da de byttes ut ganske fort, samt at vi til tider går tomme for et kamera og da selger utstillingsmodellen. Av neste parti, settes da et nytt kamera ut til utstilling.

Stort sett gir vi en god pris på noe ekstrautstyr når man kjøper en utstillingsmodell som har stått en stund i skapet/vinduet, og et avslag på selve kameraet om det har fysiske merker/riper. Men har det stått kort tid til utstilling, og er feilfritt, så går det til fullpris. Det er ikke rom for rabatter, selv på utstillingsmodeller, og vil man ikke ha utstillingsmodellen til full pris, så kan de selvsagt gjerne vente til vi får inn et nytt parti med urørte kamera. Det er kundens eget valg.

Altså ingen fare med å kjøpe utstillingsmodell fra en fotobutikk. Du har uansett full garanti og reklamasjonsrett.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...