Gå til innhold

Biltema-dempematter på utsiden?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestilt nye, stillere vifter til strømforsyning, kabinett og prosessor, men lurer på en ting: Ville det lønne seg å bruke 3 cm tykke Biltema-dempematter i tillegg? De ser omtrent ut som skumgummi med et lag sølvpapir på. Og vil slike dempematter funke like godt på utsiden som på innsiden? Det er jo så mye lettere å klistre dem på utsiden, og jeg bryr meg ikke så mye om hvordan resultatet ser ut, bare det er stille. Pc-en står på et eget serverrom, så jeg slipper å se den når jeg ikke vil.

Eller bør jeg heller satse på tynnere plater av asfalt-typen og sette dem på innsiden?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i all verden bruke penger på å støydempe et kabbis som står på et eget serverrom???

Eller bråker udyret så ille at det høres gjennom veggene?

Forøvrig funker biltemamattene like fin på utsiden som innsiden, og min erfaring med slike matter er at de både demper vibrasjonstøy og andre irriterende lyder.

Lenke til kommentar

Bingo! Etter at jeg fikk støydempet alt annet i kinoen er det faktisk pc-en i naborommet som bråker mest! Jeg tror en del er vibrasjonsstøy siden det høres during gjennom døra i tillegg til susingen fra strømforsyningsvifta (som jeg får byttet ut i morgen) og til og med gjennom Leca-muren til det andre rommet dette serverrommet grenser til. Vi får se hvor mye de nye viftene hjelper, men jeg klistrer på dempematter i dag. Takk for svaret! :D

Lenke til kommentar

Oppdatering: Det hjalp! Når jeg bare får viftene mine i morgen, vil det bli en nesten støyfri pc. Og jeg la harddiskene oppå biter av dempematter of festet dem med strips. Dermed forsvant kanskje 80 % av lyden fra dem også! Det må være tidenes billigste harddiskramme... :D

Lenke til kommentar

Takk for det! Den er faktisk tok hakk bedre nå, etter siste tilskudd (gardiner over alle hyller og foran/på siden/bak lerretet. Ja, jeg bruker DScaler i hjemmekino-pc-en, så det er fullt mulig å se tv der. Jeg bruker den til ski-VM og sånt. :D

Lenke til kommentar

Prisen har jeg egentlig aldri regnet på, utstyret har blitt kjøpt inn etter hvert over flere år. Men det er nok ikke mer enn et sted rundt 80-100k i utstyr bare i kinoen, tenker jeg - bl.a. fordi projen er kjøpt brukt, en ny ville kostet rundt 150k i den kvaliteten. Og arbeidstimene vil jeg aldri våge å anslå! Altfor mange, men det var verdt hvert eneste minutt for meg.

Hvorfor? vel, jeg er veldig filminteressert, jobber med film og fjernsyn (som tekster, jeg gjorde de første 70 episodene av X-Files og jobber nå mest for Discovery, TV1000, TV3 og noen mindre kanaler) og vil heller se på hjemme enn å gå på kino, der bildet er ufokusert og hakkete, lyden elendig, det er forbudt å ta en øl eller fem til filmen og man ikke kan sette filmen på pause når man må tisse! :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Disse 3 cm tykke "Biltema-dempematter i tillegg skumgummi med et lag sølvpapir".

Det er noe DRITT å få fjernet i fra kabinettet, når en først vil ha det av. Det blir sittende masse skumgummi dritt på kabinettet, som omtrent er umulig å få av.

Bare til advarsel.

Lenke til kommentar
Takk for omtanken, men det kommer litt sent, de har sittet på en god stund. Og de fungerer helt greit. Fjerning er ikke så vanskelig, først skraping og så rødsprit for å fjerne restene. :D

Hehe, fett prosjekt !

Støydempingsmattene skal vel egentlig inni kabinettet, men disse var vel litt i tjukkeste laget :)

Northbridgen kan du forresten bare kjøpe en passiv kjøler til, det funker fint.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMNB32J

62 kr inkl. lim.

Lenke til kommentar

Takk for det! Jeg har faktisk fått pc-en så stille nå at jeg ikke trenger å dempe den mer. Jeg må få lagt ut nye bilder, med de to 80 mm viftehullene i toppen. De gjorde at jeg kunne skru ned PSU-viften kraftig, og tre 80 mm på lav fart (7V) bråker veldig mye mindre enn én på full fart! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...