InnviklA Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Heisann, sliter litt med en pc her. Når jeg går inn på f.eks kontrollpanel og prøver å gå innpå noen av tingene der, får jeg opp: c:\windows\system32\rundll32.exe finner ikke programmet Og når jeg åpner filer til vanlig, kommer opp at jeg må velge hvilket program programmet skal åpnes i. Dette skjer hele tiden, noen som har noen formeninger, evt forslag? Formatering er dessverre ikke ett alternativ. Lenke til kommentar
InnviklA Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 jeg klarer å kjøre programmer dersom jeg åpner dem i cmd. har prøvd å expande ny rundll32.exe fra windows xp cden. Hijack programmet har jeg prøvd. ingenting av dette har gitt noen resultater. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Rundll32 brukes bla for å starte cpl utvidelser. Det første du bør sjekke er jo som sagt om filen faktisk er der. Videre feilsøk med Process Monitor for å finne ut hvorfor feilen oppstår. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Emnetittelen er ikke bra nok og må endres. Husk på at dette underforumet har spesielt strenge regler for emnetitler. Reaksjoner på moderering tas i PM til en moderator - ikke i denne tråden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 <snip> Formatering er dessverre ikke ett alternativ. Har du vært riktig uheldig med å få maskinen infisert så er ofte formatering det alternativet du har. Og da skal du i tillegg ha tilgang til en annen maskin slik at du kan gjøre dette med HD'en i den andre maskinen. Når det er sagt, og ditt problem skyldes noe annet enn "versting-virus"(eller hijack), kan du greit reinstallere Windows med option "repair". Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Tenke på dette nå det beste er kansje og sette den tilbake til da du ikke fikk den feilmeldning. Da kunne vi ha fått fjernet dette virus greiene riktig. Da glemmer du alt jeg har skrevet under her. Ja skal jo uansett ha logg fra combofix. --- Fikk du hjelp når når du bruke hijackthis. Det er ikke bare og fjerne røde kryss med disse online hjelp program. Dette kan gjøre skade viss du vet hva du driver med. For og se om du ren gjør du dette. Last Combofix ned ,legg på skrivebordet. Ikke klikk på vindu mens programet kjører. post logg C:\combofix.txt --- Dette skal du gjøre senere. Sjekk systemfiler. Klikk Start > Kjør > skriv: sfc /scannow Husk at det skal være mellomrom etter sfc I forbindelse med denne reparasjon kan du bli møtt med en beskjed om, at du skal sette din Windows XP CD --- Er dette iorden er det videre med process monitor som fenderbest nevner for og finne ut hva som skjer. Endret 10. mai 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
InnviklA Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) Har nå klart å få ordnet dette, ved hjelp av CCcleaner. men nå er det såklart ett nytt problem som har poppet opp. Uansett når jeg prøver å starte opp ett program så får jeg opp: Kjør som Hvilken brukerkonto vil du bruke for å kjøre dette programmet. ... Og må da hver gang velge det. Er det noen måte å få fjernet den boxen på? Slik at jeg slipper å trykke på det hver gang. Har vært inne på "Lokal sikkerhetspolicy" å kikket, men fant ikke noe tilsvarende. Endret 11. mai 2008 av InnviklA Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 <snip>Har vært inne på "Lokal sikkerhetspolicy" å kikket, men fant ikke noe tilsvarende. Hvorfor overfører du ikke kritiske filer/dokumenter/innstillinger til en annen HD? Og så reinstallere? Det tar *mye* kortere tid, og du slipper å lage enda mer problemer med de dataene du evt vil beholde. Ta det fra en som har "kjørt rescue/repair" av diverse infiserte installasjoner så mange ganger at jeg helst ikke vil tenke på det. Til å begynne med var det en liten utfordring å "rense", men når man ser tidsforbruk versus "gevinst" så er det raskeste: Ta ut HD'en. Kjør viruscan på HD i en annen maskin. Ta backup av det som måtte være igjen av uinfiserte filer. Kjøre formatering, installering, og prøv å lære noe om hvordan unngå slike situasjoner. Dvs. Gode surfevaner Gode surfevaner Gode surfevaner. ...repeat 100ggr. .. Ha en god Antivirus/brannmur. Lenke til kommentar
InnviklA Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Hadde det vært opp til meg hadde jeg formatert for leeeeenge siden. Er onkelen min sin pc. Han nekter på å formatere, selv om jeg har sagt at dette er det beste man kan gjøre og har anbefalt det. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Formatering har bestandig vært en veldig amatørfull løsning og jeg ville naturligvis aldri ha tydd til dette. Om man vet hva man gjør er det som regel raskere å fikse problemet enn å skulle formatere til stadighet. Det er egentlig bare grunnleggende feilsøking som gjelder-når man har et problem bør man finne ut hvorfor det oppstår-dette kan man finne ut ved hjelp av Process Monitor. Og samtidig kan man spørre seg hvorfor det IKKE oppstår på en frisk maskin. Hvis ikke du selv er i stand til dette får du da overlate dette til noen som kan det da jeg ikke er synsk og kan umulig vite hva problemet er uten å ha sett på det personlig. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Du bør kunne finne løsningen her. http://www.google.com/search?q=c%3A%5Cwind...lient=firefox-a Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 @Fenderebest: Jeg begynner å tvile litt på deg når du kan lire av deg en slik vise. Det er korrekt at enkle problemer er raske å løse. Ett kraftig virusproblem som har ødelagt vesentige systemfiler, samt lagt seg i MBR (blant annet) er ikke noe du løser lett. Det rakseste for en som virkelig kan/drifter OS(Win) er å gjøre som jeg beskrev over. Har man ett slipstreamet Win-image og bruker software til å ghoste denne til disk er man "oppe igjen" ila minutter. Feilsøking/søking av verktøy for å fjerne virus kan ta timer/dager. Dette trodde jeg du var klar over? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Feilsøking er først og fremst basert på bevis ikke på gjetting-foreløpig er det ingenting som beveselig tyder på virusinfeksjoner overhodet. ALLE problemer relatert til virus har vært realtivt enkle å fjerne straks man har fått på plass en god forståelse av hvordan Windows fungerer-jeg forventer naturligvis ikke at alle skal kunne dette men om man har tenkt å løse problemet på egenhånd uten eksperthjelp forventer jeg vertfall litt nærmere feilsøking før man eventuellt bestemmer seg hva man skal gjøre. Når man har feilsøkt problemet og funnet feilkilden vil men deretter ta den mest effektive banen for å nå målet og jeg har vertfall feilsøkt over 100 Windows-system og har aldri opplevd at det mest effektive har vært å gjennomgå en formatering. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Han nekter på å formatere, selv om jeg har sagt at dette er det beste man kan gjøre og har anbefalt det. Du kommer ingen vei viss holder på som nå. Sett den tilbake tilbehør->systemverktøy->systemgjenoppretting Finn et gjenoppretting da ting fungerte greit om det var virus eller den var treg det er bra,så får vi fjernet ting på riktig måte. Så poster du hijackthis og combofix logg. Dette er fort gjort,ja er det feil etter dette så feilsøker vi på det. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Stenges da trådstarter ikke har overholdt påbud fra moderator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg