banponjai Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Hvordan får jeg inn Ubuntu på min gamle/dårlige laptop? Jeg vil gjerne kjøre Ubuntu 8.04 på min gamle Fujitsu-Siemens Amilo D P4 2.2 mHz 256 Mb Ram. Men når jeg starter opp på Ubuntu CD-en så feiler lesingen til CD-en etter noen sekunder, eller jeg får melding om at CD-en ikke kan leses. Har prøvd flere cd'er, også ubuntu-8.04-alternate-i386 versjonen. Siden maskinen kun har 256 Mb ram kunne jeg ikke installere fra Windows. Så, hvordan får jeg inn Ubuntu på min gamle/dårlige laptop? Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Hva mener du at lesingen feiler etter ett par sekunder, får du noen feilmelding? Er du sikker på at du har brent iso filen som en bildefil? Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Det er også viktig at du bruker et brenne program som klarer å brenne .iso filen riktig. Det er forresten ikke noe sjakktrekk å bruke Nero til dette. Jeg fant selv ut at jeg måtte bruke Alcohol 120% for at det skulle fungere. Lenke til kommentar
banponjai Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Jeg brente iso fila som bilde med brenneprogrammet InfraRecorder. Det var dette programmet det var linker til fra ubuntu sidene. Jeg har benyttet den CD-en jeg brant til å installere Ubuntu på min Dell Latitude x1, det funka fint. Fujitsu-Simens maskinen leser plata, starter ubuntu installasjonen, så får jeg melding om at CD-en ikke kan leses eller at det er feil på CD-en. Mulig cd-rom spilleren er dårlig. I gamle Dos verden kunne man legge Windows CD-en rett på disken i en mappe, så innstallere Windows derfra. Kan jeg gjøre det med ubuntu? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Tror nok ikke det er så enkelt å gjøre det fra en mappe på disken, men det er fullt mulig å installere fra usb. edit: link til guide. Sjekk i bios at du kan boote fra usb Endret 10. mai 2008 av anders iver Lenke til kommentar
banponjai Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Tror nok ikke det er så enkelt å gjøre det fra en mappe på disken, men det er fullt mulig å installere fra usb. edit: link til guide. Sjekk i bios at du kan boote fra usb Jeg kan ikke boote fra usb Noen andre muligheter? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 netboot, men det har jeg aldri prøvd selv. Alternativt kan du plukke ut harddisken, plugge den i en annen pc og installere på den måten. Har gjort det selv med gentoo, men aldri prøvd på ubuntu. Du må regne med litt kluss med grub. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå