Gå til innhold

Djevelen - eksisterer han?

Anbefalte innlegg

Det var jo du som sa at disse tilstandene like godt kunne vært fra spagettimonsteret. Men jeg tviler sterkt på at du noen gang har følt noe åndelig i forbindelse med snakk om spaghettimonsteret. Derimot sier du at du har følt Guds nærvær. Det viser jo at det like godt kan være du som ikke har undersøkt kristendommen godt nok, som at det er kristendommen som tar feil.

At du har en religiøs følelse når du ber betyr da ikke at guden du ber til eksisterer! Ærlig talt, hva får deg til å dra den konklusjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At du har en religiøs følelse når du ber betyr da ikke at guden du ber til eksisterer!

Men det at Gud ikke eksisterer er en selvfølge? Det virker jo ikke som du bryr deg om hva som er sant når du automatisk avviser alt som blir fortalt om religion, og jeg antar at dette har å gjøre at det ikke passer inn i den ateistiske boblen du har bygd opp rundt deg. Hvis du hadde vært ærlig og søkt etter sannheten, så ville søkenen din også inkludert religion.

Lenke til kommentar
Hvis du hadde vært ærlig og søkt etter sannheten, så ville søkenen din også inkludert religion.

Sier du egentlig at "Du må ikke være kritisk hvis du skal finne sannheten, av og til må du bare stole blindt på noe uten å stille spørsmål"?

Lenke til kommentar
Hvis du hadde vært ærlig og søkt etter sannheten, så ville søkenen din også inkludert religion.

Sier du egentlig at "Du må ikke være kritisk hvis du skal finne sannheten, av og til må du bare stole blindt på noe uten å stille spørsmål"?

Nei, det jeg sier er at du ikke bør forvente å finne Gud i et reagensrør eller når du zoomer inn i et mikroskop. Dersom du vil undersøke Gud bør du oppsøke han på de måtene som er nevnt i bibelen.

Lenke til kommentar
Det er ingen selvfølge at Gud ikke eksisterer, men hva tyder på at han eksisterer?

Jo, det er en selvfølge at Gud ikke eksisterer, fordi det strider imot alle former for fysiske lover.

Men for å si det sånn; er det en selvfølge at Harry Potter ikke eksisterer? Kan man bevise at Star Trek ikke eksisterer i virkeligheten? Kan man bevise at Frodo aldri slapp ringen ned i Mt. Doom?

Lenke til kommentar
Nei, det jeg sier er at du ikke bør forvente å finne Gud i et reagensrør eller når du zoomer inn i et mikroskop. Dersom du vil undersøke Gud bør du oppsøke han på de måtene som er nevnt i bibelen.

Man begynner ikke å undersøke ting man ikke har en mistanke om at eksisterer. Det skjønner du vel?

Og jeg har jo fortalt deg at jeg har oppsøkt Gud tidligere, funnet han, men siden oppdaget at det har en naturlig forklaring som alt annet. Jeg ville kalt det et intellektuelt frafall om jeg nå plutselig skulle slutte å stille krav til at det jeg tror på skal kunne argumenteres saklig og vitenskapelig for.

Lenke til kommentar
Jo, det er en selvfølge at Gud ikke eksisterer, fordi det strider imot alle former for fysiske lover.

Det kommer an på om du tolker Bibelen bokstavelig eller ikke. Nå snakker jeg med Bellicus, som så vidt jeg vet tror på evolusjon. Det er alltid en mulighet for at et transcendentalt vesen kan ha satt det hele igang, men jeg prøver å forklare han at det ikke er noen grunn til å anta det.

Lenke til kommentar

Hvilke fysiske lover er det Gud strider imot mener du?

• Jomfrufødsel
  • Ildregn fra himmelen
  • Å gå på vannet i flytende form.
  • Å vekke noen som har vært død i flere døgn
  • Fly uten noen hjelpemidler (da Jesus dro til himmelen)
  • Dele vann i to
  • Oversvømme absolutt hele verden, utenom en fjelltopp.
  • ....

The list goes on!

Lenke til kommentar

Hvilke fysiske lover er det Gud strider imot mener du?

• Jomfrufødsel
  • Ildregn fra himmelen
  • Å gå på vannet i flytende form.
  • Å vekke noen som har vært død i flere døgn
  • Fly uten noen hjelpemidler (da Jesus dro til himmelen)
  • Dele vann i to
  • Oversvømme absolutt hele verden, utenom en fjelltopp.
  • ....

The list goes on!

Hvis Gud ikke eksisterer, sånn som du påstår, så er det jo ikke noe å uroe seg over, da er jo listen din bare sludder. Men dersom han eksisterer, så er det jo også naturlig å anta at han er en slags fysisk lov i seg selv, eller og at de fysiske lovene er en slags illusjon.

Lenke til kommentar

Kan du da forklare meg hvorfor de fysiske lovene ikke har blitt forandret iløpet av den tiden vi har kunnet dokumentert ned ting? Hvorfor skjer det ingen undre lengre, hvorfor regner det ikke ild fra himmelen, og hvorfor står ikke folk opp fra de døde?

Kanskje fordi dette var innholdet i en 2000 år gammel historie?

Men for å svare på topic spørsmålet. Djevelen eksisterer ikke. Det onde finnes i mennesket, på lik linje som det finnes i dyreverden.

Lenke til kommentar
Kan du da forklare meg hvorfor de fysiske lovene ikke har blitt forandret iløpet av den tiden vi har kunnet dokumentert ned ting? Hvorfor skjer det ingen undre lengre, hvorfor regner det ikke ild fra himmelen, og hvorfor står ikke folk opp fra de døde?

Det er jo mange som påstår at det skjer undere. Er bare til å google det, så finner du nok en hel rekke ting som bryter fysiske lover. Men da tenker du vel bare "alt dette er tull", fordi det ikke er du selv som har opplevd det, eller fordi det ikke stemmer med vitenskapen som du tror på.

Men for å svare på topic spørsmålet. Djevelen eksisterer ikke. Det onde finnes i mennesket, på lik linje som det finnes i dyreverden.

Det er ikke noen aper som gjemmer barna sine i en hule og voldtar dem der. Det er heller ingen aper som slakter ned av sine egne. Så hvorfor er det mennesker som gjør dette?

Lenke til kommentar

Før i tiden kunne Djevelen være en forklaring på det onde. I 2008 er det bare en ansvarsfraskrivelse. Som Ustedalen sier, det onde finnes i mennesket. Vi er dumme om vi forsøker å distansiere oss fra onde handlinger og tenke at det ikke angår oss. Du, Bellicus, kunne vært en Hitler du også, om omstendighetene hadde tillatt det. Det nytter ikke å skylde på Djevelen. Som et voksent menneske bør du ta ansvar for egne handlinger. Bli ateist!

Lenke til kommentar
Er bare til å google det, så finner du nok en hel rekke ting som bryter fysiske lover. Men da tenker du vel bare "alt dette er tull", fordi det ikke er du selv som har opplevd det, eller fordi det ikke stemmer med vitenskapen som du tror på.

Har ikke funnet ett dokumentert tilfelle. Har du?

Det er ikke noen aper som gjemmer barna sine i en hule og voldtar dem der. Det er heller ingen aper som slakter ned av sine egne. Så hvorfor er det mennesker som gjør dette?

Har du studert aper, Bellicus? Hvorfor konkluderer du på forhånd uten å undersøke?

Her ser du an apevoldtekt:

Bavianer opererer i flokker og sloss som bare det.

Lenke til kommentar
Er bare til å google det, så finner du nok en hel rekke ting som bryter fysiske lover. Men da tenker du vel bare "alt dette er tull", fordi det ikke er du selv som har opplevd det, eller fordi det ikke stemmer med vitenskapen som du tror på.

Har ikke funnet ett dokumentert tilfelle. Har du?

Fant noe her: http://www.mjl.no/art.php?i=293 Uhelbredelig sykdom som blir helbredet og som blir dokumentert av leger.

Lenke til kommentar
Misjonen Jesus Leger. Kanskje finne en litt mer vitenskapelig kilde enn det?

Det står jo navn og bosted i artikkelen, du kan jo bare ringe til de og høre om det virkelig er sant, eller om det er noe MJL bløffer om. Hvis de er gode kristne er de vel kanskje til og med villig til å sende deg papirer fra legen som dokumenterer det.

Tror ikke problemet er at det ikke finnes dokumentasjon, men at folk ikke er intressert i å høre om disse tingene, fordi dette passer ikke inn i det behagelig og trygge ateistiske verdensbildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...