TheaLinnea Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hva Bibelen lærer Filosofer og teologer har ikke kommet fram til en bedre forklaring på det ondes opprinnelse enn den forklaring Bibelen gir. Det Bibelen sier om Satan, utgjør grunnlaget for å forstå hva som er den egentlige årsaken til det onde og til menneskehetens lidelser, og hvorfor volden øker for hvert år som går. Noen spør kanskje: Hvis Gud er en god og kjærlig Skaper, hvordan kunne han da skape en ond åndeskapning som Satan? Bibelen lærer at alle Guds gjerninger er fullkomne, og at alle hans fornuftutstyrte skapninger har en fri vilje. (5. Mosebok 30: 19; 32: 4; Josva 24: 15; 1. Kongebok 18: 21) Den åndeskapningen som ble Satan, må derfor ha blitt skapt fullkommen og må bevisst ha valgt å vike av fra sannhetens og rettferdighetens vei. — Johannes 8: 44; Jakob 1: 14, 15. Satans opprørske kurs ligner på mange måter den kurs som «kongen i Tyrus» fulgte. Denne kongen ble i poetiske vendinger beskrevet som «fullkommen i skjønnhet» og som ’uklanderlig på sine veier fra den dagen han ble skapt, inntil det ble funnet urettferdighet hos ham’. (Esekiel 28: 11—19) Satan reiste ikke tvil om Guds overhøyhet eller om at Gud var Skaperen. Hvordan skulle Satan kunne gjøre det når han selv var blitt skapt av Gud? Men han utfordret den måten Gud utøvde sitt overherredømme på. I Edens hage insinuerte Satan at Gud berøvet det første menneskepar noe som de hadde rett til, og som deres velvære var avhengig av. (1. Mosebok 3: 1—5) Han klarte å få Adam og Eva til å gjøre opprør mot Guds rettferdige overherredømme og førte dermed synd og død over dem og deres etterkommere. (1. Mosebok 3: 6—19; Romerne 5: 12) Bibelen viser altså at Satan er den egentlige årsaken til menneskehetens lidelser. En tid før vannflommen sluttet andre engler seg til Satan i hans opprør. De materialiserte seg ved å ikle seg menneskelegemer, slik at de kunne tilfredsstille sitt begjær etter seksuelle nytelser sammen med menneskedøtrene. (1. Mosebok 6: 1—4) Da vannflommen kom, vendte disse frafalne englene tilbake til åndeverdenen, men ikke til sin «opprinnelige stilling» hos Gud i himmelen. (Judas 6) De ble fornedret til en tilstand med tykt åndelig mørke. (1. Peter 3: 19, 20; 2. Peter 2: 4) De har gjort seg selv til demoner, onde ånder, som ikke lenger tjener under Guds overherredømme, men har Satan som hersker. Demonene er øyensynlig ikke lenger i stand til å materialisere seg, men de kan fortsatt øve sterk innflytelse på menneskers sinn og liv og er uten tvil ansvarlige for mye av den volden som preger vår tid. — Matteus 12: 43—45; Lukas 8: 27—33 . Satans styre skal snart opphøre Det er tydelig at onde makter er i virksomhet i dagens verden. Apostelen Johannes skrev: «Hele verden ligger i den ondes makt.» — 1. Johannes 5: 19. Bibelske profetier som har gått i oppfyllelse, viser at Satan Djevelen nå forverrer forholdene på jorden fordi han vet at han bare har «en kort tidsperiode» igjen til å skade og ødelegge før han blir bundet. (Åpenbaringen 12: 7—12; 20: 1—3) Når hans styre opphører, vil dette innvarsle en rettferdig, ny verden, hvor tårer, død og smerte ’ikke skal være mer’. Da kommer Guds vilje til å «skje på jorden som i himmelen». — Åpenbaringen 21: 1—4; Matteus 6: 10, Det Norske Bibelselskaps oversettelse av 1978/85. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Imponerende hvor mye du synes å ha lest i bibelen TheaLinnea. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Filosofer og teologer har ikke kommet fram til en bedre forklaring på det ondes opprinnelse enn den forklaring Bibelen gir. Det Bibelen sier om Satan, utgjør grunnlaget for å forstå hva som er den egentlige årsaken til det onde og til menneskehetens lidelser, og hvorfor volden øker for hvert år som går. Å si at "filosofer og teologer" ikke har kommet frem til en "bedre forklaring på det ondes opprinnelse enn den forklaring Bibelen gir" er feil på minst to plan: Utsagnet fordrer en enighet om at "det onde" finnes, og at det kun finnes én plausibel løsning. Videre er det en positiv påstand å hevde at "volden øker for hvert år som går", og dermed er det rimelig å kreve at dette blir dokumentert. Fremstående forskere som Steven Pinker hevder nemlig, med store mengder forskningsmateriale til grunn, at voldsbruk faktisk avtar år for år. Har du andre tall, er jeg svært interessert i å høre dem. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 *major snip*Den åndeskapningen som ble Satan, må derfor ha blitt skapt fullkommen og må bevisst ha valgt å vike av fra sannhetens og rettferdighetens vei. — Johannes 8: 44; Jakob 1: 14, 15. Og da må jeg jo bare spør, hvorfor ville denne skapningen viket fra sannheten og rettferdighetens vei. Den muligheten skulle vel ikke eksistert i guds univers, da må guds univers være uperfekt. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Kan du bevise at Jesus ikke gikk på vannet? Det at han gikk på vannet kan være sant for Ola og ikke for Kari, ettersom de åpenbart har forskjellige syn på hva som er sannheten. Kan du bevise at tannfeen ikke finnes? Kan du bevise at historiene om Askeladden ikke er sanne? Det du sier er altså at dersom du tror på noe, er det sant? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det Bibelen sier om Satan, utgjør grunnlaget for å forstå hva som er den egentlige årsaken til det onde og til menneskehetens lidelser, og hvorfor volden øker for hvert år som går. For det første har verden bare blitt mindre og mindre voldelig med årene. Verden er roligere nå enn noen gang i historien. For det andre er det direkte farlig å basere seg på at ondskap skyldes f.eks. Satan, da det eneste du oppnår med det er ansvarsfraskrivelse. Hvis Gud er en god og kjærlig Skaper, hvordan kunne han da skape en ond åndeskapning som Satan? Bibelen lærer at alle Guds gjerninger er fullkomne, og at alle hans fornuftutstyrte skapninger har en fri vilje. Kan du vennligst svare på spørsmålet mitt? Hvordan kan en perfekt skapning gjøre noe uperfekt (misbruke sin frie vilje)? En perfekt skapning er ikke i stand til å gjøre noe uperfekt, for hvis den er det er den ikke perfekt. Eller skapte Gud ting uperfekt? I såfall, er det fordi han er ond eller inkompetent? Kan du slutte å spamme tråden med meningsløse innlegg, og svare på spørsmålene mine? Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Hun kommer ikke til å svare, bare innse det. Det ville ikke jeg gjort heller om jeg var kristen. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det virker liksom som det kommer ferdiginnøvde fraser som egentlig ikke har noe med saken å gjøre. Lærer man ikke å tenke selv i kristne miljøer i dag? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Imponerende hvor mye du synes å ha lest i bibelen TheaLinnea. Imponerende? Jeg vil si skremmende. Thea hvorfor tror du ikke på Tor, Xenu eller Zeus? Endret 12. mai 2008 av Myagos Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Det virker liksom som det kommer ferdiginnøvde fraser som egentlig ikke har noe med saken å gjøre. Lærer man ikke å tenke selv i kristne miljøer i dag? nei, du lærer svarene du skal gi når ateister kommer med kritiske spørsmål. Hvis det kommer et spørsmål som ikke kan besvares, skal du bare si "Jeg har faktisk et liv i motsetning til dere, så nå logger jeg av". Endret 12. mai 2008 av flueprat Lenke til kommentar
TheaLinnea Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg har gitt utfyllende svar på dette i begge innleggene mine. Satan hadde ett fullkomment utgangspunkt men valgte å misbruke sin frie vilje. Er det så vanskelig å forstå? Jakob 1:14,15 sier 14 Men enhver blir prøvd ved at han blir dratt og lokket av sitt eget begjær. 15 Deretter, når begjæret er blitt fruktbart, føder det synd; Gud har gitt oss en fri vije som vi kan forvalte akkurat som vi vil. Lenke til kommentar
TheaLinnea Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Det virker liksom som det kommer ferdiginnøvde fraser som egentlig ikke har noe med saken å gjøre. Lærer man ikke å tenke selv i kristne miljøer i dag? nei, du lærer svarene du skal gi når ateister kommer med kritiske spørsmål. Hvis det kommer et spørsmål som ikke kan besvares, skal du bare si "Jeg har faktisk et liv i motsetning til dere, så nå logger jeg av". Den hånlige kommentarer synes jeg du kunne spart deg for. Lenke til kommentar
ponderstibbons Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg er overbevist ateist, men jeg blir nesten flau over å være det når jeg ser hvordan man klubber ihjel diskusjonene med religiøse her på forumet med hånlig latterligjøring. Det er ingen som får noe ut av dette, hverken de som leser eller de stakkars religiøse som gjør et ærlig forsøk på å formidle hva de tror på og kanskje skape et grann av forståelse for hvordan det kan ha seg at folk tenker så forskjellig. Respekt folkens, det er ikke en dum ting selv om man synes folk tror på totalt uforståelige ting. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 I det siste har det vært veldig overvekt av masete ateister som ikke diskuterer for annet enn gleden av å "vinne" diskusjonen. Det virker som om de ikke ser at spillet er forurenset av at alle spiller etter sine egne regler. Vær så vennlig å unngå å gå i den vanlige fella: Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 I det siste har det vært veldig overvekt av masete ateister som ikke diskuterer for annet enn gleden av å "vinne" diskusjonen. Nå har ikke jeg vært her lenge, men på noen måneder må jeg også innrømme at det har gått fra å være et mer rolig forum til mer utfordrende/søkende angrep på spesielt kristendommen. Det har gått fra det mer spesifikke i religioner (omskjæring feks) til mer generelle angrep på tro. Jeg har ikke mye til overs for religion selv, men synes det er blitt litt for overflødig. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg har gitt utfyllende svar på dette i begge innleggene mine.Satan hadde ett fullkomment utgangspunkt men valgte å misbruke sin frie vilje. Er det så vanskelig å forstå? Jakob 1:14,15 sier 14 Men enhver blir prøvd ved at han blir dratt og lokket av sitt eget begjær. 15 Deretter, når begjæret er blitt fruktbart, føder det synd; Gud har gitt oss en fri vije som vi kan forvalte akkurat som vi vil. Så hva vil skje når menneskene synder i Himmelen? Blir det på'n igjen da? Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg er overbevist ateist, men jeg blir nesten flau over å være det når jeg ser hvordan man klubber ihjel diskusjonene med religiøse her på forumet med hånlig latterligjøring. Det er ingen som får noe ut av dette, hverken de som leser eller de stakkars religiøse som gjør et ærlig forsøk på å formidle hva de tror på og kanskje skape et grann av forståelse for hvordan det kan ha seg at folk tenker så forskjellig. Respekt folkens, det er ikke en dum ting selv om man synes folk tror på totalt uforståelige ting. Enig, ikke no i veien for å stille spørsmål ved noen sine innlegg, alt skal kunne ses på med skeptisisme, men det handler litt om hvordan man gjør det. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Enig. Jeg har roet meg ned nå. Lenke til kommentar
Hyrutetytetytetur Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Kjære flueprat. Hvorfor er du, en svoren ateist etter det jeg kan se så opptatt av om djevelen eksisterer? Og i hvilken form? Det virker på meg som du er mer interessert i å diskutere for diskusjonens skyld med religiøse folk som tror på slikt. Slik at du kan kanskje føle en personlig seier. Du er direkte i alle postene dine som om du har lyst til å få folk til å endre sitt syn på hva enn slags religion de tilhører og bli ateist. I så fall ville jeg kalt deg en flink liten djevel. Men jeg skal komme tilbake til det. Problemet er at uttrykket "djevel" er et veldig religiøst uttrykk som kan defineres som for eksempel "ondskapens fyrste" som bor en plass hvor ondskapen skjer, kalt "Helvete". Så er spørsmålet "Eksisterer han?". Klart for de som tror på slikt så eksisterer han nok for dem. Jeg tror også han eksisterer, men å formidle HVORFOR er ikke alltid lett, spesielt siden dette er et mytisk religiøst uttrykk. Derfor har jeg ikke noe valg enn å ta basis i bibelen som nevner den i fleng. Gud skapte Paradis og noen rare vesener som Gud kalte Adam og Eva. Paradis er et fint ord. Siden vi i følge bibelen er etterkommere av Adam og Eva så er da altså vår klode Paradis. I Paradis fristet slangen Eva som fristet Adam og de hadde masse sex og fikk masse barn. Djevelen representert her som slangen. Etter det skjer det masse vond og fælt i paradis og Kain dreper Abel og så videre. Vi kommer etter mye blod og tårer til Jesus. Jesus var Guds sønn og preket peace and love, helbredet syke og så videre. En djevel ble sjalu og fikk Jesus hengt på korset. Og noen tapre forfattere skrev det som de vågalt kalte bibelen. Der nevner de altså en personifisert skikkelse som de kalte DJEVELEN og HELVETTE. Vi fortsetter til vår tid... I dag har vi våpen av mange slag som vi dreper hverandre med, vi ødelegger daglig vårt paradis med forurensning, vi hugger ned masse skog, vi dør av masse forskjellige sykdommer og så videre. Dette er jo ikke paradis, er det vel? Dette høres mer ut som et helvete. Hvem er sjefen i helvete da? Oi, det er oss mennesker som gjør dette. Du har folk som dreper andre fordi de ikke tror på det samme. Du har religiøse som venter på å komme til himmelen og i mellomtiden forurenser de vårt lille helvete slik at oss som kanskje blir her i deres øyne får det verre. Vi må alle være djevler da. Vi er alle likegyldige til andre bortsett fra vår egen lille familie rundt oss. Vi tenker ikke på alt det vonde som skjer på andre siden av kloden lenge nok til å gjøre noe stort, men sender vårt lille alibi i form av noe penger dit, mens de der nede blir utbyttet for atskillige større beløp samtidig. Vi er misunnelig på folk som har det mye bedre enn oss, og forsøker å rakke ned på dem for selv å føle oss bedre. Så min konklusjon må da være at alle er djevler, til og med dere som tror på en gud eller fler. Helvete er her og nå. Misunnelse, likegyldighet og grådighet. Jeg skjønner godt at folk søker mot en gudommelig skikkelse som skal redde dem. Jeg skjønner godt at folk søker religion. Jeg har gjort det også. og jeg er fremdeles religiøs, men jeg har ingen gudetro. Så der har du mitt svar flueprat. Håper du fikk fordøyet alt det der. Hvis ikke skyll det ned med en øl. SKÅL! Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Kjære hyru Ja, jeg ønsker at flest mulig blir ateister. Hyggelig at du ser på Djevelen som symbolsk, og ikke et virkelig vesen. Adam og Eva har aldri eksistert. Mennesket har gradvis utviklet seg fra våre stamfedre, i likhet med andre apearter. Det er fredeligere på jorda enn noen gang tidligere. SKÅL! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå